Gå til innhold

Råd og tips om: Dell X1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kan noen forklare mer detaljert forskjellen på denne dvd/cdrw-combo'n og dvdrw-DBAY (/m usb, firewire osv).

 

Er de forskjellige? Noen bilder? (fant ingen på dell.no da jeg lette).

 

:S

Slenger meg på denne jeg også! Er det to helt forskellige ting det er snakk om? Jeg mistenker egentlig at det er snakk om akkurat samme greia...

Lenke til kommentar
Vil bare minne om testen på Notebookreview, den har f.eks. bilder av D-bay-enheten. Vil også nevne at man kan bruke PCMCIA-kort på denne, da CF-sloten er en "forkledd" PCMCIA-slot som man bare trenger et adapter til. Kjekt å vite om man vil bruke 3G-kort, f.eks.

 

- Bjarne

Er du sikker på dette? Ifølge hardware.no og notebookreview er det ikke noe PCMCIA-slot på maskinen. Vil gjerne tro deg, men har du noen dokumentasjon?

Lenke til kommentar
Ar`Kritz (eller hvordan det skriver, en fyr her på forumet) sier han kan spille WoW på maskinen. Det er visst ikke noe å skryte av (ytelsen i spillet), men det går.

 

Jeg bestillte hos selger i dag. Har du noen anntatt leveringsdato PiRANhA?

17. juni ... hmmm jeg vil ha den NÅ jeg :p

Lenke til kommentar
Vil bare minne om testen på Notebookreview, den har f.eks. bilder av D-bay-enheten. Vil også nevne at man kan bruke PCMCIA-kort på denne, da CF-sloten er en "forkledd" PCMCIA-slot som man bare trenger et adapter til. Kjekt å vite om man vil bruke 3G-kort, f.eks.

 

- Bjarne

Er du sikker på dette? Ifølge hardware.no og notebookreview er det ikke noe PCMCIA-slot på maskinen. Vil gjerne tro deg, men har du noen dokumentasjon?

Det han mente var sånn som jeg forsto det at man kan gjøre om CF-kortleseren til en PCMCIA plass ved hjelp av et adapter. Altså er det ikke PCMCIA på pcen, men kan kan ordne seg en med rette produktet!:D

 

Rett?

Lenke til kommentar

Det er riktig! CF, PATA-harddsiker og PCCard (=det nye navnet på PCMCIA) bruker det samme elektriske grensesnittet. Forskjellen er bare den fysiske utformingen av tilkoblingen og porten der kortet skal inn. Men en liten advarsel: En adapter fra en CF-port til PCCard kan sikkert ta litt mye plass. Jeg antar at den delen av adapteren som puttes i CF-porten er knyttet til den andre delen via en ledning så man slipper å ha en diger stiv "vinge" på PCen.

Lenke til kommentar
Det er riktig! CF, PATA-harddsiker og PCCard (=det nye navnet på PCMCIA) bruker det samme elektriske grensesnittet. Forskjellen er bare den fysiske utformingen av tilkoblingen og porten der kortet skal inn. Men en liten advarsel: En adapter fra en CF-port til PCCard kan sikkert ta litt mye plass. Jeg antar at den delen av adapteren som puttes i CF-porten er knyttet til den andre delen via en ledning så man slipper å ha en diger stiv "vinge" på PCen.

Høres bra ut, men veit du om steder et slikt flott apparat kan befinne seg?

 

Får bare unskylde språket mitt i dag, er utslitt etter en lang dag med telefonsalg!

Lenke til kommentar

Jeg vet dessverre ikke hvor man får tak i en sånn adapter. (De adapterene jeg finner når jeg søker går bare andre veien)

 

PS. Det er kanskje ikke så lurt å si at man er telefonselger.. Det er vel en av de mest forhatte yrkesgruppene etter parkeringsvakter og politikere. Jeg håper du ikke ble utsatt for meg før jeg sperret for telefonselgere ;)

Lenke til kommentar

Adapteret finnes sikkert i flere utførelser, her er en type. Ser ut til at de vanligvis brukes på PDAer, men de kan altså også brukes på X1. Det skal visstnok også være strøm slik at man ikke trenger eksternt strømadapter (en type adapter jeg fant trenger ekstern strøm)

 

Det er ikke den mest elegante løsningen jeg har sett, men jeg synes ikke det er problematisk. Ofte stikker jo PC-kortene ut litt (kontakter, antenner osv), så helt strømlinjeformet blir det sjelden uansett.

 

Hvor jeg har informasjonen fra? Fant den på et tysk forum:

"Dazu ist zu sagen, das der CF slot im X1 kein USB-Cardreader ist, sondern ein 'echter' PC-card slot, halt nur im Mini-Format.

Für die allergrößte Not gibt es auch CF-Card auf PCCard-slot Adapter (PocketPC Zubehör), keine mechanisch so tolle Lösung, aber möglich. "

 

Uansett er det greit å sjekke med Dell for de som lurer. Jeg har ellers ikke saumfart norske nettbutikker, men det er sikkert noen som har/kan skaffe slike adaptere.

 

- Bjarne

Lenke til kommentar
Jeg vet dessverre ikke hvor man får tak i en sånn adapter. (De adapterene jeg finner når jeg søker går bare andre veien)

 

PS. Det er kanskje ikke så lurt å si at man er telefonselger.. Det er vel en av de mest forhatte yrkesgruppene etter parkeringsvakter og politikere. Jeg håper du ikke ble utsatt for meg før jeg sperret for telefonselgere ;)

Jeg vet at jeg er hatet! Av en eller annen grunn sier folk det til meg hele dagen lang... Rare greier, men gode penger som gjør at jeg kan henge her å skryte av min X1 snart:D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...