Gå til innhold

Vente med kjøp av ny pc?


Anbefalte innlegg

Dette er kanskje et dumt spørsmål, men...

 

Jeg vet at prisene på komponenter og PCer synker hele tida (med noen unntak), men jeg lurte på om dere tror de vil få en drastisk nedgang i pris til høsten. Etter som jeg har lest på hardware så er det flere nye kort som kommer ut til høsten eller slutten av året, blant annet ATI Radeon 9000/9700 og AMD Barton og Operton. Synes dere det er verd å vente til høsten med å kjøpe ny pc, eller synes dere man burde kjøpe PC nå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-07-19 01:40, Nimda skrev:

Dette er kanskje et dumt spørsmål, men...


Jeg vet at prisene på komponenter og PCer synker hele tida (med noen unntak), men jeg lurte på om dere tror de vil få en drastisk nedgang i pris til høsten. Etter som jeg har lest på hardware så er det flere nye kort som kommer ut til høsten eller slutten av året, blant annet ATI Radeon 9000/9700 og AMD Barton og Operton. Synes dere det er verd å vente til høsten med å kjøpe ny pc, eller synes dere man burde kjøpe PC nå?



 

Det er ingen grunn til å vente. Når høsten kommer er det sikkert en eller annen produsent som har varslet et nytt produkt innen noen måneder, og sånn vil det fortsette.

Så hvis du venter, får du aldri muligheten til å oppgradere. :smile:

Lenke til kommentar

Det kommer hele tiden noe nytt i denne bransjen, så å sitte og vente på potensielle superprodukter er det lite poeng i. Hvis du derimot vet at du har behov for produkt X som kommer til høsten, så venter du så klart.

 

Og som alltid: hvis du ikke velger fra øverste hylle, så får du utrolig mye mer value enn de siste skrik produktene. I skrivende stund stuper jo prisen på GF4 og når NV30 blir lansert en gang i høst er det vel gi-bort-priser.

 

Gjør som meg: skaff deg et dual amd hk med de billigste XPer du finner, og invester heller pengene dine i 2 stk Barton med 512kb cache når de kommer rundt juletider :wink: Etter min mening er levetiden på et dualsystem betydelig lengre enn single cpu.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-19 02:04, Linuxguru skrev:

I skrivende stund stuper jo prisen på GF4 og når NV30 blir lansert en gang i høst er det vel gi-bort-priser.


 

Ja.. Liksom det som var poenget mitt da. :razz:

 

Quote:


Gjør som meg: skaff deg et dual amd hk med de billigste XPer du finner, og invester heller pengene dine i 2 stk Barton med 512kb cache når de kommer rundt juletider :wink: Etter min mening er levetiden på et dualsystem betydelig lengre enn single cpu.


 

Lol.. For det er IKKE bortkasta penger?? :razz:

Da hadde jeg heller kjøpt den feteste Clawhammer hovedkortet og CPUen på markedet. Prisen blir jo den samme. :grin:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-19 02:19, Linuxguru skrev:

Å?


Dual AMD hk får du til under 2000 kroner, samt 2 stk XPer til 1200. Hvor får du det fra at det er så dyrt? Skjønner ikke hvorfor du loller deg... Noen her i verden gjør faktisk noe fornuftig med PCene sine istedet for å spille spill og kjøre ståtiss 3DMark for venner og kjente.


 

Hehe.. Billig NÅ ja kanskje.. Men tror du virkelig at 2 Barton blir billigere enn 1 Clawhammer?? Nei er svaret. :razz:

 

Og hva skal du med Dual egentlig?? Med annet du er heavy into 3D modellering, bildebehandlig av dimensjoner og video redigering så er Dual lite vits. Kjøper ikke Dual for å surfe på nett da vet du. :razz:

 

En annen ting er at du ikke er garantert at 2 XPer vil fungere ordentlig sammen. Så krever i tillegg noen Dual hovedkort at du har Registered minne og da må du jo kanskje kjøpe nytt der også. :sad:

Lenke til kommentar

Meningsløs diskusjon, men arti læll siden det er natta og ikke så mye å finne på:

 

- MPX kan bruke 2 stk unbuffered DDR minnebrikker

- XPer kan brukes, men garanteres ikke av AMD å virke

 

Tror folk generelt misforstår litt poenget med et dual system. Overalt hvor dette testes mot single cpu, så kjører de quake3 eller 3dmark eller noe i den duren. Og dual systemet taper så det griner etter hver ***** gang... Og da blir konklusjonen fra de fleste tester at dual ikke egner seg for desktop brukere flest (hvis du ikke skal 3d rendre da, som du sier)

 

Utgangspunktet for disse testene er jo helt på tryne feil spør du meg... Hadde de fyrt opp ripping av DVD/DivX koding, rendering av 3d i lightwave og mp3 koding SAMTIDIG som du kjøre 3dmark - så hadde situasjonen blitt en helt annen. Da hjelper det ikke hvor mange tusen mhz cpuen din har - for den klarer ikke å gjøre mer enn 1 ting samtidig uansett. Det samme gjelder med muskelbiler fra california og disse topptrimma 1.8L audiene med symaskinmotor.

 

Den ene er sterk, den andre er rask - men stakkar audien hvis den må trekke en tilhenger opp en bakke eller har en McDonalds generasjon i baksetet! Da snur situasjonen seg raskt på hodet.

 

Konklusjon: dagens tester av dual system kontra single system for en desktopbruker er totalt nytteløs og ikke verd papiret det er skrevet på. Hadde du kjent "feelingen" ved et dual system tror jeg neppe du hadde byttet igjen - det samme gjelder om du setter deg inn i en bil med stor motor og får brumme litt.

 

Og helt til slutt: Hvis du tror Hammer blir en billigprosessor, så kan du tro om igjen. Den kommer til å bli *grisedyr*! (AMD har tross alt sagt idag at de satser alt på hammer, og blir det ingen suksess så er AMD ferdig i markedet)

 

Og du: en stk hammer klarer ikke å henge med i svingene mot et dual system heller når det blir motbakke :wink:

Lenke til kommentar

Kan ikke si jeg finner noe i posten jeg ikke har sagt. :smile:

 

Jeg har ikke påstått noe som helst angående 3DMark. Hvorfor du drar inn det, det lurer jeg på.

Men om jeg sa, Dual er fint til multitasking og tyngre ting, men skal du spille så er det bortkasta penger.

 

Å ja.. Clawhammer blir billig, Barton billigere mens Opteron blir dyr. :razz:

 

_________________

AMD XP 1800+@2000+

Abit KR7A-RAID

512Mb TwinMOS PC2100 DDR

Creative Geforce 3 Ti 500

Quantum Fireball Plus AS 20 GB

2xMaxtor Diamondmax Plus D740X 60GB i RAID

Plextor 40/12/40

Chieftec DX-01BL-D

 

[ Denne Melding var redigert av: Cappo på 2002-07-19 04:47 ]

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg ville ha ventet med å kjøpe til ClawHammer kommer ut, i følge AMD skal de bruke sokkel og chipsett ei god stund framover. Snart vil hovedkort med støtte for DDR400 komme, det skal visst ikke CH støtte, men i følge AMD skal det vere lett å fikse på.

 

Uansett vil prisene på Athlon XP og Pentium 4 synke veldig utover høsten, og hovedkort med støtte for 8x AGP er like rundt hjørnet!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-19 01:40, Nimda skrev:


Synes dere det er verd å vente til høsten med å kjøpe ny pc, eller synes dere man burde kjøpe PC nå?



 

Min oppfattning er at det å vente på nytt utstyr med bedre ytelse er tull. Er ekstremt sjeldent det skjer revolusjoner der.

 

Derimot kan det være interesant å vente på at produkter med spesielle features skal komme.

