62 Comet V8 Skrevet 3. juni 2005 Del Skrevet 3. juni 2005 Jeg har akkrat fått mitt nye skjermkort. Jeg putta det i AGP porten min og gleda meg virkelig til å teste det i 3dmark.. MEN, så fikk jeg beskjed om at skjermen var "out of sync", men etter ca. 1 sec. så virka skjermen igjen. men den viste bare tull så jeg lurer på om det er noe feil med skjermen eller kortet eller kanskje drivere? Leste i "manualen" at jeg må installere "virtual GART" (hva nå det er) siden jeg har AMD cpu. Når jeg prøver å installere dette blir jeg fortalt at jeg ikke kan installere GART før jeg har putta i ATI kortet.. noen tips/erfaringer? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 3. juni 2005 Del Skrevet 3. juni 2005 1) Liste alt du har av hardware 2) Har du avinstallert det gamle skjermkortet? (evt. brukt DriverCleaner) 3) Har du installert chipset (APG) drivere til HK (som vi ikke vet hva er enda) 4) Har du koblet til strøm/molex til skjermkortet (dersom 9800SE har det). Noe å starte med ihvertfalll Lenke til kommentar
62 Comet V8 Skrevet 3. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2005 kjøpte MZ-MD med hovedkort hos multicom http://www.ecsusa.com/products/d1v7-2.html AMD Sempron 2200+ (1.5mhz) Power Color AIW 9800SE (har kobla til ekstra strøm øverst på kortet ja) Creative PCI lydkort 5.1 ddr ram... dette opsettet virket fint med mitt fx-5600 kort. har ikke kjørt drivercleaner det var en ide, kan prøve det først å se om det blir noe bedre. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 3. juni 2005 Del Skrevet 3. juni 2005 Takk for info... Det er meget mulig at en "opprensking" av Nvidia-drivere vil løse problemet ditt.. Og så bør du evt. sjekke AGP-instillinger i BIos.. Mulig at "Fastwrite" bør slåes av...,men det skal du også kunne gjøre i ATI-kontrollpanel... Noe annet som *kan* skape trøbbel er AGP 8x/4x... Det kan dersom problemer vedvarer være en idé og prøve AGP 4x.. Lenke til kommentar
62 Comet V8 Skrevet 4. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2005 nå har jeg prøvd å fjerne alle Nvidia drivere, prøvd å starte i alle agp moduser, agp-fastwrite er slått av. Forstatt blir det bare skurr på skjermen min. Mange andre AMD brukere har vist samme problem med dette kortet (har kikka litt på andre forum). Svaret guruene der kommer med er at man må innstallere ATI agp controller. Dette da mange hovedkort som støtter AMD cpu ikke støtter ATI's agp opplegg.. Blant annet mitt kort (km400) var mye plaget med denne feilen. Jeg har prøvd å innstallere VIA's siste AGP drivere (For AMD støtte) men uten hell. Jeg har tenkt på om det går ann å innstallere AGP drivere for hovedkort som støtter intel?? Hvor finner man i så fall slike drivere? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 4. juni 2005 Del Skrevet 4. juni 2005 Du har et HK med Via KM400 dvs. med integrert grafikk-kontroller.. Har hatt ett slikt.. og hadde da problem med ett 9600XT-kort fra Asus uten at jeg tror det var HK'ets skyld.. Har du deaktivert IGP (integrert grafikk-kontroller)? Fjernet evt. drivere til dette? Det er det siste forslaget jeg har... Kan ikke si jeg har hørt om ATI's AGP-drivere...Hva er dette? AGP-drivere er til hvert enkelt HK's chipset slik jeg har forstått... slik som Intel .inf fil for å installerer Intel's ICH4/5/6driver (for bl.a. AGP). For *alle* Via brikke-sett er det Via4inOne.. i siste verjon (som er 4.56 tror jeg). Lenke til kommentar
62 Comet V8 Skrevet 4. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2005 ehh.. ok men hva er igp? er det det integrerte skjermkortet? Manualen sier følgende: If your computer uses a non-intel chipset-based motherboard you must innstall a custom visual GART (AGP) driver before installing your ALL-inn-wonder card. Find the AGP controller in Windows Device Manager > system devices. for a list of the latest AGP drivers, refer to the online all-inn-wonder innstallation and setup guide.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 4. juni 2005 Del Skrevet 4. juni 2005 (endret) IGP = Integrated Graphics Port..dvs. integrert skjermkort... Håper noen som har samme kort kan komme med noen ideer.. Virker på meg som om du blir "lurt"/feilnformert av manualen... Har aldri hørt om noen egen ATI AGP-drivere.. så der kan jeg ikke hjelpe deg... Intel brikkesett har driver (en .inf fil) som bl.a. styrer AGP (for HK som har det). For nForce, Via, SIS brikkesett installer man tilsvarende driver(e)..uansett om det er socket-A, S754, S478..etc.. Dette har ikke noe med Intel eller AMD å gjøre... For Via heter denne Via4inOne... Den laster du ned fra HK'produsentens hjemmeside for *ditt* HK... eller fra ViaArena... Dette skriver du at du har gjort.. AIW betyr ikke annet "hokus-pokus" enn at i tillegg til en GPU som styrer skjermbidet i 2D/3D har du en TV-tuner-brikke.. samt VIVO-funksjonalitet.. mener jeg.. Som sagt..: Håper noen som har/har hatt dette kortet kan hjelpe deg bedre.. Jeg tror du er på villspor om at ATI har egne "spesial-driver" for AIW-kort mht. AGP. For meg høres dette mere ut som om du har fått ett r**kjørt kort... Endret 4. juni 2005 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
loddebolten Skrevet 4. juni 2005 Del Skrevet 4. juni 2005 å du er sikker på du har nok strøm....? PSU...? Lenke til kommentar
62 Comet V8 Skrevet 5. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2005 192W kan jo prøve å dra ut harddisk og cd-rom.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 5. juni 2005 Del Skrevet 5. juni 2005 (endret) Har aldri hørt om den "barebone'n" du har kjøpt.. Ta og les specs på PSU'en og gi tilbakemelding her... Det skal stå en "rating" på PSU'et på hvor manger Ampere det er på hver av "railene".. F.eks. en kvalitets-PSU fra Fortron Source på 180w så er "rating". 3.3V - 16.8A 5V - 12.0A 12V - 10A Dette er nok i underkant for å drive ett skjermkort i 9800-serien...selv om ATI-kort er en del bedre enn tilsvarende konkurrenter fra Nvidia... Edit: Her kan du se hvor mye ett skjermkort "trekker" av strøm.. 9800SE vil ligge noe under tall for 9800Pro (umoddet/uklokket). IGP på hovedkortet ditt vil trekke en 10-del av dette vil jeg tippe.. så det blir nok for mye for PSU å "trekke" i tillegg til all annen hardware som er i "barebone'n".. . Endret 5. juni 2005 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
62 Comet V8 Skrevet 5. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2005 (endret) jeg har ekstern strømforsyning, dvs. det går 12volt inn til kabinettet. 12volten har 16 ampere. 12v * 16A = 192W skal prøve i ett anna kabinett i morra, å se om det går bedre, med anna hovedkort, msi ett eller anna, men i større kabinett med 300w psu.. så får jeg se. ingen forskjell her uansett hvor mye jeg kobla fra av dippedutter.. men skjermkortet viser jo noe, rart men ok.. skal uansett gi lyd fra meg om resultatet BTW, så har vist 4in1 kommet i versjon 5.0a... Endret 5. juni 2005 av 62 Comet V8 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 jeg har ekstern strømforsyning, dvs. det går 12volt inn til kabinettet. 12volten har 16 ampere. 12v * 16A = 192W OK.. da er det i prinsipp det samme som en bærbar. Jeg vil derfor tro at det er meget begrensede muligheter for oppgradering av den "barebone'n" du har... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå