Gilbert Skrevet 3. juni 2005 Rapporter Del Skrevet 3. juni 2005 (endret) Har altså en maskin som kommer fra England. Ergo har den et støpsel som krever en kontakt med 3 hull. Det har vi ikke i Norge. På maskina står det: 230 +/- 10% 50mhz, så regner med den passer fint i Norge. Støpselet har forresten en innebygget "fuse" - sikring. Kan jeg få kjøpt en overgang så den passer i Norge/hva trenger jeg for at den skal passe her? Endret 3. juni 2005 av fjartan Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 3. juni 2005 Rapporter Del Skrevet 3. juni 2005 Ja, du trenger strengt tatt bare en enkel overgang, som er å få kjøpt rimelig mange steder (forhandlere av kofferter kan være et godt startsted). Innebygget sikring er for øvrig standard i England. Men, en vanvittig mye greiere løsning er vel å bruke en vanlig norsk strømkabel...? Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 3. juni 2005 Forfatter Rapporter Del Skrevet 3. juni 2005 (endret) Oh yes. Da peker det seg ut to muligheter; Det ene er å skru opp inne der strømledningen er festet, og det er ikke bare-bare. Er ingen enkel plugg den er festet med. Det andre er å skru løs selve støpselhodet og sette på noe annet - eller funker ikke det? Tror likevel jeg går for første løsning, og da vil jeg gjerne vite hva den engelske trepinnskontakten heter Endret 3. juni 2005 av fjartan Lenke til kommentar
Dynejonas Skrevet 3. juni 2005 Rapporter Del Skrevet 3. juni 2005 Du kan nok bare kjøpe et enkelt adapter på clahs vil jeg tro. Klarer aldri å stave adressen dit riktig så jeg la ikke ut link. Lenke til kommentar
Hypsilofodonten Skrevet 3. juni 2005 Rapporter Del Skrevet 3. juni 2005 kutt av og sett på ett vanlig norsk støpsel, bare pass på å få jorda (den gul/grønne) på riktig plass. Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 3. juni 2005 Rapporter Del Skrevet 3. juni 2005 Det andre er å skru løs selve støpselhodet og sette på noe annet - eller funker ikke det? Dette fungerer utmerket godt. For øvrig bør vel en slik gjøre jobben. Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 4. juni 2005 Forfatter Rapporter Del Skrevet 4. juni 2005 Hmz... Det var en blå og en brun ledning inni. Kjøpte en jordet støpsel på clas ohlson, så går ut fra den ikke er jordet? skal jeg da putte den inni hver sin pin, eller skal en av ledningene bort til "jorda" på støpselet? Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 4. juni 2005 Forfatter Rapporter Del Skrevet 4. juni 2005 Jeg fant svaret Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 4. juni 2005 Rapporter Del Skrevet 4. juni 2005 En slik adapter folk prater om, finnes vanligvis bare i motsatt utføring i Norge, altså med schuko (norsk) hunn til britisk hann. Det trenger du ikke. Kjøp en vanlig, løs schukohann (Biltema, Clas osv). Kutt av den engelske stikkontakten, og skru fast den norske. Blå og brun går på fase (altså pinnene), og dersom det er en gul og grønn går den på jordskinenne. Er det ikke, lar du vær å koble noe på jordskinnene. Det at britiske kontakter er sikret, trenger du ikke å bry deg om. Forskrifter spesifiserer at alle apparater der borte skal være sikret internt også. Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 4. juni 2005 Forfatter Rapporter Del Skrevet 4. juni 2005 (endret) Gjorde det ovenfor. I følge Clas Ohlson-fyren er det svært vanskelig å få tak i kontakt den veien jeg skulle ha, det eneste kunne være OSL Gardermoen eller Elpag i Sandakerveien. Vel, fant ikke noen Epag, og var lite keen på en tur til Gardermoen, så kjøpte et støpsel som passet flott til ledningen :-) Endret 4. juni 2005 av fjartan Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå