Gå til innhold

Råd og tips om: Dell X1


Anbefalte innlegg

Noen som har funnet en god og passende bæreveske til X1? Ser etter både skulderveske og et enkelt omslag/etui eller lignende..

Jeg har den lille standard bærevesken til Dell - den er helt ok den, plass til både den eksterne DVD d-bay'en samt ekstra batterier. På utsiden har den også plass til iPod, PSP, mobil og annet snacks... ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen som har funnet en god og passende bæreveske til X1? Ser etter både skulderveske og et enkelt omslag/etui eller lignende..

Jeg har den lille standard bærevesken til Dell - den er helt ok den, plass til både den eksterne DVD d-bay'en samt ekstra batterier. På utsiden har den også plass til iPod, PSP, mobil og annet snacks... ;)

Hyggelig å se at flere får øynene opp for denne pcen=)

 

Etter en tur til Italia/Frankrike med mellomlanding på Shipol, blei bæreveske problemet løst på en meget elegant og ikke-billig måte. Taxfree'n hadde en knallrød Lacoste veske som jeg rett og slett måtte ha:p

 

Gadgetbutikken på nevnte flyplass stilte opp med 2.1 kompakt, batteridrevet, sammenleggbar høyttaler sett til iPod. Denne stiller opp med to små og søte høytalere på 6W og en liten subwoofer. Lyden er utsøkt, årleit å ha som suplement til den håpløse interne høytaleren.

Lenke til kommentar

Vel, jeg bestilte X1 på fredag ettermiddag, og fikk den levert idag!

 

Dvs, det tok de under 2 virkedager å få den levert! Slå den! :)

Jeg ble mildt sagt utrolig overrasket over den raske leveringstiden.

 

X1 er som sagt her, utrolig liten og lett. Den er like høy som en norsk femmer, og man kan faktisk holde den i én hånd, og skrive med den andre :p

 

Skjermen er helt grei, merket at jeg måtte stikke brightnessen opp ganske høyt for å få et behaglig bildet, men det funket helt fint.

 

Tastaturet er overlegent. Veldig bra plasserte knapper, og lett å skrive på.

Lenke til kommentar

Velkommen i klubben, danandre cool:

 

Kjøpte meg en blåtannmus til X1-en idag. Gikk for den greieste (og rimeligste) jeg fant, Trust sin mini mouse.

I278297.jpg

 

Syns den funker veldig greit. Er min første BT-enhet noensinne, så litt ekstra stas er det nok. Men tror nok jeg blir fornøyd med den selv etter at "wow, ingen kabler!oohh!"-faktoren har lagt seg. Litt høy klikkelyd, men tror det demper seg etterhvert som de slites litt.

 

Etter noen uker er jeg blitt vant til X1 sin størrelse. Med andre ord, den har "vokst" litt siden jeg fikk den hvis dere skjønner. Var litt redd i starten at den skulle bli for liten og upraktisk, men når man først blir vant til skjermen og tastaturstørrelsen så er det bare positivt. At skjermen er 1280 widescreen og ikke 1024 har VELDIG mye å si. Savner ikke 15.4" (1400x1050)-skjermen på min gamle 1557 i det hele tatt. Hadde ikke overlevd en vanlig 12" 4/3 med 1024x768, det er sikkert. Varmen er ikke noe tema lenger heller.

Endret av brsseb
Lenke til kommentar

Ja, jeg sufra litt rundt, og testa ut Office programmene med den.

 

Det funka helt fint. Siden den er litt widescreen får den med seg det som er, det blir bare litt mer scrolling nedover, men det er helt greit for meg :)

 

Har ikke noen problemer med å lese skriften heller.

 

PS - Jeg bruker Microsoft's .ClearType på LCD skjermen, noe som gir mye smoothere fonts også.

 

Men, er det slik at man kan koble til en ekstern LCD skjerm, eller er det kun CRT tilkobling?

 

Ellers så hadde det vært digg med en ekstern mus i tillegg. Nå som du sier det så virker en Bluetooth mus til å være veldig ideelt, for ikke å sløse med USB porter, pluss at det blir trådløst! ;)

 

Har ingenting å utsette på X1.

Lenke til kommentar

PS - Jeg bruker Microsoft's .ClearType på LCD skjermen, noe som gir mye smoothere fonts også.Men, er det slik at man kan koble til en ekstern LCD skjerm, eller er det kun CRT tilkobling?

 

Må vel ha en adapter ska du ha den på LCD ja siden PCen kun kommer med VGA-kontakt. De fleste LCDer har også mulighet for VGA-tilkobling. Har ikke sett en VGA til LCD, kun omvendt, men det fins sikkert.

