Gjest Slettet-IBL5Pam9QB Skrevet 3. juni 2005 Del Skrevet 3. juni 2005 For ett par uker siden, kjøpte jeg meg en kassegitar med stålstrenger, for å lære meg å spille. Men, jeg har fortsatt store problemer med å få stemt den ordentlig. Noen tips? Jeg har hørt at man kan skaffe elektroniske gitar-stemmere. Er det noe å satse på? Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 3. juni 2005 Del Skrevet 3. juni 2005 Tuning your guitar is probably the most basic, but most important thing you should do before playing your guitar. Its probably easiest to just buy a guitar tuner, they cost about $20 and they're really the quick and easy way to tune your guitar with 100% accuracy. However, if you don't have a guitar tuner and you want to tune your guitar, here is the method that I use...there are many others, but I find this to be the easiest to understand. We start at the 6th string, this is the fattest string on your guitar, and when played open its an E note. You will need either a harmonica, pitch pipe, tuning fork, or any other instrument so you can hear the note. All you do is turn the tuning peg until the note on the guitar sounds like the E note that you've just played. Once you have that first note you proceed in an orderly manner tuning one string after another. Press down on the 5th fret of the 6th string...then play the 5th string open. The 6th string with the 5th fret pressed down is the same note as the 5th string played open. Turn the tuning peg until the 5th string sounds like the 6th string with the 5th fret depressed. Now the pattern continues and you press down the 5th fret on the 5th string...then play the 4th string open. Once again, tune until these two notes sound the same. Then move onto the next string...Press down on the 5th fret of the 4th string and tune the 3rd string to this note. Once you get to the third string there is a different pattern...you press down on the 4th fret of the 3rd string and then tune the 2nd string to this note. Finally you press down the 5th fret of the 2nd string and tune the open 1st string to this note. There you have it, a tuned guitar, as a sidenote, you can tune your guitar without having the 6th string in tune with E...this just will mean that your guitar is in tune with itself, but you would need to tune it to the E if you wanted to play with other musicians. This is also called standard tuning [E A D G B E] and is used by most guitarists, however, this is not the only way to tune your guitar. You can tune it in any variety of ways...but for the beginner this is the tuning that you'll most likely always use. Foreløpig kan du drite i om sjettestrengen er en E eller ikke, med mindre du skal spille sammen med noe/noen da. Lenke til kommentar
kristoffer1989 Skrevet 3. juni 2005 Del Skrevet 3. juni 2005 kjøp deg en elektronisk stemmer du, eller en tuner om du vil som det heter... Dette er en fin måte å starte på, etter hvert hører du selv og klarer å stemme med øret men jeg anbefaler sterkt å begynne med en tuner(elektronisk stemmer) Hilsen en gitarrunker som har spilt ivrig gitar i 3 år Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB Skrevet 3. juni 2005 Del Skrevet 3. juni 2005 kjøp deg en elektronisk stemmer du, eller en tuner om du vil som det heter... Dette er en fin måte å starte på, etter hvert hører du selv og klarer å stemme med øret men jeg anbefaler sterkt å begynne med en tuner(elektronisk stemmer) Hilsen en gitarrunker som har spilt ivrig gitar i 3 år Hvor får man kjøpt disse? Kan de bestilles fra noen nettbutikk? Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 3. juni 2005 Del Skrevet 3. juni 2005 Overalt der dei selger instrumenter. Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 4. juni 2005 Del Skrevet 4. juni 2005 kjøp deg en elektronisk stemmer du, eller en tuner om du vil som det heter... Dette er en fin måte å starte på, etter hvert hører du selv og klarer å stemme med øret men jeg anbefaler sterkt å begynne med en tuner(elektronisk stemmer) Hilsen en gitarrunker som har spilt ivrig gitar i 3 år Hvor får man kjøpt disse? Kan de bestilles fra noen nettbutikk? Hm...for mange herrens år siden fantes det tuner-software for Mac... Søk på nettet og se om du finner en nedlastbar freeware-tuner (hvis du har lydkort på pcen og mic inngang etc) Ellers vil jeg anbefale deg å lære å stemme manuelt FØRST. Det vil du ha igjen for i bøtter og spann, feks når du skal begynne å eksperimentere med åpne stemninger etc. T'Weed Lenke til kommentar
Mattlakk Skrevet 4. juni 2005 Del Skrevet 4. juni 2005 Stem gitaren etter den her da vøttø http://www.8notes.com/guitar_tuner/ Lenke til kommentar
sixx Skrevet 5. juni 2005 Del Skrevet 5. juni 2005 Last ned guitar pro 4 demoen gratis å stemm etter den Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå