Gå til innhold

Råd og tips om: Dell X1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
danandre, jeg tenkte å bestille meg en med akkurat samme oppsett ;) Bra jeg ser man får såpass med rabatt :D

 

Men 60GB er vel eneste mulighet på Dell X1 ? Iallefall på konfigurasjonssidene deres.

Hmm, litt snodig, for hos meg kan en velge mellom 30 og 60 GB, hvor 60 GB er en oppgradering som koster ca 1000,- kr.

Lenke til kommentar
13 750,- kr, og dette inkluderer frakt i prisen.

 

Klart, ram-prisene er jo det mest utslagsgivende, men hvis jeg setter opp samme oppsett på dell.no, vil jeg få en totalpris på :  17 695,- (inkl frakt)

 

Total rabatt : 3945,- kr

15 419,- får jeg med samme konfigurasjon på Dell.no. Men du har likevel fått en pen rabatt, dog ikke nærmere 4000,-. Jeg antar prisen du har funnet på web har du fått ved å oppgradere grunnmodellen.

Lenke til kommentar
danandre, jeg tenkte å bestille meg en med akkurat samme oppsett ;) Bra jeg ser man får såpass med rabatt :D

 

Men 60GB er vel eneste mulighet på Dell X1 ? Iallefall på konfigurasjonssidene deres.

Hmm, litt snodig, for hos meg kan en velge mellom 30 og 60 GB, hvor 60 GB er en oppgradering som koster ca 1000,- kr.

Nå er den tilgjengelig, men når jeg for 2 dager siden sjekket det (har datautskrift :D), så var 60gb standard :p

 

Jaja ;)

 

 

 

Til dere som har hatt X1 i en lengere periode nå, kan vi få høre fra dere (ja, noen av dere har uttalt dere, men vet det er mange flere som har den :) )

Lenke til kommentar

1280MB 400Mhz DDR2 Memory (1024MB + 256MB in base)

60GB(4200rpm)HardDrive

ekstern 8X DVD+/-RW drive med dekodersoftware inklusive

ekstern D-Bay Attachment

 

Totalpris for X1 (Standard pris : 12 332,- kr) pluss oppgraderingene :

 

13 750,- kr, og dette inkluderer frakt i prisen.

 

Danandre, dama jeg snakka med mente at dette oppsettet ikke kunne loenne seg for dem, og ville ha ordrenummeret for aa kunne matche den prisen! Det beste hun kunne gi meg var 15.000,- (Jeg sa det var en kompis som hadde faatt dette tilbudet, men at jeg ikke ville oppgi hans navn foer jeg hadde snakka med ham)

Hva gjoer jeg? Kjoepte du som privatkunde?

Endret av lagune
Lenke til kommentar
        1280MB 400Mhz DDR2 Memory (1024MB + 256MB in base)

        60GB(4200rpm)HardDrive

        ekstern 8X DVD+/-RW drive med dekodersoftware inklusive

        ekstern D-Bay  Attachment

 

        Totalpris for X1 (Standard pris :  12 332,- kr) pluss oppgraderingene :

 

          13 750,- kr, og dette inkluderer frakt i prisen.

 

Danandre, dama jeg snakka med mente at dette oppsettet ikke kunne loenne seg for dem, og ville ha ordrenummeret for aa kunne matche den prisen! Det beste hun kunne gi meg var 15.000,-  (Jeg sa det var en kompis som hadde faatt dette tilbudet, men at jeg ikke ville oppgi hans navn foer jeg hadde snakka med ham)

Hva gjoer jeg? Kjoepte du som privatkunde?

Jeg har ikke kjøpt noe enda, men istede for å ringe dem, sendte jeg en mail og forklarte hva jeg ville ha, og ikke ha, og jeg refererte til andre priser fra f.eks Komplett når det gjelder priser på RAM osv.

 

Det kan bli litt lettere å sende inn hva man vil ha over mail, istede for å ringe dem.

