Gå til innhold

SLI vs. Non-SLi

Anbefalte innlegg

Du syns ikke du er litt vel bastant her nå Kevlar?

Altså du vet pris og ytelse på det nye, du vet bruktpris på 6800GT den dagen det nye kommer osv?

At SLI ikke er effektivt er vel også litt enkelt å si. Vet ikke hvordan du har regnet ut den prosentvise økningen, det er jo ikke noe og skryte av der et single kort klarer høy fps fra før av, men ved høy oppløsning og masse AA/AF syns jeg da de testene jeg har sett viser en svært bra ytelses økning. Men mulig jeg har sett feil, syns bare du er litt bastant i å spå fremtiden her.

Når det kommer til hva som støttes av sli pr i dag er jeg som sagt helt ening. Derfor er det heller ikke aktuelt for meg pr i dag, selv om jeg har muligheten.

Edit; ser at Sutekh kom meg litt i forkjøpet ;)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Si du får et brukt 6800gt av nøyaktig samme produsent og modell, til rundt 2000,- da. Det er vel en ålreit pris. (correct me if I'm wrong)

Da har du brukt 3500kr for nytt + 400kr ekstra på SLI-hk + 2000kr for brukt = 5900 kr (i tillegg eventuell ny psu :p)

Si omtrent 6000kr på skjermkort-ytelse.

Hvis du da hadde solgt ditt gamle 6800gt for 2000kr, og kjøpt et nytt skjermkort som yter bedre enn et 6800gt, for 4000kr. Da har du også spart 400kr på et hk uten SLI.

Det blir 3500 for 6800gt + 4000 for G7, tilsammen 7500kr

minus 400kr i differanse på hk og 2000 for gamle skjermkort, tilsammen 2400kr

Tilsammen har du da brukt 5100kr på skjermkort.

Og har et system som er kaldere, bruker mindre strøm, støyer mindre og muligens har bedre ytelse enn et SLI-system i alle tilfeller, garantert bedre i alle tilfeller der SLI ikke støttes.

Prisene her blir jo mye spekulasjon, men hvis noe virker helt usannsynlig er det bare å skrike.

Endret av Kevlar
Lenke til kommentar

*mumle* Pokker som Opera skal kræsje i dag da.

Uansett. Kevlar: Jeg kunne uten problemer modda litt på tallene dine og kommet frem til et eksempel som er til fordel for et SLI-setup, og fremdeles holdt meg innenfor rammene av det sannsynlige. Men det vil være nøyaktig like meningsløst som ditt eksempel, fordi begge to vil være ren spekulasjon. Hvis jeg kan få lov til å skyte deg ned litt: den forrige posten din inneholder ikke et argument verdt harddiskplassen det er lagret på.

Foreløpig, så har jeg brukt ca. 500 spenn mer på et ASUS A8N SLI-deluxe hk i forhold til et vanlig A8N-kort. For det får jeg SLI-muligheten, pluss en haug med andre nyttige features som ikke finnes på basiskortene. Jeg har så langt ingen ting å klage over.

Hva jeg så gjør om et år eller så når jeg faktisk har bruk for mer grafikk-oomph, vel, det får jeg se. Jeg har et valg. Foreløpig er det fullstendig poengløst å kjøpe noe kraftigere enn det 6800gt-kortet jeg har nå. Kanskje vil det være billigere å kjøpe et 7800-kort. Kanskje jeg kan få kjøpt et andre 6800-kort for en slikk og ingenting. Uansett, så har jeg valget.

Lenke til kommentar
SLI gir i de aller fleste tilfeller ikke ytelsesøkning på mer enn 50-70%. Det vil si at 50-30% av de pengene du har brukt på SLI-hovedkort og to like skjermkort er bortkastet, i forhold til om du hadde solgt det gamle og kjøpt et nytt.

Det er godt mulig et G70-kort gir bedre ytelse enn 2x 6800gt når det kommer ut, pga. ny teknologi og fordi SLI rett og slett er lite effektivt. I tillegg bruker det mindre strøm, genererer mindre varme og lager mindre støy. Og koster mindre enn SLI-hovedkort og to eldre 6800gt-skjermkort.

I tillegg er det et fåtall spill som i det hele tatt støtter SLI.

Er mange som tenker at SLI dobler ytelsen din med en gang, med det er jo langt fra sannheten.

50-70%?! Neida, det er langt verre... Trodde i min uvitenhet en stund at man fikk omtrent 100% ekstra ytelse, fordi de ville rendre annenhver frame eller noe sånt, så jeg fikk litt bakoversveis da jeg så tester a la dette:

http://www.bit-tech.net/hardware/2005/05/1..._sli_pt2/5.html

I denne (og flere andre) går det jo klart frem at vi snakker om langt fra 100%... Her er det altså ca. 16% ekstra ytelse (62 til omtrent 72 fps) ved å putte inn to like kort...! Fullstendig latterlig.

Tror likevel jeg vil gå for Asus a8n-sli premium, men det er bare pga. den passive chipset-kjølinga...

Noen som vet om andre gode 939-hovedkort med passiv kjøling?

Lenke til kommentar
Er mange som tenker at SLI dobler ytelsen din med en gang, med det er jo langt fra sannheten.

Ingen her i tråden har vel påstått det. Det er derfor jeg ikke har giddet å kjøpe to skjermkort ennå. Pluss at det er begrenset støtte for det.

Men om et år eller halvannet...

Det er godt mulig et G70-kort gir bedre ytelse enn 2x 6800gt når det kommer ut, pga. ny teknologi og fordi SLI rett og slett er lite effektivt. I tillegg bruker det mindre strøm, genererer mindre varme og lager mindre støy. Og koster mindre enn SLI-hovedkort og to eldre 6800gt-skjermkort.
*host*

Det der ville jeg vente med å uttale meg om til kortene faktisk er på markedet.

Ikke noe å lure på det der... Leste test av G70 som viste dette for et par dager siden, men husker ikke hvor... Link fra Inq. trolig... G70 vil banke 2x6800-whatever langt ned i støvlene, det er det nok ingen tvil om. Men vil man så gjerne ha argumenter for SLI, så kan man jo satse på 2xG70, da... :-)

Lenke til kommentar
Tror likevel jeg vil gå for Asus a8n-sli premium, men det er bare pga. den passive chipset-kjølinga...

Noen som vet når dette premium kortet blir tilgjengelig?

Hørte om det første Asus nFocrce 4 Premium kortet for ca 6 måneder siden, men det finnes jo fortsatt ikke.

Endret av T2
Lenke til kommentar

Ettersom store deler av denne diskusjonen er basert på spekulasjoner er det i alle fall fra min side ikke ment som noe "jeg har rett, du tar feil" diskusjon. Man kan sikkert sette opp regnestykker som taler for både det ene og andre.

Mitt poeng er bare at hvis man driver med highend utstyr (som G70) skjønner jeg ikke helt at det skal være noe stort poeng og absolutt IKKE ha sli. Man får altså feks A8N-sli Deluxe for 1180 Kr, som i tillegg er spekket med andre muligheter.

Uansett hvordan man vrir og vrenger på dette, er det pr i dag sli som gir den høyeste ytelsen, det vil det vel også være den dagen G70 kommer, da med den i sli. Jeg ser ikke helt at det kan være så viktig og knusle så veldig ved kjøp av hk, bare for å frata seg selv mer fleksible muligheter.

Lenke til kommentar

Jeg vurderte faktisk lenge å kjøpe SLI-oppsett, men nå tviler jeg litt. Tviler mye, faktisk. Tror nok jeg venter og ser om SLI 2 dukker opp og fungerer bedre. Jeg har jo forsåvidt lyst på SLI, MEN - siden det ikke automatisk forbedrer ytelsen i alle spill, så blir det bare dumt.. Da betaler man for et ekstra grafikkort for å få bedre(ikke dobbelt så bra engang) ytelse i et utvalg av spill, nemlig de spillene som nvidia har støtte for i driverne sine. Veldig veldig dumt.

ATI's Crossfire skal visstnok øke ytelsen uansett spill (gjenstår jo å se... :roll: ). Mulig dette også blir faktum med evt. SLI2, og DA blir jeg interessert!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...