Gå til innhold

Guide hjemmelaget releè krets til vannpumpe Ferdig


Anbefalte innlegg

Jeg skulle sette i releè til pumpa til vannkjølinga mi idag. Så tenkte hvorfor ikke lage en guide til de som ikke vet hvordan det fungerer ;) Det er enkelt å meget billig :D

 

Først sikkerhet:

Når man skal sette inn releèt må man tenke på sikkerhet. Man må være spesielt bevist på at 230V KAN være dødelig. Er sjeldent slik skjer, men det har skjedd, og vil skje igjen. Og som jeg fikk kritik av Skrue om, husk for all del å isolere loddepunkter. Bare en liten tape bit over loddepunktene på ledningene hjelper. Og loddepunker på releèt burde man ha krympestrømpe over jeg vil si at man skal det. Man må også tenke på hva releèt tåler, jeg kjøpte et som tåler 30A det skal være mere enn nok. Jeg vil anbefale å hvertfall å kjøpe ett på 30A gjærne mere. Når releèt bryter og slår inn slår det gnist over både på 230V og 12V. Og motoren drar også hvertfall 6 ganger så mye strøm ved oppstart. Dette MÅ man tenke på. Og ta ut alle kontakter på det som skal loddes eller gjøres noe med, sier det igjen 230V KAN være dødlig.

 

Alt dette går på egen risiko, å være virkelig klar over hva du gjør. Det kan alltids gå galt. Jeg tar ikke på meg noe ansvar, og du burde ha kjenning til elektronikk eller snakke med noen som har peiling på elektronikk før du gjør dette.

 

En viktig ting, hvis det skulle være et releè som ikke tåler strømmen kan det ta fyr, å huset kan i værste fall brenne ned og liv KAN gå tapt. Dette må dere tenke på. Derfor tenk virkelig over om dere vil gjøre dette. Det skal gå bra om du tenker på å få et releè som tåler strømmen. Man må også huske på noe jeg glemte, sett en diode i paralell med styrestrømmen på relè. Den dioden skal stå i sperreretning. Se tegning.

 

Det du trenger:

Må ha - Enkeltreleè Lukket (slutte) Pris 25,- Hos Biltema.

Må ha - Kabel, tversnitt omtrent 1,5Kvadrat.

Må ha - Kabel, tynn kabel til 12V til releè ca 1Kvadrat.

Må ha - Loddeutstyr eller sukkerbiter til koblinger, lodding anbefales.

Trengs ikke - Molex plugg, Fra 12V fra molex til releè

Trengs ikke - Tape, til å dekke loddepunkt. Hvis lodding.

Trengs ikke - Strips, til samling av de 2 230V lederne.

 

Vet ikke priser på annet en releè, loddebolt får man fra ca 100lappen til mange tusen kr. Det til 100lappen vil funke fint. Kabel med tversnitt på 1,5Kvadrat er nok dyrest hvis man skal kjøpe en hel rull. Ellers er alt billige vanlige ting.

 

Så til koblingen:

 

Her er et enkelt skjema over koblingsmåte.

 

Pumpeskjema.JPG

 

Picture%20015%20(Medium).jpg

 

Først begynte jeg med å å lodde på ledningene til hovedstrømmen til releèt, som er pinne 85 og 86.

 

Picture%20016%20(Medium).jpg

 

Så loddet jeg de to ledningene på en molex kontakt.

 

Picture%20019%20(Medium).jpg

 

Så var det å klippe denne kabelen til pumpa.

 

Picture%20020%20(Medium).jpg

 

Så ble den slik.

 

Picture%20021%20(Medium).jpg

 

Å resten av den ble slik.

 

Picture%20022%20(Medium).jpg

 

Så loddet jeg på ledningene til støpselet, der burde man bruke hvertfall 1.5Kvadrat tversnitt. Ellers kan lederene blir for varme å brenne.

 

Picture%20023%20(Medium).jpg

 

Så loddet jeg den ene lederen fra pumpa til releèt også vidre til støpselet. Så den andre lederen rett til pumpen. Da var jeg ferdig med lodding. Så stripset jeg for å samle kablene så var jeg ferdig.

 

Picture%20024%20(Medium).jpg

 

Picture%20025%20(Medium).jpg

 

Rødde opp rot :p

 

Picture%20026%20(Medium).jpg

 

Monter i kabinette.

 

Picture%20028%20(Medium).jpg

 

Picture%20029%20(Medium).jpg

 

Jeg syntes dette var vedig emkelt og greit, hvem som helst kan gjøre dette hjemme. Man trenger ikke å lodde, man kan bruke sukkerbiter. Jeg vil anbefale lodding, det er ikke så vanskelig. Så hva syntes dere?

 

PS: Sorry den dårlige norsken, er ikke så flink. Håper det duger.

 

Mvh Drunken_Master

Endret av Drunken_Master
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sorry det releet er ikke sertifisert for bruk med spenniger på 230 volt.

 

Har ikke rett isolasjonsklasse til det.

 

My 10 cents....

 

For all del, gjør hva dere vil, I dont care. Men vær ops på konsekvensene det kan medføre med å bruke slikt utstyr. Brann er ikke noe å spøke med og liv kan gå tapt,

Lenke til kommentar
Sorry det releet er ikke sertifisert for bruk med spenniger på 230 volt.

 

Har ikke rett isolasjonsklasse til det.

 

My 10 cents....

 

For all del, gjør hva dere vil, I dont care. Men vær ops på konsekvensene det kan medføre med å bruke slikt utstyr. Brann er ikke noe å spøke med og liv kan gå tapt,

Da får man ikke noe igjen på forsikringen heller, hvis de finner årsaken da :p

Lenke til kommentar
Sorry det releet er ikke sertifisert for bruk med spenniger på 230 volt.

 

Har ikke rett isolasjonsklasse til det.

 

My 10 cents....

 

For all del, gjør hva dere vil, I dont care. Men vær ops på konsekvensene det kan medføre med å bruke slikt utstyr. Brann er ikke noe å spøke med og liv kan gå tapt,

Jeg vet det ike er spesefisert for 230V, men det skal nok funke ganske bra. Jeg snakka med en som har endel peil. Han sa det skulle gå fint, men det kan alltids gå galt med alle ting. Forsikringen trenger jeg ikke å tenke på lenger omtrent :p Går på elektro og ganske mye annet her som er like usikkert :p

 

 

Edit: Jeg tenkte ikke på dette før nå, releèt er ikke laget for 230V nei. Men for strøm opptil 30A. Det som har noe å si her, når det gjelder brann. Å jeg tviler på at den lille pumpa drar mere enn 30A. Det skulle tatt seg ut:P Burde ikke bli noe problem.

Endret av Drunken_Master
Lenke til kommentar
En liten ting.....hvor er poenget med et relèe som skrur pumpa på når man skrur på pcen..den gjør jo det uansett? eller er det for å beskytte pumpa mot overledning eller "støt" over spennig ellerno sånt

....

Nei det er helt feil :p Den er slik at pumpa skrur seg på når man skrur på pcen, og skrur seg av når du skrur av pcen. Da slipper du å ta ut stikkontakten hver gang du skrur av pcen.

Lenke til kommentar
En liten ting.....hvor er poenget med et relèe som skrur pumpa på når man skrur på pcen..den gjør jo det uansett? eller er det for å beskytte pumpa mot overledning eller "støt" over spennig ellerno sånt

....

Nei det er helt feil :p Den er slik at pumpa skrur seg på når man skrur på pcen, og skrur seg av når du skrur av pcen. Da slipper du å ta ut stikkontakten hver gang du skrur av pcen.

HÆ ??? pumpa mi går jo av når pcen er av..på når pcen er på ?!:S

Lenke til kommentar

vet ikke jeg?....TT bigwater settet....pumpekoblinga er sånn som kobles til en vifteutgang...;) hehe

 

EDIT:: Og den går jo av og på med pcen! Men skjønte cluet nå ...men uansett så ere ikke strøm på drevkontaktene mine når pcen er av da..:| :w00t:

Endret av Mikkel87
Lenke til kommentar
En liten ting.....hvor er poenget med et relèe som skrur pumpa på når man skrur på pcen..den gjør jo det uansett? eller er det for å beskytte pumpa mot overledning eller "støt" over spennig ellerno sånt

....

Nei det er helt feil :p Den er slik at pumpa skrur seg på når man skrur på pcen, og skrur seg av når du skrur av pcen. Da slipper du å ta ut stikkontakten hver gang du skrur av pcen.

HÆ ??? pumpa mi går jo av når pcen er av..på når pcen er på ?!:S

Har vel noe med at pumpa i BW er en 12V pumpe, dermed trengs ikke relè, noe trådstarter sin ikke er. ;)

 

EDIT: Dere fant det ut ja...

Endret av suprsid
Lenke til kommentar

Du / dere må høre litt på hva Hondaen sier også, det er slett ikke tatt ut av tomme luften!

Det kan være greit å merke seg de fakta han fremlegger, for sikkerhets skyld, så "be warned"!

 

Samtidig kan jeg gjerne innrømme at jeg har brukt samme løsning fra nærmest dag én, den gang jeg for alvor integrerte vann og pumper i maskinen.

Det som imidlertid er saken, er at strømtrekket over releet´s arbeidskontakter i et slikt oppsett er alldeles ubetydelig, i forhold til hva de faktisk kan tåle. Så på det punktet behøver man ikke å bekymre seg.

Det man derimot skal være oppmerksom på, er at en vekselstrømspumpe, og for den saks skyld en hvilken som helst annen motor, induserer en motspenning. Denne motspenningen kan gi opphav til en såkalt gnistbrann mellom arbeidskontaktene i det disse _brytes_. Og den kan være litt skummel, om ikke avstanden mellom kontaktene er stor nok.

Nå har det seg slik at i de fleste 12v releer av den typen, har en ganske god kontaktavstand, og dermed vil dette svært sjelden være noe problem.

Samtidig så er jo kontaktene beregnet for 30A likestrøm, oe er derfor ganske solide. Dermed vil de også over tid tåle en gnistbrann, i den grad dette oppstår.

Nå har det seg slik, at jeg siden 2001 har operert med slike løsninger, og et par av releene har faktisk også "vært med" siden den gang. Uten noen som helst problemer, selv med start / stopp av maskin og vannpumpe opptil flere ganger om dagen.

Dette er IKKE ment som en garanti mot at ikke noe vil skje, men gir i alle fall en pekepinn om at faren for at noe galt kan oppstå, er relativt beskjeden.

Det jeg derimot vil kritisere trådstarter for, er manglende fokus på isolasjon av kablene som monteres på releet. Det er YTTERST viktig at dette gjøres på en skikkelig måte!

Både av hensyn til fare for kortslutning ( og dermed en rasért maskin), og ikke minst; 230v kan være dødelig, i et uheldig fall.

Vær for all del klar over disse tingene.........

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...