Det at det ikke er lønnsomt for dem ... vel vet ikke helt hva jeg skal si der ... :p

 

Da må jeg ha vært veldig heldig med å få et godt tilbud :thumbup:

Kan jo nevne at jeg er student, noe jeg nevnte i mailen.

Endret av danandre
Lenke til kommentar

Har hatt denne siden starten av sommerferien. Kommer nok til å repetere meg selv endel med tanke på tidligere i tråden og andre tråder. Men siden noen nye kjøpere spurte om det kan jeg gjøre det.

 

Generelt, tastatur, kvalitet

Pcen er veldig liten iforhold til det man er vant til. Den er tynn og mindre enn et a4 ark. Den er også pen, i en lys grå/brun/hvit farge, bare avbrutt av dell-merket. Lokket kan er ikke helt avstivet, men greit nok. Basen er bra, og gir ikke fra seg knirkelyder og kan ikke vri's nevneverdig. Så åpner man pcen, den er ikke festet med noen mekanismer, men virker fast og god enda, men er nok muligheter for at den kan bli slarkete. Det er også glippe mellom ramma til skjermen og basen så en del støy og smuss kommer inn. Tastaturet er veldig godt. Det er passe stivt, og må trykkes passe ned. Bråker lite, så er ikke veldig irriterende for folk ved siden av deg på lesesalen. Høyre ctrl er liten, pg up/down og piltastene er litt små, men med litt tilvenning går det bra Mousepaden burde være i wideformat, både for å bli større og passe bedre til widescreen skjermen.

 

Skjermen

Oppløsningen passer skjermen veldig bra. Har man dårlig syn derimot kan du glemme X1. Widescreenen er veldig kjekk når man driver med feks koding. Det er også veldig kjekt når man leser websider osv. Den gir en god del større arbeidsflate enn 4:3 skjermer på 1024x768. Skjermens lysstyrke kan du stille i sju hakk, etter omgivelsene. I sollys sliter man med å se noe på skjermen, på alle lysstyrkenivå. Når det gjelder farger er svart litt lys, mer som en mørk grå farge. Dessuten stemmer ikke fargegjengivelsen helt. Hvis man skrur på ClearType, blir fontene en del klarere (gjelder alle pcer med XP, dog ser best ut på lcdskjermer). Egenskaper\utsende\effekter Bruk denne metoden for å glatte ut kanter på fonter til ClearType.

 

Porter

Det er ikke akkurat flust med porter på X1. 2x USB, VGA, 4 pins FireWire, mic og jack-port. Portreplikator finnes ikke. Det kan fort bli litt lite, men med USB-hub kommer man langt. Det finnes, såvidt jeg vet, ikke noen god løsning for å bruke skjerm med DVI og X1. Skal du koble til tven, må du enten kjøpe deg en hi-tech TV med VGA-port, eller kjøpe en overgang fra VGA til S-Video, som koster ca 1000,-. PCMICA finnes ikke, heller ikke PC Express kort. Men det finnes kortleser for både SD-kort og CF. Finnes også overgang fra CF til PC Express. Dessuten kan jeg si litt om lyden på X1. Den er horribel! Den er ikke brukbar til annet enn å gi fra seg klikk, plinger og plonger fra windows. Heldigvis er lyden når man bruker eksterne høytalere veldig god(prøvd med 5x80W Energy høytalere og aktiv sub, og klassikeren Marntz 2225L og to gulvstående høytalere).

 

Ytelse

Det er vel her mange stusser når de vurderer X1. 1,1 ghz hørers skremmende lite ut, og virker ganske 1999. Men det gjør stort sett jobben veldig bra. Har ikke møtt på en oppgave den ikke har klart enda, men må av og til gi den litt tid. Photoshop, ImageReady, GTA:SA kjører fint. For FPS-freaks'a og folk over middels interesert i benchmarks kan jeg fortelle at den gir ca 700 poeng i 3dMarks03. GMA900 er ikke bra, men gjør jobben greit, men ikke regn med å kjøre tunge 3d aplikasjoner veldig bra. For en student, eller vanlig bruker er jeg ikke i tvil om å ofre 6-7-800 mhz for en lydløs pc er et godt valg.

