Drunken_Master Skrevet 12. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2005 (endret) Du kan sikkert finne en slik diode i et gammel elektrisk apparat du har hjemme som er ødelagt. Men skal du åpne et elektrisk apparat, pass deg for kondensatorer. De holder på spenninger veldig lenge. Skrue: Avataren din er borte? Endret 12. juni 2005 av Drunken_Master Lenke til kommentar
jingt Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 Skrue: Avataren din er borte? No, it isn't Lenke til kommentar
PioUs-JiN Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 Hm.. du kan også legge inn en summer i denne kretsen slik at du vet når ikke pumpa di har strøm noe som er greit å ha istenden for at CPU'en din ender i fyr og flammer mens du sitter der og tror at alt er bra har selv gjort det (med en bryter i tillegg slik at jeg forlenger levetiden på pumpa). Enkelt å gjøre (kommer straks med bilder i min worklog tenker jeg ) Lenke til kommentar
ericandre Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 kjøpte meg det rele'et på clasohlson til 25kr rele der er det 5 tilkoblingspunkter under. hvilken av disse skal det 12v på og hvilken skal det være 230v på?? Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 Dét, må du være 100% sikker på, før du kobler noe som helst!! Kontaktene på releet skal uansett være merket med tall / bokstaver, som refererer til hva som er hva. Utifra linken din, er det vanskelig å si noe om det, så du bør få en eller annen kyndig til å hjelpe deg ved fysisk å sjekke releet. Lenke til kommentar
ericandre Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 her har du mer info info de er markert fra 1 til 5 2* *3 1* 5* *4 sån ser den ut under. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 Ok, det hjalp! 12v DC skal inn på kontaktene 2 og 5. Husk sperrediode. Én av lederne for 220v skal inn på kontakt nr.1, og forbindelsen videre til pumpa på kontakt nr. 3. Den andre 220v lederen skal kobles direkte til pumpa, via en "sukkerbit" eller lignende. Kontakt nr. 4 bør du helst klippe vekk, du har ikke bruk for den. Lenke til kommentar
ericandre Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 hva kan man bruke som sperrediode? en vanlig lysdiode? Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 Hm, det virker som om du er temmelig blank på dette. En lysdiode er noe helt annet enn en vanlig diode som skal brukes i dette tilfelle. Jeg tror du skal få en med litt peil til å hjelpe deg med de tingene. 220v er IKKE til å leke med!! Lenke til kommentar
ericandre Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 vet at 230v ikke er til å leke med. (erfaringer) hvor kan jeg få tak i en sån sperrediode? må man ha det? Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 Om du leser igjennom hele tråden, så vil du finne endel info om hva slags diode det er snakk om, og hvordan den skal kobles. Du _må_ ikke ha en diode, men du risikerer å ødelegge hardwaren din om du skipper den...... Lenke til kommentar
ericandre Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 Den får du tak i nærmest hvor som helst.Clasohlsson er vel én mulighet, en annen og kanskje enklere løsning er å sprette en eller annen batterieliminator. På innsiden av en slik, eller nær sagt hvilken som helst annen elektronikkoppstilling, vil du i de aller fleste tilfelle finne en passende diode. De aller fleste silisiumdioder vil takle en slik oppgave, ettersom strømmen / ampéren er ubetydelig i dette tilfellet. kan man finne en sån i en cdspiller eller pc høytalere?? Lenke til kommentar
ericandre Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 er det en sånn her diode det er snakk om?? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 Så vidt jeg vet er det vel ikke lovlig engang å koble med 230V sånn uten videre. Dette vil man merke på forsikringen evt. Lenke til kommentar
Drunken_Master Skrevet 14. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2005 Nja "lovlig". Tror ikke det er noe lov mot å gjøre det. Men du risikerer å miste forsikringen om noe du selv har gjort som ikke er NEMKO godkjent er årsaken. Lenke til kommentar
MagE Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 er det en sånn her diode det er snakk om?? Er ikke det en motstand? *ja jeg er også blank på dette* Lenke til kommentar
gxi Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 Nei. Det er en diode. Motstander har fargede streker rundt seg som sier hvor mange ohm de er. Slike dioder kjenner man igjen ved at de er svarte og har den lys grå streken rundt seg på ene siden. Lenke til kommentar
Drunken_Master Skrevet 14. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2005 Det finnes Motstander som ligner veldig på de diodene da, men de er bare helt svarte ikke med den grå streken. Den Grå streken er siden til katoden, det er lurt å vite Lenke til kommentar
MagE Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 (endret) OK, takker for svar Endret 15. juni 2005 av MagE Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå