Gå til innhold

Guide hjemmelaget releè krets til vannpumpe Ferdig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg vet det ike er spesefisert for 230V, men det skal nok funke ganske bra. Jeg snakka med en som har endel peil. Han sa det skulle gå fint, men det kan alltids gå galt med alle ting. Forsikringen trenger jeg ikke å tenke på lenger omtrent :p Går på elektro og ganske mye annet her som er like usikkert :p

Så du føler deg kompetent nok til å vurdere om et ikke godkjent relee er brukbart eller ikke ved tilkobling til 230V AC, fordi du går videregående elektro ?

 

Da kan vel du fortelle meg hva NEMKO ser etter når de godkjenner et rele ?

 

Kanskje de ser på..

 

1. Materiale på arbeidskontakter ?

 

(Hvis de ikke er belagt med sølv så kan det sprute metallperler ved tilslag. Over tid så vil disse kunne gi overledning)

 

2. Stoff relehuset er laget av ?

 

Er det UV bestanding? Ved bryting av en strøm dannes det ofte en lysbue, lysbuen sender ut energirik UV stråling som kan bryte ned plast og gjøre den sprø og forandre termiske egenskaper.

 

Tåler plasten varme over lenger tid ? Tåler den like bra varme og opprettholder sin isolasjonsklasse etter 1000 innslag ?

 

Er plasten brannhemmende eller smelter den og tar fyr ?

 

3. Klarer lakken til spolen å motstå peak to peak verdi av 230V ac rms ved en feil ? Spenningstransient ved et lynnedslag langt borte ?

 

Og mye, mye mer...

 

Hvis du vil utsette komponentene i maskinen din for 230V fare så er det bare å sette igang. Men for guds skyld, bruk en sikring!

 

 

Edit1: Så på bildene dine. Siden du går på elektro så burde du lært deg å isolere bedre enn du gjør! Ligger jo 230V åpent inne i metallkabinettet ditt! Bruk kabelsko og rett tang til å få dem på.

 

Må huske på at andre her inne vil prøve på noe tilsvarende, blir å leke med livet. Hvis du noensinne har fått SKIKKELIG strømgang igjennom deg så vet du at 230V ac IKKE er noe man kødder med slike jallarløsninger som du driver med.

Lenke til kommentar

Jeg har lagt krympestrømpe over alle loddepunkter nå. Jeg hadde det i å skulle se om det fungerte. Jeg har også sakt dette veldig klart i guiden etter min mening. Og jeg er nesten sikker på at relè skulle tåle endel inslagg, det er beregnet for bil. Og da burde det kunne tåle endel inslagg før plasten skulle gå føyken. Som sakt kan jeg ikke si 100% at dette vil fungere perfekt, ingen vet da det. Men siden relè skal tåle 30A DC så burde det kunne tåle noen lysbuer, for DC gir større lysbuer og er farligere enn AC. Derfor burde relè tåle den varmen den utsettes for. Men jeg kan ikke si hva NEMKO ser etter når de skal godkjenne et relè. Men alt slikt går på egen risiko. Kanskje jeg skal utrykke det ennda bedre i guiden.

Lenke til kommentar

Ang isolasjon:

Rele.jpg

Kablene er forøvrig loddet fast til kabelskoene.

Krympestrømpa på kabelskoene burde nok vært forlenget noe, slik at de fullt dekket tilkoblingene på releet.

Ellers får jeg bare beklage et litt støvete bilde. Dette er fra den eldste maskinen min, og releet har vært i drift i minst to-tre år......

 

Men igjen: Legg merke til hva Hondaen sier.

Selv om mine innspill kanskje kan se ut til å stå i en viss kontrast med hans formaninger, så er det strengt tatt ikke meningen.

Hondaen har et absolutt korrekt syn på det hele, og et kompromisstløst sådan.

 

Jeg velger å støtte meg til en litt mer skjønnsmessig vurdering, ettersom de aktuelle punktene mht belasting på de aktuelle delene, nok ligger ganske godt innenfor faregrensene.

 

Det er imidlertid ikke alle gitt å behandle og utføre slike ting på en betryggende måte, så jeg synger gjerne med Hondaen på dette punkt:

 

Om du ikke føler deg 100% kompetent, og absolutt vet hva du holder på med, så la dette være!

Endret av Skrue
Lenke til kommentar
Ang isolasjon:

Rele.jpg

Kablene er forøvrig loddet fast til kabelskoene.

Krympestrømpa på kabelskoene burde nok vært forlenget noe, slik at de fullt dekket kontaktene på releet.

Ellers får jeg bare beklage et litt støvete bilde. Dette er fra den eldste maskinen min, og releet har vært i drift i minst to-tre år......

 

Men igjen: Legg merke til hva Hondaen sier.

Selv om mine innspill kanskje kan se ut til å stå i en viss kontrast med hans formaninger, så er det strengt tatt ikke meningen.

Hondaen har et absolutt korrekt syn på det hele, og et kompromisstløst sådan.

 

Jeg velger å støtte meg til en litt mer skjønnsmessig vurdering, ettersom de aktuelle punktene mht belasting på de aktuelle delene, nok ligger ganske godt innenfor faregrensene.

 

Det er imidlertid ikke alle gitt å behandle og utføre slike ting på en betryggende måte, så jeg synger gjerne med Hondaen på dette punkt:

 

Om du ikke føler deg 100% kompetent, og absolutt vet hva du holder på med, så la dette være!

Ja sånn skal det minimum isoleres, men som du sier. Vet man ikke hva man holder på med la være. Dette har jeg nå fått skrevet med stor rød skrift i guiden. Syntes du den er godkjent da? Vil gjærne at du og alle andre skal være enig i at guiden skal være godkjent.

Lenke til kommentar

Nei, jeg kan dessverre ikke være med på å godkjenne guiden din.

 

Saken er jo den at man tross alt beveger seg inn i et område som, om man er riktig uheldig eller uforsiktig, faktisk kan medføre tap av menneskeliv, eller forårsake en brann.

 

Nå er det riktignok (i mine øyne) meget liten risiko for at noe slikt kan skje, men jeg kan allikevel ikke "offentlig" gå god for at guiden din er "god nok".

 

Hva den enkelte som leser slikt, sjøl finner på på gutterommet sitt, får være opp til vedkommende..........

Lenke til kommentar
Har dere forslag til deler som er "gode nok"/godkjente?

Vil ikke akkurat si at noe er godkjent, men en Kontaktor er veldig sikkert. De er laget for 230V og 400V. Men det blir en stor klump da. Men da er du helt sikker.Da er også styrestrømmen 230V da. :(

Jeg tror relè jeg har er godt nok, men man kan aldri være for sikker.

Endret av Drunken_Master
Lenke til kommentar
Har dere forslag til deler som er "gode nok"/godkjente?

Denne fra Komplett, produsert av Alphacool

 

Eller denne.

 

Det er mine forslag. 160,- er ikke så ille for oss som ikke har så mye peiling på elektronikk ;)

 

Eller bare la pumpa stå på hele tiden. Jeg ser ikke noe poeng i å slå den av.

Jeg vil heller anbefale det enn å prøve å gjøre det selv uten peiling på elektronikk. Det kan som sakt i værste fall være dødelig

Lenke til kommentar
Nei skulle ikke det. Snakka også med læreren min idag, han sa det skulle fungere fint ;)

Ting kan fungere uten å være trygt.

Egentlig er det unødvendig med sticky guide på dette, siden man bør vite hva man driver med hvis man skal gjøre det og dem som vet hva man driver med greier å tenke seg til en løsning selv. :thumbup:

Lenke til kommentar
Nei skulle ikke det. Snakka også med læreren min idag, han sa det skulle fungere fint ;)

Ting kan fungere uten å være trygt.

Egentlig er det unødvendig med sticky guide på dette, siden man bør vite hva man driver med hvis man skal gjøre det og dem som vet hva man driver med greier å tenke seg til en løsning selv. :thumbup:

Ja du har nok rett, men noen kan få litt hjelp av en guide. Så de ikke glemmer noe som f.eks isolering og dioden.

Men trenger ikke å være sticky.

Lenke til kommentar

Den får du tak i nærmest hvor som helst.

Clasohlsson er vel én mulighet, en annen og kanskje enklere løsning er å sprette en eller annen batterieliminator.

På innsiden av en slik, eller nær sagt hvilken som helst annen elektronikkoppstilling, vil du i de aller fleste tilfelle finne en passende diode. De aller fleste silisiumdioder vil takle en slik oppgave, ettersom strømmen / ampéren er ubetydelig i dette tilfellet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...