 

Hverken Radeon9700, Hammer eller serial-ata er det noe poeng i å vente på IMHO. Radeon9700 byr på fint lite spennende features. Hammer er ikke spesielt interesant før det er kommet litt programvare som utnytter den CPUen og når det gjelder serial-ata så er det bare å kjøpe et billig kontrollerkort. 8x agp er jalla. Merker jo nesten ikke forskjell fra 2x til 4x til og med.

 

[ Denne Melding var redigert av: Anders Leipsland på 2002-08-05 23:42 ]

Lenke til kommentar

For å spare 1000 kroner? da må du finne deg en ny jobb gutt! Kjøp den PC'n du liker ellers... spiller da f... ingen rolle.

 

De fleste som har hjemmekino kjøper DVD spiller til 10.000 kroner og TV til 30.000... så hvorfor ikke datamaskin til 20' ?

 

Kjøp det en Hewlett Packard XE3 bærbar, de er knall!

Lenke til kommentar

Slike diskusjoner som dette er det hele tiden. Alltid noen som mener du må vente, alltid noen som mener du må kjøpe nå.

 

Har du tenkt å kjøpe ny maskin kan du like godt gjøre det nå mener nå jeg. Som andre har nevnt vil det alltid komme noe nytt og raskere før du har blunka. Til høsten får vi (mest sannsynlig) se noen helt nye prosessorer. Om du stiller samme spørsmål da vil helt sikkert noen si at du må vente til komponentene blir billigere, mens andre mener du bør kjøpe, slik vil diskusjonen danse i en evig karusell hele tiden.

 

Det som er fordelen med å kjøpe nå er at bl.a. xp prosessoren har vært på markedet en stund og er billig. Det samme med for eksempel hovedkorta som er basert på Via 333 brikka. Nvidia sine Geforce 4 kort har også vært på markedet en stund og prisen har ramla. Bakdelen blir jo å reversere det hele. Det begynner (i dataverdenen) å eldes litt.

 

Men om du venter litt kan du jo vente litt til og du kan vente litt til etter det og da kan du jo vente enda litt lengre og hvorfor ikke vente litt til etter det igjen og....

 

Rune.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-06 02:08, arehb skrev:

Jeg tror det greieste kan være å kjøpe produkter som har vært på markedet i et halvt år. Da har prisene stabilisert seg, og problemene med produktene har meldt seg på hardware-forum rundt om kring. Det gjør det lettere å plukke et bra produkt.


mvh

Are-Harald.


 

Veldig enig i dette, det er like så greit å få 10000 3dmakrs for 5000,- en 15000,-

Det dyreste du kan gjøre er å gå å vente på ett produkt og kjøpe det samme uka som det kommer ut. Du trengte det ikke før det fantes, så du trenger det ikke før om en stund heller, derimot kan det være kjekt å ha. Eller at du skal bruke det i litt mer profesjonell sammenheng.

Lenke til kommentar

Det kommer nye skjermkort og annen hardware hele tiden, sommeren er gjerne litt tørketid for sånt, men det kommer alltid en del nytt på høsten. Så fort ATI får sendt ut sitt Radeon 9700 eller hva det skal hete vil det begynne å "lekke" ut info fra ATI om nye kort som kommer kanskje 2-3mnd senere. Så da kan jo du sitte å klø deg i huet og lure på om du skal vente enda lenger. Mitt råd er: Kom deg ut i solen mens sommeren ennå er her, så kan du vente med ny pc til du ser hva som kommer til høsten...

 

Hilsen en som er solbrent på skuldrene. (relevant?)

Lenke til kommentar

Når det gjelder skjermkort så er det ikke lenge til nVIDIA kommer til å lansere NV30, og med to nye toppmodeller på markedet er en priskrig vanskelig og unngå, noe som gjør at vi får billige og bra priser!

 

Det er testet at du vil merke veldig stor forskjell fra 4x AGP til 8x

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...