trrunde Skrevet 3. juni 2005 Del Skrevet 3. juni 2005 Jeg er helt ny i php og bestemte meg for å lære meg dette, fikk en ebook av en i klassen og jeg begynte med det helt enkle.. Jeg skulle lage en html side med en textboks og et textarea og en php side som printet dette ut da brukte jeg følgende kode: Dette var i html delen: <html> <head> <title>Legg igjen en melding</title> </head> <body> <form METHOD=GET ACTION="test.php"> Hva heter du? <br> <input Name="Navn" type="text"> <br> <br> <textarea name="Melding" cols="50" rows="5"> </textarea> <br> <INPUT type="submit"> </form> </body> </html> Og dette var i php delen: <html> <head> <title>Du skrev inn:</title> </head> <body> Din melding var: <br> <? echo $Navn; echo $Melding; ?> </body> </html> Men den vil ikke skrive ut noen ting er bare helt tomt noen ide? Lenke til kommentar
Zoxc Skrevet 3. juni 2005 Del Skrevet 3. juni 2005 Prøv dette: echo $HTTP_GET_VARS["Navn"]; echo $HTTP_GET_VARS["Melding"]; Lenke til kommentar
trrunde Skrevet 3. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2005 Takker for så raskt svar dette virket utmerket :-) Lenke til kommentar
Zoxc Skrevet 3. juni 2005 Del Skrevet 3. juni 2005 Men vis det ikkje finst noe Navn så kjem det ein feil bruk dette for å skjekke om det er noe på Navn: if(isset(echo $HTTP_GET_VARS["Navn"])) { echo $HTTP_GET_VARS["Navn"]; } else { echo "Du skreiv ikkje inn noe navn"; } Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 3. juni 2005 Del Skrevet 3. juni 2005 Eventuelt: if($_GET['navn']) { echo 'Variabelen <var>navn</var> inneholder: ' . $_GET['navn']; } else { echo 'Variabelen $navn eksisterer ikke.'; } Lenke til kommentar
trrunde Skrevet 3. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2005 (endret) Når jeg prøvde dette: if(isset(echo $HTTP_GET_VARS["Navn"])) { echo $HTTP_GET_VARS["Navn"]; } else { echo "Du skreiv ikkje inn noe navn"; } Fikk jeg feilmeldingen: Parse error: parse error, expecting `T_VARIABLE' or `'$'' in c:\web\selvlagde testfiler\test.php on line 9 På line 9 står det: { dette er rett etter den If setningen Prøvde SirIce sin kode og den virket bra Endret 3. juni 2005 av trrunde Lenke til kommentar
Zoxc Skrevet 3. juni 2005 Del Skrevet 3. juni 2005 if(isset($HTTP_GET_VARS["Navn"])) { echo $HTTP_GET_VARS["Navn"]; } else { echo "Du skreiv ikkje inn noe navn"; } Eg berre gløymte å fjerne echo i if-en Lenke til kommentar
LoS Skrevet 3. juni 2005 Del Skrevet 3. juni 2005 Er det noen spesiell grunn til at du bruker $HTTP_GET_VARS i stedet for bare $_GET ? Lenke til kommentar
Zoxc Skrevet 3. juni 2005 Del Skrevet 3. juni 2005 Bakoverkompitabel, og det var det første eg lærte ( begjynte å lære php for fire dagar sidan ) Lenke til kommentar
RiniaShqipetare Skrevet 4. juni 2005 Del Skrevet 4. juni 2005 (endret) $_GET: Introduced in 4.1.0. In earlier versions, use $HTTP_GET_VARS Using a GET form is similar except you'll use the appropriate GET predefined variable instead. GET also applies to the QUERY_STRING (the information after the '?' in a URL). So, for example, http://www.example.com/test.php?id=3 contains GET data which is accessible with $_GET['id']. Endret 4. juni 2005 av RiniaShqipetare Lenke til kommentar
Mattlakk Skrevet 4. juni 2005 Del Skrevet 4. juni 2005 Hva er koden for å lagre dette i en .txt fil ? ( seff: chmo 777 ) Men koden.. Så i .txt filen står det: Navn: Ola: melding: dette er en test.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 4. juni 2005 Del Skrevet 4. juni 2005 Hva er koden for å lagre dette i en .txt fil ? ( seff: chmo 777 ) Men koden.. Så i .txt filen står det: Navn: Ola: melding: dette er en test.. fwrite() TIPS: Lagre innholdet i filen på en måte som dette: Ola;Jeg heter ola og jeg skrev dette Jens;Jeg heter jens og svarte dette Så tar du en explode på ";" så kan du printe ut de forskjellige delene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå