Gå til innhold

Kan jeg slette pagefile.sys i XP ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:

On 2001-11-24 01:41, astra design skrev:

Kan jeg slette pagefile.sys i systemrota til Windows XP. Ligger i rota å c:

Den er på 1,50 GB. litt mye syntes jeg.

Dette er swapfila di. Denne kan/skal du ikke slette. Men du kan sette en max-størrelse i Control Panel | System | Advanced | Performance settings | Advanced | Change.

Quote:

Det er også en fil som heter hiberfil.sys der, den er på 0,99GB. kan denne også slettes ?

Har du 1 GB minne? Denne fila brukes i alle fall når XP settes i "hibernation". Da lagres alt som er i minnet i filen hiberfil.sys og maskinen slåes av. Når du slår maskina på igjen er alt som da du slo den av.

Har du ikke bruk for denne featuren kan den slåes av i Control Panel | Power options | Hibernate og slå av "enable hibernate".

Lenke til kommentar

Jeg ville kansje anbefalt det å sette pagefile størrelsen til en fast verdi, jeg kan ikke gi deg info om hvor du gjør dette nå (sitter på nt maskin)

Men det gjør at du slipper at maskina blir tregere av at windowze finner på å øke/minke(?) størrelsen på pagefila. Ellers anbefaler jeg deg å disable hibernation hvis dette ikke er en funksjon du bruker. trur det ligger under powermanagement. Hibernation er vell mest aktuellt på berbare pc'er uansett :smile:

Lenke til kommentar

Av erfaring vil jeg anbefale å konfigurere pagefile verdiene til å være identisk med fysisk minne installert, både max og min. Lar du Windows leke (les: justere) med størrelsen på pagefilen selv, innenfor gitte verdier, vil pc ytelsen som regel gå ned litt ned, faktisk drastisk ned i det øyeblikket den justeres størrelsen opp :smile:

Et annet problem du kan få med å la Windows justere størrelsen selv er hvis du har liten diskplass - altså for liten til å la Windows justere nok - da får du en herlig BSOD som kan resultere i at du ikke får bootet inn i XP/2K/NT igjen :wink:

Det er omtrent kun på servere at man setter pagefilen høyere enn fysisk minne, og som regel da kun på database servere som ved enkelte perioder har behov for å cache store mengder med data som leses noen få ganger før det fjernes igjen.

Å sette pagefilen til mindre en fysisk minne er ikke lurt...trust me.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...