Jakob Skrevet 3. juni 2005 Del Skrevet 3. juni 2005 (endret) Hei. Har på min pc nå en 40gb Western Digital (Systemdisk, C:) fra 2001 og en 120gb Seagate Barracuda 7 (lagringsdisk, D:) fra 2004. Begge diskene har en partisjon hver. Mitt problem er at med jevne mellomrom kommer det ett klikk og litt "sshhh"-lyd fra harddisken(e), pc'en fryser nesten (kunne til nød skrive denne posten), og HDD-lampa lyser konstant. Det er bortimot umulig å navigere på D-disken, mens det virker som C-disken funker greit. Jeg for også skrivefeil og korrupte filer på D:. Det jeg har gjort for å løse problemet er: -Bytte disk (trodde disken var defekt), men dette hjalp ikke. Dette gjorde jeg et par uker etter jeg fikk disken. -Reinstallere/formatere C-disken (dvs ferskt windows og blanke ark) -En del "PC-health" programmer har ikke rapportert noe feil. Jeg begynner å lure på om det kan være hovedkortet eller et annet komponent. En ny harddisk av samme type hadde det samme problemet, begge diskene kan umulig ha samme feil? De andre komponentene jeg har er: MSI KT266-pro hovedkort (2001) AMD T-bird 1400mhz (2001) 256mb DDR-ram (2001) 400W strømforsyning (2004) CD-RW/DVD (2001) SB Audigy lydkort og SMC nettverskort (2002?/2005) Som dere ser har jeg ikke særlig kraftig pc, ikke særlig krav men heller ikke særlig stor lommebok til å kjøpe nytt hk/ram/cpu. Endret 3. juni 2005 av Jakob Lenke til kommentar
RadeOn_83 Skrevet 3. juni 2005 Del Skrevet 3. juni 2005 Hei. Har du prøvd å koble ut den ene disken, f.eks. Seagate 120GB og bare starte Windows med den ene disken i? Du kan også, hvis du har plass på den andre disken, installere Windows på den og koble ut 40Gb disken...og se hvordan det går. For det høres ut som et typisk harddiskproblem. Du kan jo prøve HDD Health hvis ikke du har prøvd den før og se om den rapporterer noen feil. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 3. juni 2005 Del Skrevet 3. juni 2005 Hvilket merke er strømforsyninga di? Lenke til kommentar
Jakob Skrevet 3. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2005 Med D-disken i en annen maskin funker begge fint. Strømforsyningen heter NorthQ. Hadde samme problemet med forrige strømforsyningen, som var på 250W. Lenke til kommentar
Jakob Skrevet 3. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2005 Begge diskene står på samme IDE-kanal. Kan dette ha noe å si? Lenke til kommentar
div_ Skrevet 3. juni 2005 Del Skrevet 3. juni 2005 Du kan fint ha 2 HD'er på 1 ide, bare det at HD1 er master og HD2 er slave Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 3. juni 2005 Del Skrevet 3. juni 2005 Prøv å bevege litt på power kabelen til disken for å se om det kan provosere den lyden. Beskrivelsen minner om et lignende problem jeg hadde med dårlig kontakt i Molex'en. Ellers bør du prøve diagnoseverktøy (SeaTools) som du finner her: http://www.ultimatebootcd.com/ Lenke til kommentar
euroshopper Skrevet 3. juni 2005 Del Skrevet 3. juni 2005 Har det samme problemet! Skjønner ikke hva problemet er. Har fortamert flere ganger men nei da. AMD Athlon 1.00 GHz, 384 MB RAM WD 80GB Lenke til kommentar
Jakob Skrevet 4. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2005 Har putta harddiskene på hver kanal som master nå, skal se om det hjelper. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå