Gå til innhold

Hvordan lager man et parabolspeil?

Anbefalte innlegg

Jepp, hvordan lager man parabolformen med enkle midler?

Jeg kunne tenke meg å lage en slik i gips slik at jeg kan støpe noe oppi, eller lage den fra en plate eller lignende. Jeg har ikke tilgang på CNC-maskin eller andre avanserte hjelpemidler så den må lages med enkle og billige midler.

Formålet er å lage et "forstørrelsesglass" som konsentrerer solstråler i ett punkt og kan brukes til opptenning av ved f.eks når man er på fjelltur. Hvis det er lett å forme i f.eks gips eller betong så hadde det vært kult å lage en trådløs "blikkbokstelefon".

Ingen av disse bruksområdene krever noe særlig presisjon, men hvis det er mulig å lage et slikt speil med svært høy kvalitet så hadde det vært gøy å bygge den i enden av et rør og montere et speil nært senter og en god linse en plass så den kan brukes som stjernekikkert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kunne tenke meg å lage en slik i gips slik at jeg kan støpe noe oppi, eller lage den fra en plate eller lignende. Jeg har ikke tilgang på CNC-maskin eller andre avanserte hjelpemidler så den må lages med enkle og billige midler.

Formålet er å lage et "forstørrelsesglass" som konsentrerer solstråler i ett punkt og kan brukes til opptenning av ved f.eks når man er på fjelltur. Hvis det er lett å forme i f.eks gips eller betong så hadde det vært kult å lage en trådløs "blikkbokstelefon".

Ingen av disse bruksområdene krever noe særlig presisjon, men hvis det er mulig å lage et slikt speil med svært høy kvalitet så hadde det vært gøy å bygge den i enden av et rør og montere et speil nært senter og en god linse en plass så den kan brukes som stjernekikkert.

Hvis du skal støpe noe trenger du to like deler slik at du kan helle det flytende metallet (hvis du velger metall) imellom disse formene. Med kun 1 stk form blir det vanskelig å lage uten at den blir veldig tykk... :hmm:

Av metaller med såpass lav smeltepunkt at det kan være aktuellt å bruke er vel tinn det som har lavest smeltepunkt. men det er jo som kjent et ganske så mykt metall. Gull blir jo litt dyrt... ;) Da er aluminium, smeltepunkt 660C°,noe mer aktuellt. Smeltepunkt for sølv er 962C°.Dette kan bli dyrt hvis speilet skal være stort.

Istedet for å smelte metallet går det ann å forme det med et redskap som ser ut som en metallstav med ei kule som kan rulle i enden. Du trenger da ei parabolsk skålform, legger metallet over dette, og begynner å bevege kulen på kryss og tvers over metallet. Ved å bruke lavt trykk i begynnelsen, og høyere trykk etterhvert, så fjernes spenningene fra metallet og det beholder da sluttformen bra. Samme metoden benyttes på enkelte fabrikker som lager parabolantenner, men da med maskinkraft. Metodikken er dog den samme. Det sier seg selv at metallet man bearbeider bør være av det myke slaget. Ellers blir formbarheten ganske tung. Her kan man benytte tynne kopperplater, de er velgenet til forming av denne typen(ganske elastisk da molekylene flytter på seg under lav belastning).

Når du er ferdig med å forme speilet, så kan dette forkrommes for å få ei speilblank overflate.

Lenke til kommentar

Det var noen gode forslag det der. Særlig de med forming av en plate. Jeg har tilgang på både egnede Al og Cu plater så det virker lettest, men jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal kunne styre det så formen blir skikkelig parabolsk. Sånn jeg forstår deg så mener du jeg skal gjøre det på øyemål?

Jeg har ikke tilgang på støpeutstyr for aluminium for tida, men også her ser jeg ikke helt hvordan jeg skal klare å lage den parabolske formen. Jeg tror også det kan bli vanskelig å få en skikkelig støpeform. For ikke å snakke om å få tak i en legering med gode støpeegenskaper. (Aluminium har en tendens til å krympe så den trekker inn luft i forma under størkning og segregeringer vil gi forskjellig sammentrekning forskjellige plasser så støpet vil bli veldig unøyaktig og kanskje inneholde store luftlommer og sprekker.

Edit: Men jeg er fortsatt svært interresert i å finne ut hvordan man lager en god parabolsk form. Det er liksom ikke bare å dra frem linjalen og se om den er parabolsk på øyemål.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

For å få støpen til å lykkes må selvfølgelig formen ha en viss temperatur når man heller i metallet. Temperaturen man trenger har sammenheng med metallets smeltepunkt.

Når det gjelder forming av Cu plater trenger man også ei form. Jeg har sett noen som lagde skåler og tallerkener på denne måten. De benyttet seg da av ei form lagd av tre.

Lenke til kommentar

Har aldri laget en parabol før, men jeg har en tanke om hvordan den kan finjusteres når den har en grei form. Bruk en laserpenn, og et reflekterende materiale på formen. Det skal da være slik at strålene samles på samme sted når de blir reflektert fra parabolen.

Jeg er litt usikker på hvor lett / vanskelig dette er, men du må passe på å få strålene inn i parabolen paralelle i alle fall.

Lenke til kommentar

Godt forslag det å kontrollere med laserpenn. Det blir jo langt mer korrekt enn å bare bruke en lommelykt.

Kanskje jeg skulle fått lånt meg en programmerbar dreiebenk og dreid et stykke tre eller metall til parabolsk form og så lekt blikkenslager med en aluminiumsplate eller kobberplate etterpå. Da bør jeg jo få en ganske lett parabol, men størrelsen begrenser seg sikkert til 20-30cm i diameter. Ikke at det gjør så mye.

Er det noen som vet hva det koster med såkalt "rapid prototyping"? Altså å leie tid på en 3D-skriver. Det kan sikkert holde med en 3D-skriver som lager plast eller noe annet billig materiale.

Lenke til kommentar

Jeg vet om noen som har polert bunnen på en kolaboks og fått den speilblank nok til å få fyr.. har ikke link til de men.

Edit: jo der var den ja http://www.trackertrail.com/survival/fire/...ndchocolatebar/

Ellers så finnes det jo diverse måter å lage en større parabolspeil på selv.. her er noen dårlige forslag.

- Kle et parabelsk grytelokk med aluminiumsfolie.

- Bank ut aluminium over en helt rund rullestein. (fra en rullesteinstrand) poler den

Endret av GolfBag
Lenke til kommentar
- Kle et parabelsk grytelokk med aluminiumsfolie.

- Bank ut aluminium over en helt rund rullestein. (fra en rullesteinstrand) poler den

Men morsomt det med colaboksen. Den er sikkert enkel å polere med en poleringsklut, festet på en drill og litt poleringsmasse.

Problemet er bare at hverken grytelokk, rullesteiner eller for den saks skyld en bowlingkule er parabolsk formet. De er kuleformet og det er noe annet.

Lenke til kommentar
Godt forslag det å kontrollere med laserpenn. Det blir jo langt mer korrekt enn å bare bruke en lommelykt.

Kanskje jeg skulle fått lånt meg en programmerbar dreiebenk og dreid et stykke tre eller metall til parabolsk form og så lekt blikkenslager med en aluminiumsplate eller kobberplate etterpå. Da bør jeg jo få en ganske lett parabol, men størrelsen begrenser seg sikkert til 20-30cm i diameter. Ikke at det gjør så mye.

Er det noen som vet hva det koster med såkalt "rapid prototyping"? Altså å leie tid på en 3D-skriver. Det kan sikkert holde med en 3D-skriver som lager plast eller noe annet billig materiale.

Du kan også dreie på frihand, det er ganske lett i fx. bjørkeved. Det du trenger for å få et godt resultat er en mal. Malen kan du lage av ei metallplate av ett eller annet slag. Denne kutter du slik at profilen får den ønskede form (du trenger bare halve profilen). Så sjekker du med denne etterhvert som du dreier slik at formen blir riktig.

Du bør helst ikke banke ut plata... da får den mange hammermerker som forstyrrer lysstrålene (da samler de ikke der du vil). Det samme med alu-folie, untatt hvis du klipper denne i remser som så limes/festes. Hvis du bare klasker alu-folie ned i speilet blir den krøllet og du mister effekt. Snakk heller med ei sjappe som forkrommer ting. Da får du virkelig ei speilblank overflate. Eventuellt kan du kjøpe sølvnitratoppløsnng på apoteket, lage ei lavstrøms (rundt 3V?) kobling til metallet.

Da kan du forsølve selv.

Hmm... når jeg tenker etter får man også tak i ei veske som gjør kobber sølvblank... kanskje det kunne brukes..? Husker ikke i farta hva den heter, men den er blå :hmm:

Lenke til kommentar

Hvis du har tilgang på litt strøm og et passende forkromningsmiddel (kromsyre, kanskje?), kan du forkromme selv. Det blir fort dyrt og vanskelig på store objekter, da egnet forkromningsmiddel er ganske dyrt, og siden man ved selv de enkleste metoder må ha noe nærmere en to-tre kA/m²..

Jeg selv har brukt denne løsningen til et lite forkromningsprosjekt: http://en.wikipedia.org/wiki/Chrome_plating

, men hvis du har mer penger, er kanskje denne bedre (ikke sett nøye på den):

http://en.wikipedia.org/wiki/Chromic_acid

PS: Pass på; databladet inneholder flere stavefeil og faresymboler enn jeg noensinne har sett :p

Lenke til kommentar

Jeg la plutselig merke til lokket til min wokpanne, det har fin parabolsk form.. 35cm bredt og rundt 9cm dypt...

Lurer på hva konemor sier hvis jeg får det forkrommet... :D

Jeg kom plutselig på et program jeg så fra Kina. Husker ikke hva slags program det var, men det var om en som skulle fly med en motorisert hangglider. Ute i nærheten av en ørken bodde det en gammel dame, og hun hadde et speil med parabolform som hun brukte når hun skulle koke vann. Refleksjonene fra dette speilet var rettet mot ei gryte, og etter en stund begynnte faktisk vannet å koke! (I allefall begynnte det å ryke av vannet.)

