Gå til innhold

Guide hjemmelaget releè krets til vannpumpe Ferdig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skrue: Du sier veldig mye lurt der, jeg har vært litt dum når jeg ikke har skrevet kinsikvensene i guiden. Derfor føler jeg at jeg nesten må det, må inrømme at det er min feil. Men også det med gnist i spolen når releèt slår inn og ut er til stedet. Det skjer også på 12V, ikke bare mellom 230V til pumpen. DC gir mye større gnist til lavere spenning.

Men jeg skal sette inn konsikvenser om alt dette, men jeg har sakt at det kan være dødlig med 230V men glemte det i guiden.

 

Taz: Jeg brukte et helt enkelt releè, men som du sier kanskje bedre med det. Men jeg tror ikke det skal bli noe problem med mitt heller. Det er beregnet med strømmer helt opp til 30A. Men alle må passe på og kjøpe et releè som tåler nok strøm. Og når en motor starter er strømmen 6 ganger så høy. Det må man også tenke på.

Lenke til kommentar

Nå har jeg skrevet endel om sikkerhet. Håper folk er fornøyd nå. Jeg legger gjærne mere info om sikkerhet og alt annet om noen har noe å komme med. Vil at guiden ikke skal være missvisende, vil ikke utsette andre for fare de ikke vet om. Jeg var veldig dum som ikke tenkte på dette først, men med litt kritikk så fikke jeg det inn ;)

Lenke til kommentar
Gjør det skikkelig og kjøp dette Relé et til 25kr heller..

http://www.clasohlson.no/WAG.asp?cp=Eq0q11...8&ic=N&sw=12366

 

Kontaktkapasitet res. last 24 VDC/110 VAC 10 A, 230 VAC 5 A. Størrelse 22x16x19 mm. Manøverspole 12 volt DC

Den er vel lager for kretskortmontering. Var der for å kjøpe et sånn i dag, men loddepunktene var så små at jeg tok ikke sjangsen på å kjøpe det, for å lodde 230V ledningen rett på. Venter heller litt, og kjøper et som det er mulig å bruke kabbelsko på.

Lenke til kommentar
Gjør det skikkelig og kjøp dette Relé et til 25kr heller..

http://www.clasohlson.no/WAG.asp?cp=Eq0q11...8&ic=N&sw=12366

 

Kontaktkapasitet res. last 24 VDC/110 VAC 10 A, 230 VAC 5 A. Størrelse 22x16x19 mm. Manøverspole 12 volt DC

Den er vel lager for kretskortmontering. Var der for å kjøpe et sånn i dag, men loddepunktene var så små at jeg tok ikke sjangsen på å kjøpe det, for å lodde 230V ledningen rett på. Venter heller litt, og kjøper et som det er mulig å bruke kabbelsko på.

Det jeg kjøpte hos biltema skal passe med kabelsko, men bare husk at kabeltversnitte må være stort nok. Mange tenker ikke på sånt.

Lenke til kommentar
Fin guide.. Men det bør absolutt understrekes i guiden at et vanlig 12v-relê (bilrelê), ikke er laget for å bryte 230VAC! (som sagt før i tråden)

 

Skal man først lage til noe slikt, kan man like godt gjøre det skikkelig ;)

Ja vet jo det, men et releè går på hvilken som helst Volt styrke. Det er strømmen som har noe og si, det har jeg sakt i guiden.

Anbefaler hvertfall 30A som jeg kjøpte, det skal være mere en nok.

Og det at det står 12V DC er at styrestrømmen skal være 12V likstrøm, dette er det jo i pcen. Men man må huske å bruke Gul og Svart ledning fra molex IKKE Rød og Svart

 

Edit: Å takker for at dere stemmer for sticky :p Det hadde vært kjempemorro om denne hadde blitt sticky. Nå har jeg jo med alt om sikkerhet og risiko også.

Endret av Drunken_Master
Lenke til kommentar
Gjør det skikkelig og kjøp dette Relé et til 25kr heller..

http://www.clasohlson.no/WAG.asp?cp=Eq0q11...8&ic=N&sw=12366

 

Kontaktkapasitet res. last 24 VDC/110 VAC 10 A, 230 VAC 5 A. Størrelse 22x16x19 mm. Manøverspole 12 volt DC

Den er vel lager for kretskortmontering. Var der for å kjøpe et sånn i dag, men loddepunktene var så små at jeg tok ikke sjangsen på å kjøpe det, for å lodde 230V ledningen rett på. Venter heller litt, og kjøper et som det er mulig å bruke kabbelsko på.

Er litt små ja,

Lenke til kommentar
Fin guide.. Men det bør absolutt understrekes i guiden at et vanlig 12v-relê (bilrelê), ikke er laget for å bryte 230VAC! (som sagt før i tråden)

 

Skal man først lage til noe slikt, kan man like godt gjøre det skikkelig ;)

Ja vet jo det, men et releè går på hvilken som helst Volt styrke. Det er strømmen som har noe og si, det har jeg sakt i guiden.

