Cyberdog_85 Skrevet 1. august 2002 Del Skrevet 1. august 2002 Elling er absolutt den beste norske filmen som er laget. ) Lenke til kommentar
Squeegie Skrevet 2. august 2002 Del Skrevet 2. august 2002 - M O N G O L A N D - ! ! Lenke til kommentar
Kafarsken Skrevet 2. august 2002 Del Skrevet 2. august 2002 Hei Beste film er Norske byggeklosser (1972) med Wesenlund. Ikke glem Veiviseren. Hehe. Skummel i sin tid. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqZexW9o Skrevet 2. august 2002 Del Skrevet 2. august 2002 Veiviseren er vel en av de bedre norske sammen med Flåklypa som fortsat er like artig :smile: Lenke til kommentar
NuB Skrevet 2. august 2002 Del Skrevet 2. august 2002 Gidder ikke gruble meg frem tilhva som på død og liv skal være min offisielle "beste", men av de jeg har sett de siste årene stiller Detektor og *****land i en egen klasse. Lenke til kommentar
Daedalus Skrevet 2. august 2002 Del Skrevet 2. august 2002 "Flåklypa Grand Prix" synes jeg er det beste norske filmen noensinne. "Elling" er også bra. "Døden på Oslo S" var stor i sin tid. Lenke til kommentar
Shepherd Skrevet 2. august 2002 Del Skrevet 2. august 2002 Quote: Den 2002-08-02 16:36, Kafarsken skrev:HeiBeste film er Norske byggeklosser (1972) med Wesenlund. Enig der byggeklossene er genial. Spes bilkjøringen med Schea og Stenshornet (tror jeg det var). Trappesjekken var også genial..... Lenke til kommentar
minimum payne Skrevet 2. august 2002 Del Skrevet 2. august 2002 beste norske film er getaway in oslo Lenke til kommentar
pumpy Skrevet 2. august 2002 Del Skrevet 2. august 2002 ehmmm.. man kan jo ikke snakke om norsk film uten å ta med slageren "Hud" med Vibeke Løkkeberg Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 3. august 2002 Del Skrevet 3. august 2002 Nå vet jeg hva den het: "ALLE TIDERS KUPP" der Rolf Just Nilsen m.fl. robbet Vinmonopolet Det er en de absolutt beste Norske filmer! Hvis jeg ikke husker feil, var det den første filmen TV 2 sendte(sikkert et lite sleivspark til NRK) Lenke til kommentar
Leeson Skrevet 3. august 2002 Del Skrevet 3. august 2002 Norske filmer er generlet elendige, men "Ni Liv" er da en unntagelse. Lenke til kommentar
Shepherd Skrevet 5. august 2002 Del Skrevet 5. august 2002 Glemte å nevne en av de største da: Sagaen om Olav den hellige !!!! (Prima Vera produksjon) Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 13. august 2002 Del Skrevet 13. august 2002 Angående norsk film, et forslag: Noen skulle laget en film om Harald Hardråde. Det er rene eventyrhistorien og som skapt for en en filmmaker. Det kunne blitt en film over en lignende lest som feks the Gladiator! Det kunne begynt med slaget på stiklestad. For slik begynner sagan om denne eventyrlige krigerkongen. Han kjempet på Olav den helliges side som 15 åring i det slaget. Etterpå rømta han helt til konstantinopel, og kom i tjeneste hos den bysantiske keiseren. Han ble høvding for væringene, keiserens livgarde, i mange år. Han ledet væringgarden i kamp, både i Nord-Afrika, Syria, Palestina og på Sicilia. Han tjente seg søkkrik i denne tiden. Alt det godset Harald fikk tak i, sendte han til oppbevaring nordover til Holmgård i Russland, til sin kommende svigerfar kong Jaroslav den vise. Da Harald etter mange års tjeneste planla å dra hjem til Norge ønsket han å få med seg Maria, som var keiserinnens niese, men keiserinnen sa nei. Væringene sa det gikk rykter om at keiserinne Zoe selv ville ha Harald. Keiser Konstantin lot Harald fengsle, men Harald fikk hjelp til å rømme. Han hentet Maria med makt, fikk tak i et skip og fossrodde ut fra havnen. Da han nærmet seg lenken som sperret sundet, kommanderte han alle som ikke rodde, bakover i båten. Så rodde de andre for harde livet og kjørte båten opp på jernlenken. Så snart de stod fast, bad Harald alle mann om å springe forut. Da vippet båten fremover og gled av jernlenken. De kunne fortsette over Svartehavet mot Russland. Men før han fortsatte derfra videre mot Norge, sendte han storsinnet Maria med følge tilbake til Miklagard og giftet seg med Jaroslavs datter Ellisif. De reiste til Norge i 1045. Her krevde han kongetronen, brukte sin rikdom til å bygge opp land og hær og grunnla selve hovedstaden Oslo. Prøvde i mange år å erobre Danmark, men kom til et forlik med dem. I 1066 krysset han nordsjøen med 300 skip, og 9000 mann for å erobre England. De gikk i land og innvaderte York, som var Englands nest største by dengang. Senere møtte de den engelske kongens hær i slaget ved stamford bridge. Der fikk Harald en pil i halsen og døde. Dermed var det hele over. Helt seriøst: Få hollywood, Ridley Scott/Coppola e.l. inn i bildet, og lag en engelsk språkelig film av dette og kall den "The Last Viking". Kunne blitt kjempesuksess tror jeg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå