Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp fra Eksperter ang Telenor og D-link..!


Anbefalte innlegg

Hei...

 

 

Har et kjempe problem som jeg håper noen kan hjelpe med...

 

 

Har koblet opp følgende oppsett:

 

Tiscali---- Speedtouch 510i (stilt inn som modem)-----di-624(ip 193.90.66.1) nr1(dynamisk ip)-----videre er det lagt en cat5 kabel fra lan port på denne routern til Wan port på en ny di-624(ip 192.168.0.1) nr2. Begge sender både trådløst og via LAN portene. Når de er satt opp på denne måten kan man surfe på internet(ikke dele filer) uansett hvor man kobler seg til. Dette funker utmerket med tiscali abonnement.

 

 

Tenkte å gjøre akkurat det samme med Telenor abonnement, men her blei det ikke annet enn problemer:

 

Speedtouch 510i som ble levert av telenor var satt opp som router, denne gjorde jeg om til modem. Videre satt jeg opp di-624 nr1 som PPPoE og skreiv inn [email protected] og passord. Så langt virker alt bra. Jeg får koblet meg på både trådløst og via LAN port på denne routeren med pc. Her begynner problemet: Koblet meg videre fra LAN port og inn i WAN port på di-624 nr2. Denne routeren får ikke ip adr fra di 624 nr1. Skjønner ikke dette...? Mener jeg har prøvd all verdens av innstillinger. Har til og med ringt D.link kundeservice men de har jo ikke peiling. Jeg forklarte og de noterte....damen sa hun skulle spørre høyere opp i systemet og at hun skulle ringe meg tilbake i løpet av 10-15 minutter. Har ikke hørt et pip fra den kanten. Orker ikke å ringe mer siden jeg måtte vente i 40 minutter for å komme igjennom. Nok om det.

 

Er det noen som har peiling på hvordan di-624 nr 2 skal være innstilt og eventuelt om jeg må forandre noe på innstillingene på di-624 nr 1....?

 

Det ser ihvertfall ut som om det er PPPoE greiene som er problemet...

 

håper at noen med litt peiling kan hjelpe...

 

mvh NorKing1

Endret av NorKing1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei...

 

 

Ja det har jeg gjort....glemte a fortelle at jeg bruker samme firmware i dette telenor oppsettet som i tiscali oppsettet....vet det har kommet en ny til di-624, men det virker jo strøkent med tiscali...

 

mvh NorKing1

Lenke til kommentar

Dette har ingenting å gjøre med hvilken ISP du bruker. Problemet er mellom dine to routere. Men at router nr.2 ikke mottar IP adresse fra router nr.1 er litt merkelig. Husk at router nr.2 skal ikke logge seg inn på nett med brukernavn og passord slik som router nr.1 gjør. Router nr.2 skal settes til og motta IP automatisk, men hvis dette ikke går så får du prøve å stille denne inn manuelt.

 

I noen routere kan man også velge hvilken modus routeren skal bruke. Altså om routeren skal være en gateway, switch eller router. Switch passer best i ditt tilfelle.

 

/Espen

Endret av espenah
Lenke til kommentar

Må si du ikke har gjort det enkelt for deg selv, med hensyn til valget av utstyr. Det at D-Link nr. 2 ikke får IP-adresse fra nr. 1, har i alle fall ikke noe med PPPoE å gjøre, med mindre du prøver å sette opp PPPoE på nr. 2 også. Sjekk også at kabelen mellom D-Link nr. 1 og nr. 2 fungerer.

 

Forslag: Hvis D-Link nr. to ikke trenger å fungere som router, konfigurer den med fast IP-adresse i adresseområdet til D-Link nr. 1, slå av DHCP-serveren på D-Link nr. 2 og plugg kabelen fra D-Link nr. 1 i en av LAN-portene på D-Link nr. 2. D-Link nr. 2 vil da fungere som aksesspunkt, og alle maskiner vil få IP-adresse fra D-Link nr. 1.

Endret av sofTest
Lenke til kommentar

Hei...

 

 

takker for alle svar....

 

 

router nr 1 er satt opp som PPPoE---------router nr2 er satt opp som Dynamic IP Address....(Choose this option to obtain an IP address automatically from your ISP. For most Cable modem users).

 

Kabelen er 50 meter lang....den er testet og viser OK via cabel testeren i di-624.

 

mvh NorKing1

Lenke til kommentar

Hei...

 

 

takker for mye bra svar....og spørsmål....

 

 

1. Nei har ikke prøvd kabelen før, og riktig nok er det ikke jeg som har klemt på RJ45 kontaktene, men han som har gjort det jobber i sønnico, og jeg sa at det skulle kobles som en vanlig cat 5 kabel....og ikke som en kryssa...

(Kabelen er faktisk en cat5 jordkabel, dvs at den er gravd ned og med ekstra isolasjon)

 

 

 

2. Jeg har foreløpig ikke prøvd å sette opp ip adr manuelt, det skal jeg prøve, men har ikke tid før til mandagen....

 

Kommer tilbake med informasjon om hvordan saken utvikler seg....

 

Men for å være helt ærlig så burde dette virket for lenge siden....sitter helt fast her, men det er sikkert en bagatell som jeg må ha glemt...

 

mvh NorKing1

Lenke til kommentar

Hei...

 

 

Det var nok den j.... cat5 kabelen som ødela alt..... Jeg klemte personlig på nye plugger og da virket alt helt strøkent.... Flaut å ikke finne ut av det noe kjappere...

 

takker for alle svar....

 

regards NorKing1

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...