Gå til innhold

SLI vs. Non-SLi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke superman på pc.. men jeg vet (rett på meg hvis jeg tar feil) at SLI betyr at man har muligheten til å bruke to GPU (grafikkort) samtidig på hovedkortet.. Men dette gjelder bare nVidia baserte grafikkort, siden det er de som har laget SLI systemet..

Mitt tips til deg:

- Er du interresert i å kunne bygge på pc'en din, i dette tilfellet, legge til et ekstra grafikkort, ved en senere anledning, så burde du gå for SLI...

- Men hvis du ikke har planer om å oppgradere, så trenger du rett og slett ikke SLI

Et eksempel på god bruk av SLI:

- Du har ikke så mye penger å bruke på ny pc, så du går for et GeForce 6600GT istedenfor å gå helt til topps og kjøpe et GeForce 6800 basert grafikkort. Men etter en stund så får du tak i litt mer penger du vil bruke på pc'en, så da kan du istedenfor å kjøpe et nytt grafikkort (å måtte "kaste" det gamle): Kjøpe enda et GeForce 6600GT og bruke det sammen med det grafikkortet du allerede har!

Håper at dette var forståelig nok..

Lenke til kommentar

De er alle like gode, ettersom alle er det samme chipsetet, nf4 har ikke sata2 og sli, nf4 ultra har sata2 men ikke sli, nf4 har sata2 og sli...

Det er ikke noe problem og modde nf4 til nf4sli heller, bare å lodde sammen noen oungt på chipen...

swat: det er ikke lov med bilder i signaturen!

Lenke til kommentar

nForce4 Ultra og nForce4 SLi er kliss like (faktisk identiske brikker også), bortsett fra at SLi-utgaven har fått aktivert SLi-funksjonen i brikken, det har ikke Ultra.

Ellers er brikkesettene (nForce4 Ultra og nForce4 Sli) kliss like.

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar
Hvis du har planer om å oppgradere pcen, er SLI ikke veien å gå.

SLI er bare en nødløsning for folk som ikke aner hva de skal kaste bort pengene på.

Tja. Jeg ville ikke giddet å faktisk investere i dobbelt skjermkortoppsett akkurat nå, men jeg vil si at hvis du skal kjøpe et nForce4-hk så er det liten vits i å ikke kjøpe en SLI-variant. Hovedkort er uansett ikke spesielt dyre. Jeg har i hvert fall tenkt å kjøpe et ekstra 6800gt-kort når de detter i pris etter at G70-kortene begynner å komme.

Lenke til kommentar
Jeg har i hvert fall tenkt å kjøpe et ekstra 6800gt-kort når de detter i pris etter at G70-kortene begynner å komme.

Vedder på at du får lyst på et nytt G70 kort istedenfor å kjøpe et "avlegs" 6800gt kort til. Du får sikkert råd til det ved å selge det "gamle" 6800gt kortet ditt på bruktmarkedet og betale mellomlegget.

Lenke til kommentar
Jeg har i hvert fall tenkt å kjøpe et ekstra 6800gt-kort når de detter i pris etter at G70-kortene begynner å komme.

Vedder på at du får lyst på et nytt G70 kort istedenfor å kjøpe et "avlegs" 6800gt kort til. Du får sikkert råd til det ved å selge det "gamle" 6800gt kortet ditt på bruktmarkedet og betale mellomlegget.

Ah, my point exactly! :)

Endret av Kevlar
Lenke til kommentar

Ville ikke vært så skråsikker på akkurat det.

Hvis jeg kan få tilsvarende ytelse for en relativt rimelig penge (og med den fordelen at effektforbruket fordeles ut over to printkort...) så satser jeg heller på det, for å være ærlig. Men det er vanskelig å si før neste generasjon kort faktisk kommer ut. Fordelen er at jeg har muligheten til å velge.

Lenke til kommentar

Ja, det er vel gode argumenter på begge sider. Prisen for et bra hk uten sli vs et med er jo ikke avskrekkende da. Og man kan jo snu argumentene på hodet og si at du heller er den som kjøper et 6800GT for en latterlig billig penge av T2 (fordi han skal ha det nyeste), og dermed få ytelse i den øvre klassen for en svært billig penge...

Men uansett, for min del er nok det største argumentet MOT sli at det pr i dag ikke støtter noen av de spillene jeg spiller (er kanskje litt sær jeg da men..) Så i mitt tilfelle ville jeg sitte med et system som er helt rått i benchmark, men "ubrukelig" i praksis :)

Lenke til kommentar
Og man kan jo snu argumentene på hodet og si at du heller er den som kjøper et 6800GT for en latterlig billig penge av T2 (fordi han skal ha det nyeste), og dermed få ytelse i den øvre klassen for en svært billig penge...

Jeg liker tankegangen din :D

Lenke til kommentar

SLI gir i de aller fleste tilfeller ikke ytelsesøkning på mer enn 50-70%. Det vil si at 50-30% av de pengene du har brukt på SLI-hovedkort og to like skjermkort er bortkastet, i forhold til om du hadde solgt det gamle og kjøpt et nytt.

Det er godt mulig et G70-kort gir bedre ytelse enn 2x 6800gt når det kommer ut, pga. ny teknologi og fordi SLI rett og slett er lite effektivt. I tillegg bruker det mindre strøm, genererer mindre varme og lager mindre støy. Og koster mindre enn SLI-hovedkort og to eldre 6800gt-skjermkort.

I tillegg er det et fåtall spill som i det hele tatt støtter SLI.

Er mange som tenker at SLI dobler ytelsen din med en gang, med det er jo langt fra sannheten.

Endret av Kevlar
Lenke til kommentar
Er mange som tenker at SLI dobler ytelsen din med en gang, med det er jo langt fra sannheten.

Ingen her i tråden har vel påstått det. Det er derfor jeg ikke har giddet å kjøpe to skjermkort ennå. Pluss at det er begrenset støtte for det.

Men om et år eller halvannet...

Det er godt mulig et G70-kort gir bedre ytelse enn 2x 6800gt når det kommer ut, pga. ny teknologi og fordi SLI rett og slett er lite effektivt. I tillegg bruker det mindre strøm, genererer mindre varme og lager mindre støy. Og koster mindre enn SLI-hovedkort og to eldre 6800gt-skjermkort.
*host*

Det der ville jeg vente med å uttale meg om til kortene faktisk er på markedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...