 

Konklusjon

Det finnes lettere pcer, det finnes mindre pcer, og det finnes kraftigere pcer. Men Dell X1 er et veldig godt kompromiss. Den er liten, stille og kraftig nok for de fleste. Folk som vurderer denne som notatblokk på studier kan jeg anbefalle denne på det varmeste. Den egner seg bra til koding også, siden den har 1200 px i bredden. Kjap biledbehandlig på farten gjør den også uten å nøle. Eneste som gjør at kansje du skal styre unna er:

  • 3d ytelse
  • Ikke spilling
  • Blir varm under kraftig bruk

Hvis du har godtatt det over er du nok ganske trygg med X1-kjøp.

 

Bilder: yolle49.com/dellx1

Lenke til kommentar
Hmm, litt snodig, for hos meg kan en velge mellom 30 og 60 GB, hvor 60 GB er en oppgradering som koster ca 1000,- kr.

Det er ganske vanlig Dell-prising. Basismodellen er veldig billig (og fremstår dermed som veldig konkurransesyktig) men så snart man skal ha noe ekstra så koster det flesk. I følge prisguiden er prisforskjellen på 30 og 60GB 2,5" harddisk ca 200kr.

 

Edit: Men det er kanskje 1,8" disk i Dell X1? I så fall er prisforskjellen i følge prisguiden rundt 500kr.

 

Dell tar altså rundt 500kr i ekstra "fortjeneste" for å gi deg 60GB-disken i stedet for den på 30GB. Dette til tross for at det ikke medfører noe ekstraarbeid for dell å putte inn den på 60. (Det er likegyldig for dem som setter sammen PCene om de plukker en disk fra hylla med 60 eller 30 GB.

 

Jeg setter "fortjenesten" i anførselstegn fordi det neppe går i lomma på Mickael Dell, men går med til å subsidiere de billige PCene de selger med langt tynnere margin.

Lenke til kommentar

Bra tilbakemelding, mr_lf.

 

En ting; VGA til S-video koster ikke 1000, men 4-500kr. Jeg kjøpte en Trust TeleViewer-sak for 400 og den fungerer fint. Man får et tonn med videokabler i esken, så prisen er helt grei. Eneste "problemet" var at den får strøm via PS/2-porten, noe X1-en ikke har. Løste dette ved å putte på en USB->PS/2-adapter til 90kr. Litt kabelrot blir det med lydkabel i tillegg, men jeg stripset lyd, vga, s-video og ps/2-strøm sammen i en lang remse, og det fungerer fint på TV-en min.

Lenke til kommentar
Hmm, litt snodig, for hos meg kan en velge mellom 30 og 60 GB, hvor 60 GB er en oppgradering som koster ca 1000,- kr.

Det er ganske vanlig Dell-prising. Basismodellen er veldig billig (og fremstår dermed som veldig konkurransesyktig) men så snart man skal ha noe ekstra så koster det flesk. I følge prisguiden er prisforskjellen på 30 og 60GB 2,5" harddisk ca 200kr.

 

Edit: Men det er kanskje 1,8" disk i Dell X1? I så fall er prisforskjellen i følge prisguiden rundt 500kr.

 

Dell tar altså rundt 500kr i ekstra "fortjeneste" for å gi deg 60GB-disken i stedet for den på 30GB. Dette til tross for at det ikke medfører noe ekstraarbeid for dell å putte inn den på 60. (Det er likegyldig for dem som setter sammen PCene om de plukker en disk fra hylla med 60 eller 30 GB.

 

Jeg setter "fortjenesten" i anførselstegn fordi det neppe går i lomma på Mickael Dell, men går med til å subsidiere de billige PCene de selger med langt tynnere margin.

Ganske riktig det du sier der Simen ;)

Nå får jo sikkert Dell harddiskene sine enda billigere en hos vanlige forandlere pga enorme stordriftsfordeler, så Dell er ganske "slemme" når det gjelder online bestilling og ekstra utstyr.

 

Det jeg har lært av dette er iallefall at hvis en skal kjøpe en Dell PC med ekstrautstyr utover standardmodellen kan det lønne seg å kontakte Dell via telefon eller mail for å få satt opp et tilbud.

Lenke til kommentar
En ting; VGA til S-video koster ikke 1000, men 4-500kr. Jeg kjøpte en Trust TeleViewer-sak for 400 og den fungerer fint. Man får et tonn med videokabler i esken, så prisen er helt grei. Eneste "problemet" var at den får strøm via PS/2-porten, noe X1-en ikke har. Løste dette ved å putte på en USB->PS/2-adapter til 90kr. Litt kabelrot blir det med lydkabel i tillegg, men jeg stripset lyd, vga, s-video og ps/2-strøm sammen i en lang remse, og det fungerer fint på TV-en min.

Okej, har ikke sett så nøye på det, siden det egentlig ikke bryr meg. Men har fått forståelse av at det ikke finnes en clean vga -> S-video. De jeg så hadde med tv-tuner, og masse ekstra dill, og prisen opp mot 900 kroner.

Lenke til kommentar

Jeg sendte en mail etter at hun jeg traff paa telefon ikke kunne matche tilbudet danandre hadde faatt - og det funka! Bestile paa fredag:

 

1280MB 400Mhz DDR2 Memory (1024MB + 256MB in base)

60GB(4200rpm)HardDrive

Ekstern 8X DVD+/-RW drive med dekodersoftware inklusive ekstern D-Bay Attachment

For: 13 750,- kr, inkludert frakt og skatt.

 

I tillegg ba jeg om et 6-cell batteri, 850,- ekstra, saa summen ble 14.600,-

 

Naa er det bare aa vente.. foreloepig ligger den i Irland og har 14.09. som Estimated Time of Arrival.

 

Kan noen si meg hva jeg skal med dekodersoftwaren? Er det saann at om jeg hadde faatt den "vanlige" cd-rom'en (med dvd reader, ikke writer), saa hadde jeg ikke kunne se alle typer dvd? Sorry, det er min foerste laptop OG min foreste dvd-spiller... :blush:

Lenke til kommentar
Jeg sendte en mail etter at hun jeg traff paa telefon ikke kunne matche tilbudet danandre hadde faatt - og det funka! Bestile paa fredag:

 

1280MB 400Mhz DDR2 Memory (1024MB + 256MB in base)

60GB(4200rpm)HardDrive

Ekstern 8X DVD+/-RW drive med dekodersoftware inklusive ekstern D-Bay Attachment

For: 13 750,- kr, inkludert frakt og skatt.

 

I tillegg ba jeg om et 6-cell batteri, 850,- ekstra, saa summen ble 14.600,-

 

Naa er det bare aa vente.. foreloepig ligger den i Irland og har 14.09. som Estimated Time of Arrival.

 

Kan noen si meg hva jeg skal med dekodersoftwaren? Er det saann at om jeg hadde faatt den "vanlige" cd-rom'en (med dvd reader, ikke writer), saa hadde jeg ikke kunne se alle typer dvd? Sorry, det er min foerste laptop OG min foreste dvd-spiller... :blush:

Se der ja!

 

Mail er best! :)

Btw, nå har jeg også bestilt. Akkurat det samme som deg faktisk, til samme pris :)

Lenke til kommentar
Da var maskin bestilt og bæreveske og slip-on cover...

 

Ble kraftig dyrt, men satser på at den skal holde de 5 årene studiene varer ;)

Studier varer ikke 5 år. De varer så lenge du har lyst! :D

Jeg er nå i mitt 7. år, og er ikke kommet lenger enn til 2. året på bachelor nr. 2. Og jeg liker det.. hehe..

Maskinmessig er jeg meget misunnelig.. det står for tiden mellom 12" PowerBook eller denne Dell'en for meg. Gi tilbakemelding når du får den!

 

-Escariot

 

ps. det var min første smiley på hw. kanskje litt preget av Bache Rustik og tubb, får se i morgen..

Endret av escariot
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...