Gå til innhold

Vask av filter

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg har et nøytralt nikon filter montert på objektivet mitt. Nå har det kommet litt avtrykk og noe støv på dette. Det jeg lurer på er om man må ta spesielle forhåndsregler også ved vask av filter for å unngå at evt. coating og slik blir skada?

Jeg har lcd-rens, som jeg såvidt kan se er uten alkohol, liggende. Vil dette være "bra" å bruke sammen med tilhørende papirkluter (slike som ikke loer)?

Det er litt kjedelig å ødelegge et filter til 400 og..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke helt sikker på om lcd-rensevæske og optisk rensevæske er det samme, men ingen av de vil nok ødelegge coatingen på filteret ditt.

Bare husk å ikke ha væsken på selve filteret/glasset. Drypp en dråpe på en engangs optisk papirklut, og vask så glasset forsiktig. Deretter bruker du en tørr del av kluten til å tørke det, også dette forsiktig.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Her ser en EFFEKTEN av å ha et UV-filter på objetivet (en annen topics her i forumet)

400 er mye peng, men en billig forsikring.

Tenk om merkene var rett på objektivglasset?? Da hadde det kanskje kosta, da.

Bruk for all del ingen av disse såkalta antistatiske skjermrensene.

De legger igjen masse "dritt" på glasset og skaper newton-ringer.

Selv har jeg brukt noe så enkelt som Nuren vinduspuss (er det samme som Ajax)

En dråpe på "brilleglasskluter" (kjøpt hos optiker) og tørrtørket etterpå.

Gjort dette i snart 40 år uten at mine UV-filtere og objektiver er blitt ødelagt.

Lenke til kommentar

Vel, jeg greide jo såklart ikke å vente brukte lcd-rensevæsken og 'lint free wipes" som jeg har liggende til formålet, lcd.

Det som slo meg var at filteret ikke var helt glatt, det var litt nuppete liksom. Når pusta på det etterpå for å se om det var rent så det ut som jeg hadde gjort vondt verre og lagd riper i glasset med papiret, enten er det riper eller så ligger det igjen noen bittesmå rester av papiret.

Jeg får få tak i slik en optikkerklut i morgen og en ny omgang på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...