Gå til innhold

Råd og tips om: Dell X1


Anbefalte innlegg

Forskjellen på 256Mb og 512MB var lusne 61 kroner, så da bestillte jeg like godt 512MB så jeg slipper og sitter med 256MB RAM mens jeg venter på 1GB-brikka.

Så kan du jo prøve å selge 256 brikka etterpå.. får du 100 spenn tjente du jo 40 kroner på å kjøpe en ekstra brikke:P

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tja, det veier ikke så mye mer, men i motsetning til 3 cellers batteriet så "stikker" batteriet ut på baksiden. Får vel ta et par bilder etterhvert (har muntlig eksamen i morgen). :thumbup:

Kjempeflott! Og lykke til!

 

Tror jeg må ta til takke med 3 celleren, har dessverre ikke 1000 kroner til. Og har allerede fått 1024 brikka fra dell til samme pris som ei brikke fra komplett.no, så kan nok ikke be om mer!

Lenke til kommentar
Hvor mye større er 6 cellers batteriet enn 3 celleren? Vekt og fysisk størlse?

 

Ser at 6 celleren er ca dobbelt så bra

Da kan du anta at det er ca dobbelt så stort i volum og masse også. Tror maskinen veier ca 1,3 kg med det store batteriet i.

Lenke til kommentar
Det får holde med 3 celleren i starten. Bestiller i dag håper jeg! Kan en av dere som har kjøpt denne legge ut litt bilder og inntrykk?:)

 

HW.no har en del bilder i testen sin, regner med du har lest den. Notebookreview har en del bilder de også.

 

Det første jeg tenkte da jeg så maskinen min, var hvor liten den er. Hadde forventet meg en liten maskin, men ikke så liten som dette. Dog var det bare positivt, og jeg er storfornødd med min første laptop. Har brukt noen maskiner før, men ingen har fallt så godt i smak som denne.

 

Tastaturet er, som de sier i hw.no sin test, meget bra. Liker bedre dette tastaturet enn tastaturet på de to siste maskinene jeg har prøvd (en Acer Travelmate 4601 og en IBM R45). Eneste er at pil til høyre og page down (knapp nr. en og to nedenfra, helt til høyre) er litt rare å trykke på. De klikker ganske høyt. Det virker som om de setter seg fast under kanten på tastaturet, da det er akkurat som de spretter opp igjen hvis jeg klemmer sammen kanten på maskinen der tastene sitter.

 

Batteritiden er god. Holder på med det storebatteriet nå. Ladet det ut, ladet det helt opp, ladet det ut og ladet det helt opp igjen. Holder nå på og lade det ut. 12% igjen (i følge statbar), og oppetid på 4 timer. Har da surfet, hørt litt på musikk og ellers vanlig 2d-arbeid. Media Players stod åpen bak et msn-vindu en stund her, og grafikken som vises når musikk spiller av drar ganske bra med ressurser. Det ble da brukt en del ekstra strøm. Minimerer man Media Player, hopper antatt batteritid og prosessorlasten ned igjen.

 

Skjermen er ikke like god som min 21" jeg har på pulten, men den er langt fra dårlig. Jeg er meget fornøyd med skjermen. Jeg har en del dårligere syn enn folk flest (10 og 12 i styrke på brilleglassene for å se normalt), men jeg har ikke problemer med å se alt på skjermen. Denne oppløsningen passer godt til denne skjermen. Sitter på lysstyrke 6 av 8 på skjermen når den går på batteri, og synest dette er akkurat passe. Satte nå ned lysstyrken til det laveste nivået, og ser fortsatt alt. Er dog litt vanskelig å lese de blå tab'ene i Opera med denne lysstyrken.

 

Støynivået er supert. Er jo ikke noen bevegelige deler i maskinen, unntatt i harddisken. Er det helt stille i rommet hører jeg harddisken gå, men det er ikke på noen måte plagsomt. En og annen gang hører jeg noen lyder fra harddisken (når maskinen er varm, lyden minner om den "gode gamle" leselyden fra harddisker, dog noe høyere og skarpere). Fint hvis noen andre som har X1 skriver om de hører denne lyden. Lyden minner meg litt om lyden fra en 40GB Seagate sm tok kvelden en stund etter at en lignende lyd kom.

 

Har nå 512MB RAM (8 går bort til skjermkortet) på maskinen, og det fungerer fint til det jeg har brukt maskinen til. Dog skal jeg bytte ut 256MB brikken med en 1024MB brikke i nærmeste fremtid. Prisforskjellen på 256MB og 512MB (hvis du skal ha 60GB HDD) hos Dell er på 61,- NOK, så hvis du ikke skal kjøpe 1GB med en gng så er det lurt å velge dette.

 

Er det noe du lurer på er det bare å spørre.

 

 

Glemte og si at under oppetiden har WLAN vært aktivert hele tiden, og da jeg spillte musikk streamet jeg det fra min stasjonære. Høyttaleren på maskinen er ikke noe å skryte av (er vel minimlt med bærbare som har noe brukende høyttalere), men den fungerer fint til å spille av litt bakgrunnsmusikk hvis du sitter og jobber på maskinen. Hodetelefoner er et must hvis du skal ha god lyd.

 

Knipset en del bilder av Targus Style and Comfort, Leather Slip Case og maskinen. Bildene ligger her

 

Kan legge til enda en ting: Er en del folk som sier maskinen blir varm under. Dette stemmer nok, men jeg synest ikke den blir spesielt varm. God lunk i, og fin å varme hendene på i denne kalde sommertiden :p Kan hende den blir en del varmere hvis jeg setter maskinen under full last, men tror ikke det blir så ller verst.

Endret av Nostradamus
Lenke til kommentar

Har nå 512MB RAM (8 går bort til skjermkortet) på maskinen, og det fungerer fint til det jeg har brukt maskinen til. Dog skal jeg bytte ut 256MB brikken med en 1024MB brikke i nærmeste fremtid. Prisforskjellen på 256MB og 512MB (hvis du skal ha 60GB HDD) hos Dell er på 61,- NOK, så hvis du ikke skal kjøpe 1GB med en gng så er det lurt å velge dette.

Takk! Fin erfaring! Gleder meg bare mer til å få en slik en!

 

Nå har det seg sånn at jeg ringte Dell og fikk 1024 brikke til samme pris som komplett.no, altså 1400,-.

 

Hvor mye minne bør settes av til skjermkortet på et oppsett med 1280 ram? Da tenker jeg at maskina brukes til vanlige kontorprogrammer, og kanskje litt spill, noen nevnte før i posten at GTA:San Andreas fungerte bra.

Lenke til kommentar

Noen som har noen sexy bilder av seg selv med denne i hånda? Skjønner den er liten, men hadde vært flott og sett akkurat hvor liten.

 

Har hatt en inspiron 8600 et par år, og den er helt ubrukelig stor, og henger seg når den blir for varm på fanget mitt. (dells svar på dette var å finne frem et bord) Noen osm har opplevd dette med denne modellen?

Lenke til kommentar
Sexy bilder, kanskje litt lite hud... :p

 

Skal ha en sånn ta-med-på-toget for å se film/musikk, putte i veska og glemme at den er der, litt office, litt sofa-surfing og pjall. Dette det beste alternativet da?

Jeg blir i hvert fall mektig imponert over deg hvis du ikke blir fornøyd med en Dell X1 hvis du skal bruke den til det du nevner. Løp og kjøp!

 

(hmm, kanskje få meg jobb hos Dell som selger? :p)

Lenke til kommentar

Skal kjøpe meg en slik selv. Noen som har erfaring med X1 og linux? :p Sitter bare å venter på å få pengene overført til konto så jeg får bestilt :D:D

 

Tenkte jeg skulle ringe og ikke bestille over nett også.. har greid å snakket meg til "tilbud" før.. sånt er værre via et webskjema..

Lenke til kommentar

# Get rid of the continous beeping sound from the sound card, which is pitched according to system load.

# X works fine with the vesa driver, but in order to get crt out (external monitor) I believe that the i915gm driver (and i810) must be used.

# Make ACPI S3 (suspend to RAM) more stable

# Make the SD card reader work. (Probably impossible - thanks to Dell/Samsung)

# When running on batteries, it seems my Dell X1 won’t speed step to any other frequency than 456.980 - the cpuspeed service seems to die immediately after it is started…

 

ser det er noen ting som ikke er helt out of the box :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...