Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Name server på nettverk?

Anbefalte innlegg

Er det mulig?

Feks. stedenfor 123.123.123.123 så skriver jeg dreambox,pc1,pc2,osv..

Skal kun fungere innternt.

Har et nettverk som strekker seg over 3 hus.med ganske mange maskiner o.l nå..

Endret av taz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo sette opp en lokal DNS-server ja, og sørge for at alle maskinene bruker den DNS-serveren i stedet for ISP'en sin. DNS-serveren må da være satt opp til å hente ukjente domener fra ISP'ens DNS-server.

Men antagelig er det en bedre løsning å bare endre host-filen i windows på alle maskinene.

Lenke til kommentar

Heisan,

Tror ikke jeg ville begynt på en DNS server helt uten videre... Langt bedre å redigere hosts filene, særlig når det ikke er flere enheter enn det du nevner...

Du må også passe på å ikke velge helt tilfeldig IP'er (IP range). Bruk adresse områder som er forbeholdt interne LAN (Klasse A, B eller C - søk på internet for mer info).

Hvis det eneste du egentlig er ute etter er å kunne skrive inn PC navn istedenfor IP adresse trenger du ikke gjøre noe.

Netbios tar seg greit av dette med default instillinger på de fleste operativsystemer (mulig unntak på spillkonsoller). Det eneste du måpasse på er at du faktisk har noedelt på de maskinene du prøver å se (og at firewall tillater dette).

Lenke til kommentar

Jeg mener det motsatte av de to andre karene her. DNS er en utrolig nyttig ting, og det er utrolig tungvint med hosts filer. Kjører selv DNS på alle dingser i nettet mitt. Ta en titt her:

http://ldp.linux.no/HOWTO/DNS-HOWTO.html

Sett opp en linux boks og følg oppskriften i den howtoen. Kan også være smart å kjøre DHCP på samme boks. Selv har jeg satt opp dhcp til å dele ut faste ip`er basert på mac adressen på kortene jeg har, noe som fungerer helt ypperlig. Får da samme kort selv om maskinene er reinstalert og uavhengig av hvilket os maskinen kjører.

Endret av TheBoz
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Jeg mener det motsatte av de to andre karene her. DNS er en utrolig nyttig ting, og det er utrolig tungvint med hosts filer. Kjører selv DNS på alle dingser i nettet mitt. Ta en titt her:

http://ldp.linux.no/HOWTO/DNS-HOWTO.html

Sett opp en linux boks og følg oppskriften i den howtoen. Kan også være smart å kjøre DHCP på samme boks. Selv har jeg satt opp dhcp til å dele ut faste ip`er basert på mac adressen på kortene jeg har, noe som fungerer helt ypperlig. Får da samme kort selv om maskinene er reinstalert og uavhengig av hvilket os maskinen kjører.

Det samme mener jeg, jeg kjører også egen DNS-server (som har hoster MED reverse til hele 10.*-rangen som er på mitt LAN, samt reverse på IPv6)

Er så mye greiere med DNS enn hosts-filer (er jo nettopp derfor DNS ble oppfunnet :p )

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...