Spenningen har noe å si... Hvis spenningen er for høy kan det bli overslag mellom fasene, og det vil oppstå en lysbue.. En slik lysbue kan ha en temperatur på ca. 2000*C, og det vil da kunne begynne å brenne!

 

12VDC gjør ikke like lett overslag som 230VAC. Relêer som er godkjent for bryting av 230VAC, er sannsynligvis isolasjonsmålt (megget) med 500VAC (minimum driftsspenning*2). Motstanden skal være et visst antall ohm. Minimum mostand når det gjelder 230V er 460K-ohm (2000ohm/volt)

 

Et bilrelê derimot, skal bare styre 12V. Det trenger kun å bli isolasjonsmålt med 24V. Så vidt jeg vet gjelder også regelen om 2000ohm/volt her også? Kravet blir altså her, bare 24Kohm. Slike målinger kan ikke gjøres med et vanlig multimeter, grunnet at batteriet vanligvis bare er på 9V.

 

Rett meg gjerne hvis noe ikke er helt riktig ;) (håper det er riktig, siden jeg skal ha eksamen i dette; Elektroteknikk på fredag :p )

Lenke til kommentar

Batteriet holder _ikke_ vanligvis på 9volt, i en bil.

Et fulladet batteri som er i orden ellers, gir 12,8volt, ubelastet.

Med motoren igang, og en dynamo som fungerer, vil polspenningen ligge på 13,8 til 14,4volt, avhengig av dynamoens regulator.

Dette har egentlig fint lite å si i sakens anledning, altså guiden til hjemmelaget relé-krets til vannpumpe, men er i stedet ment som en liten korreksjon til kazaa.

 

Så husk følgende: Et bilbatteri holder altså ~12,8v i normaltilstand.

 

Mht megging av releet: Jeg vil tro at dette i denne sammenheng bør være rettet mot arbeidskontaktene i releet, ettersom det er disse som utsettes for 230v spenning.

Jeg kan aldri tenke meg annet enn at disse vil tåle mye mer enn det dobbelte av den spenningen de utsettes for, så i så måte er det antakelig liten grunn til bekymring........

Lenke til kommentar
Mht megging av releet: Jeg vil tro at dette i denne sammenheng bør være rettet mot arbeidskontaktene i releet, ettersom det er disse som utsettes for 230v spenning.

Jeg kan aldri tenke meg annet enn at disse vil tåle mye mer enn det dobbelte av den spenningen de utsettes for, så i så måte er det antakelig liten grunn til bekymring........

Som du sier, er det antaklig liten grunn til bekymring. Jeg ville bare korrigere Drunken_Master's utsagn om at spenningen ikke har noe å si, at det kun er strømmen som gjelder.

 

Hvor mange volt et 12V bilrele tåler på arbeidskontaktene vet jeg ikke. Det er godt mulig at det fint går ann å bruke 230V på det, men det ville ikke _jeg_ tatt sjansen på.

 

Det er mulig at jeg overdriver litt her, men det er bedre å overdrive enn å "underdrive" når det gjelder slikt, etter min mening.

 

For gøy, kunne jeg jo tatt med et slikt bilrele på skolen i morgen, og målt isolasjonen med meggeren der :)

Lenke til kommentar
Mht megging av releet: Jeg vil tro at  dette i denne sammenheng bør være rettet mot arbeidskontaktene i releet, ettersom det er disse som utsettes for 230v spenning.

Jeg kan aldri tenke meg annet enn at disse vil tåle mye mer enn det dobbelte av den spenningen de utsettes for, så i så måte er det antakelig liten grunn til bekymring........

Som du sier, er det antaklig liten grunn til bekymring. Jeg ville bare korrigere Drunken_Master's utsagn om at spenningen ikke har noe å si, at det kun er strømmen som gjelder.

 

Hvor mange volt et 12V bilrele tåler på arbeidskontaktene vet jeg ikke. Det er godt mulig at det fint går ann å bruke 230V på det, men det ville ikke _jeg_ tatt sjansen på.

 

Det er mulig at jeg overdriver litt her, men det er bedre å overdrive enn å "underdrive" når det gjelder slikt, etter min mening.

 

For gøy, kunne jeg jo tatt med et slikt bilrele på skolen i morgen, og målt isolasjonen med meggeren der :)

Du har rett i at det blir en lysbue, det kan du merke ved å bare dra ut et apparat i 230V mens det står på. Men jeg tror ikke denne spenningen lager så ille lysbue at releèt ikke tåler det. Jeg vil mere si at det er strømmen som er farlig her. Men et releè skal tåle ganske mange volt etter det jeg har fått med meg. For et releè har jo ikke noe standard spenning på arbeidskontaktene, men denne er beregnet for 12V så jeg skjønner hva du mener. Det hadde vært kjempefint om du kunne målt isolasjonen med meggeren :D Da hadde vi fått et mer korrekt svar om hva den virkelig tåler :thumbup:

Og en ting, DC lager mye sterkere lysbue en AC. Men når det er snakk om 12VDC er det jo ikke store greiene. Og DC er mye farligere enn AC for de som kanskje ikke viste det.

 

Edit: Jeg skal ha Elektroteknikk Eksamen til onsdagen ;)

Endret av Drunken_Master
Lenke til kommentar

Er ikke ening med deg her, Drunken Master.

Strømmen, altså ampéren, er i denne sammenheng betydningsløs. Husk at de fleste pumper har en effekt på mellom 10 og 20watt, noe som tilsvarer ~ 0,1A over kontaktene.

Ettersom releet, / arbeidskontaktene er spesifisert for 30A, vil det overhodet ikke være noe problem.

Det jeg tidligere har belyst, er derimot lysbuen / gnistbrannen over kontaktene, i det øyeblikk strømmen / spenninga brytes.

Som du ganske sikkert vet, så induseres det en ganske kraftig motspenning i enhver form for spole, i det øyeblikket tilførselsspenninga fjernes. Denne kan, avhengig av spolemotstand etc, komme opp i langt høyere verdier enn de opprinnelige 230v over kontaktene.

Denne spenninga forårsaker altså en lysbue mellom kontaktene, som på sikt kan skape sotning og dårlig kontakt. Men her vil jeg understreke, at ettersom kontaktene er såpass solide, så skal det nok mye til før det skjer noe galt.

 

Btw; Du har også uteglemt en ikke uvesentlig sak, når jeg allikevel er inne på induktiv spenning:

Releet inneholder jo også en spole, som tilføres 12v likespenning. Når styrespenninga brytes, vil det i en spole som tilføres likespenning, også oppstå en indusert motspenning, med omvendt polaritet.

Denne kan faktisk komme opp i flere hundre volt, og ettersom svært mye annet utstyr i maskinen også forsynes med de 12v som også mater releet, vil også dette utstyret få seg en "karamell" fra relespolen.

Alt 12v utstyr i maskinen er jo paralellkoblet, i den forstand som at de får sin spenning fra samme punkt i PSU.

Det kan i verste fall skade eller ødelegge annen elektronikk i maskinen.

Løsningen er enkel: Over kontaktene for 12v styrespenning må det monteres en helt vanlig kiseldiode, men pass på at "pluss" på dioden altså den enden som er merket med en ring, kobles til samme kontakt som + fra PSU er tilkoblet.

Den induserte motspenninga i spolen som altså har omvendt polaritet, vil nå kortsluttes over dioden, og dermed elimineres skadelige spenninger mot andre komponenter i systemet.

Endret av Skrue
Lenke til kommentar

Du MÅ isolere rundt det relèet ditt. Det er farlig å ha det slik.

 

Det jeg gjorde når jeg mekka relè var å skru opp psuen, lodde ledninger fra innsiden av strøminntaket og til relèet.

Ut fra relèet brukte jeg en kabel av samme typen som du stapper i psuen din og la den opp slik at enden på den kom ut av psuen.

12V fra relè var ikke noe problem å finne inni psuen :p.

På pumpa monterte jeg en plugg som blir brukt på kabler for å skjøte "datastrømkabel".

 

Resultatet ble da ett idiotsikkert relè hvor det er tilnærmet umulig å bli utsatt for elektrisk sjokk. Og man slipper å ha 2 strømkabler til pcen.

 

rele6pj.th.jpg

Lenke til kommentar

Btw; Du har også uteglemt en ikke uvesentlig sak, når jeg allikevel er inne på induktiv spenning:

Releet inneholder jo også en spole, som tilføres 12v likespenning. Når styrespenninga brytes, vil det i en spole som tilføres likespenning, også oppstå en indusert motspenning, med omvendt polaritet.

Denne kan faktisk komme opp i flere hundre volt, og ettersom svært mye annet utstyr i maskinen også forsynes med de 12v som også mater releet, vil også dette utstyret få seg en "karamell" fra relespolen.

Alt 12v utstyr i maskinen er jo paralellkoblet, i den forstand som at de får sin spenning fra samme punkt i PSU.

Det kan i verste fall skade eller ødelegge annen elektronikk i maskinen.

Løsningen er enkel: Over kontaktene for 12v styrespenning må det monteres en helt vanlig kiseldiode, men pass på at "pluss" på dioden altså den enden som er merket med en ring, kobles til samme kontakt som + fra PSU er tilkoblet.

Den induserte motspenninga i spolen som altså har omvendt polaritet, vil nå kortsluttes over dioden, og dermed elimineres skadelige spenninger mot andre komponenter i systemet.

 

Skrue: jeg er helt enig der, jeg glemte helt bort den negative spenningen. Den blir kortet ned VELDIG mye med en diode. Jeg har fått med meg litt på skolen :p Det var jammen bra du sa, så får jeg det på guiden og får satt på en diode selv. Men poenget mitt var også at i relèt burde tåle den lysbuen, derfor blir det ikkenoe problem. Jeg er ikke så flink til å forklare.

 

Yngvejos: Så lenge man isolerer loddingene godt så holder jo det? Da mener jeg isolere på loddepunktene på relèt også.

Endret av Drunken_Master
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...