Lenke til kommentar
kjøp en paraboltallerk da?

Jeg har allerede en sånn, men vil ha en som er mindre og har et nærmere fokuspunkt.

Tull! så lenge de har et og bare et brennpunkt så er de paraboloider, skallet til en halvkule er en paraboloide der brennpunktet er svært nært.
Det kan sikkert virke sånn, men det stemmer nok ikke. Se for deg en 2-dimensjonal parabel (f.eks Y=X^2) Den vil aldri få loddrette kanter samme hvor høy X man bruker. En halvsirkel vil derimot ha loddrette kanter.

Sirkel og parabel er to forskjellige former.

Lenke til kommentar

Hvis du skal støpe noe trenger du to like deler slik at du kan helle det flytende metallet (hvis du velger metall) imellom disse formene. Med kun 1 stk form blir det vanskelig å lage uten at den blir veldig tykk... :hmm:

Av metaller med såpass lav smeltepunkt at det kan være aktuellt å bruke er vel tinn det som har lavest smeltepunkt. men det er jo som kjent et ganske så mykt metall. Gull blir jo litt dyrt... ;) Da er aluminium, smeltepunkt 660C°,noe mer aktuellt. Smeltepunkt for sølv er 962C°.Dette kan bli dyrt hvis speilet skal være stort.

Istedet for å smelte metallet går det ann å forme det med et redskap som ser ut som en metallstav med ei kule som kan rulle i enden. Du trenger da ei parabolsk skålform, legger metallet over dette, og begynner å bevege kulen på kryss og tvers over metallet. Ved å bruke lavt trykk i begynnelsen, og høyere trykk etterhvert, så fjernes spenningene fra metallet og det beholder da sluttformen bra. Samme metoden benyttes på enkelte fabrikker som lager parabolantenner, men da med maskinkraft. Metodikken er dog den samme. Det sier seg selv at metallet man bearbeider bør være av det myke slaget. Ellers blir formbarheten ganske tung. Her kan man benytte tynne kopperplater, de er velgenet til forming av denne typen(ganske elastisk da molekylene flytter på seg under lav belastning).

Når du er ferdig med å forme speilet, så kan dette forkrommes for å få ei speilblank overflate.

Det ville jo, slik jeg ser det, være mye billigere, og gi et bedre resultat, å lage saken som en komposittkonstuksjon. F.eks. kan jo selve formen være så å si hva som helst, og så kan man coate formen med et sink-, aluminium- eller søvbelegg, f.eks. gjennom en enkel elektrolyse. Billigere, harderere, og lettere å få jevnt.

:)

Lenke til kommentar

Vil ikke væske i en roterende beholder skape en perfekt parabelform? Eller var det en annen form igjen? (hyperbel?)

EDIT:

BTW:

En parabolantenne, er ikke den en smule asymetrisk? Slik at strålene reflekteres til et punkt nedenfor senter?

Endret av kyrsjo
Lenke til kommentar

Det hadde jeg helt glemt kyrsjo. Det stemmer det med roterende væske og parabolform. Speilglass til digre stjernekikkerter lages ved å størkne glass svært langsomt i en konstant roterende form. Kanskje jeg kunne gjøre noe lignende med et litt enklere materiale.. F.eks en roterende vok-panne med flytende Xpoxy-lim. (Epoxy-limet koster bare noen hundrelapper for to kanner som gir totalt 10 liter ferdig lim) Så kan jeg støpe limet i vok-panna når den roterer. God ide det der. :thumbup:

Asymetriske parabolantenner er like parabolsk formet som runde paraboler. Tenk deg at det er tatt et eksentrisk utsnitt av en rund parabol. Eller ennå mer billedlig: Ta en motorsag og kutt til en rund parabol slik at du kutter vekk veldig mye på den ene siden og veldig lite på den andre siden. Da har du en asymetrisk parabol.

Det spiller egentlig ingen rolle om jeg lager en rund eller asymetrisk parabol, men jeg regner med den asymetriske blir vanskeligere å lage.

Lenke til kommentar

Her er en side som man finne den matematiske formelen som man benytter for å regne ut formen på en parabol. Riktignok er dette en satelittantenne, men man kan nok benytte formelen for å regne ut til den modellen du trenger.

Edit:

Samme her.

Edit 2:

Her og her finner man to effektive solsamlere, og den siste er enkelt laget av en pappeske!

Her er hovedsiden med mange forskjellige modeller. Det ser ut til at det finnes mange forskjellige former (vinkler) på solsamlerne. Du vil finne mange gode ideer her :thumbup:

Google er virkelig vår venn... :blush:

Endret av Polarbastard
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det finnes norske produsenter av paraboler til satellittbruk, husker det var en i Holmestrand, men husker ikke navnet, De har former, kanskje de kan være behjelpelig med å lage ett i akryl, perspex eller annen type gjennomsiktig plast.

Får du det, bør du legge på kjemisk speil på baksiden og deretter legge på beskyttende lag (f.eks. lateksmaling) for å beskytte det. Aluminium er mykt, vil neppe tåle mye bruk om parabolen er aluminisert på forsiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...