Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Strøm: Fra 3-pin (UK) til 2-pin (norsk)

Anbefalte innlegg

Har altså en maskin som kommer fra England. Ergo har den et støpsel som krever en kontakt med 3 hull. Det har vi ikke i Norge. På maskina står det: 230 +/- 10% 50mhz, så regner med den passer fint i Norge. Støpselet har forresten en innebygget "fuse" - sikring.

Kan jeg få kjøpt en overgang så den passer i Norge/hva trenger jeg for at den skal passe her?

Endret av fjartan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, du trenger strengt tatt bare en enkel overgang, som er å få kjøpt rimelig mange steder (forhandlere av kofferter kan være et godt startsted). Innebygget sikring er for øvrig standard i England.

Men, en vanvittig mye greiere løsning er vel å bruke en vanlig norsk strømkabel...?

Lenke til kommentar

Oh yes. Da peker det seg ut to muligheter; Det ene er å skru opp inne der strømledningen er festet, og det er ikke bare-bare. Er ingen enkel plugg den er festet med. Det andre er å skru løs selve støpselhodet og sette på noe annet - eller funker ikke det?

Tror likevel jeg går for første løsning, og da vil jeg gjerne vite hva den engelske trepinnskontakten heter :)

Endret av fjartan
Lenke til kommentar

En slik adapter folk prater om, finnes vanligvis bare i motsatt utføring i Norge, altså med schuko (norsk) hunn til britisk hann. Det trenger du ikke.

Kjøp en vanlig, løs schukohann (Biltema, Clas osv). Kutt av den engelske stikkontakten, og skru fast den norske. Blå og brun går på fase (altså pinnene), og dersom det er en gul og grønn går den på jordskinenne. Er det ikke, lar du vær å koble noe på jordskinnene.

Det at britiske kontakter er sikret, trenger du ikke å bry deg om. Forskrifter spesifiserer at alle apparater der borte skal være sikret internt også.

:)

Lenke til kommentar

Gjorde det ovenfor. I følge Clas Ohlson-fyren er det svært vanskelig å få tak i kontakt den veien jeg skulle ha, det eneste kunne være OSL Gardermoen eller Elpag i Sandakerveien. Vel, fant ikke noen Epag, og var lite keen på en tur til Gardermoen, så kjøpte et støpsel som passet flott til ledningen :-)

Endret av fjartan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...