Gå til innhold

Guide hjemmelaget releè krets til vannpumpe Ferdig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hm.. du kan også legge inn en summer i denne kretsen slik at du vet når ikke pumpa di har strøm noe som er greit å ha istenden for at CPU'en din ender i fyr og flammer mens du sitter der og tror at alt er bra ;) har selv gjort det (med en bryter i tillegg slik at jeg forlenger levetiden på pumpa). Enkelt å gjøre (kommer straks med bilder i min worklog tenker jeg ;))

Lenke til kommentar

Dét, må du være 100% sikker på, før du kobler noe som helst!!

Kontaktene på releet skal uansett være merket med tall / bokstaver, som refererer til hva som er hva.

Utifra linken din, er det vanskelig å si noe om det, så du bør få en eller annen kyndig til å hjelpe deg ved fysisk å sjekke releet.

Lenke til kommentar

Ok, det hjalp!

 

12v DC skal inn på kontaktene 2 og 5. Husk sperrediode.

 

Én av lederne for 220v skal inn på kontakt nr.1, og forbindelsen videre til pumpa på kontakt nr. 3.

Den andre 220v lederen skal kobles direkte til pumpa, via en "sukkerbit" eller lignende.

Kontakt nr. 4 bør du helst klippe vekk, du har ikke bruk for den.

Lenke til kommentar
Den får du tak i nærmest hvor som helst.

Clasohlsson er vel én mulighet, en annen og kanskje enklere løsning er å sprette en eller annen batterieliminator.

På innsiden av en slik, eller nær sagt hvilken som helst annen elektronikkoppstilling, vil du i de aller fleste tilfelle finne en passende diode. De aller fleste silisiumdioder vil takle en slik oppgave, ettersom strømmen / ampéren er ubetydelig i dette tilfellet.

kan man finne en sån i en cdspiller eller pc høytalere??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...