 

Edit:Ohh. ClearType var litt artig. Den XP-effekten visste jeg ikke om. Skal teste det ut en stund og se om jeg liker det.

Endret av brsseb
Lenke til kommentar

Takk for Cleartype tipset. Testet det nå, vet ikke om jeg så så mye forskjell men...

 

Kom forresten over en strømbesparende funksjon. Hvis man går inn i kontrollpanelet og SigmaTel audio så er det en mulighet til å sette det på strømstyring. Vet ikke helt hva det egentlig gjør, men jeg bruker så sjeldent lyd uansett.

 

Fant denne på Japan Foto i Akersgata i Oslo for 269,-.

The Gimp 12"

Det var noen finere der, men de stod det iBook på så de kunne jeg nesten ikke kjøpe.

 

Er det noen som vet om det er mulig å "vekke" den fra standby/hibernation med tastaturet?

Lenke til kommentar
Er det noen som vet om det er mulig å "vekke" den fra standby/hibernation med tastaturet?

For å vekke den fra hibernate bruker du påknappen på siden (siden maskinen da er avslått). For å vekke den fra standby skal man bruke Fn+StandBy, men jeg slet litt med å vekke min opp fra standbymodus.

Lenke til kommentar
Er det noen som vet om det er mulig å "vekke" den fra standby/hibernation med tastaturet?

For å vekke den fra hibernate bruker du påknappen på siden (siden maskinen da er avslått). For å vekke den fra standby skal man bruke Fn+StandBy, men jeg slet litt med å vekke min opp fra standbymodus.

Fikk ikke vekket den fra standby med Fn+Standby nei. Men den våknet hvis jeg la ned skjermen og åpnet den igjen.

 

Hibernation kan man kanskje bare vekke pc'er fra med usb tastatur?

Lenke til kommentar
Fikk ikke vekket den fra standby med Fn+Standby nei. Men den våknet hvis jeg la ned skjermen og åpnet den igjen.

Hibernation kan man kanskje bare vekke pc'er fra med usb tastatur?

 

Mulig du må ta en titt i BIOS for wake-up-settings. På min stasjonære så har seg satt opp wake on keyboard (man trykker Space-tasten for å starte PCen).

 

Endelig fått till 1280-oppløsning på Ubuntu-en nå, og holder på å få ting på plass der. Virker som det fungerer veldig bra.

Endret av brsseb
Lenke til kommentar

Er det noen av dere som har vært på Dell-sidene og oppdatert bios/driver/programmer?

 

Så det var kommet en ny bios A03 men da trengte man jo floppy så da trengs det litt triksing først. SD kort kanskje? :hmm:

EDIT: Fant ut at det var en windows versjon der også så nå er det gjort. Merker ikke noe forskjell men....

 

 

 

Og ble litt usikker på de nye "Intel ® PRO/Wireless 2200BG Network Connection" driverene hvor det stod at Intel ® PRO/Wireless 2200ABG Network Connection ikke var støttet av X1. Skjønte ikke helt hva det skulle bety....

Endret av benlen
Lenke til kommentar
Fikk ikke vekket den fra standby med Fn+Standby nei. Men den våknet hvis jeg la ned skjermen og åpnet den igjen.

 

Hibernation kan man kanskje bare vekke pc'er fra med usb tastatur?

Jeg har selv verken X1 eller annen bærbar maskin, men det er mulig du finner noe hjelp til standby-problemet ditt hvis du går til (det hørtes ut som du er en en ms windows-bruker) "device manager" (aka "enhetsbehandling") og sjekker "properties" (aka "egenskaper"). noen mus/tastatur/andre HIDs har en arkfane som heter "power management" (aka "strømstyring" på norsk? har ikke sjekket...) der du kan krysse/huke av for om enheten skal ha mulighet til å få vekke maskinen opp fra standby-modus. Det kunne jo hende dette var problemet.

 

Forresten, hvorfor skulle det være et krav at pc-er kun kan vekkes fra "hibernation" med USB-keyboard, og ikke ikke-USB-keyboard? Jeg vet at vi lever i en rar verden, men det virker ikke særlig logisk på meg...

Lenke til kommentar
Forresten, hvorfor skulle det være et krav at pc-er kun kan vekkes fra "hibernation" med USB-keyboard, og ikke ikke-USB-keyboard? Jeg vet at vi lever i en rar verden, men det virker ikke særlig logisk på meg...

 

På min stasjonære der jeg har wake-on-keyboard og jeg bruker PS/2 der. Så det fungerer både på USB og PS/2.

Endret av brsseb
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Må forresten informerer dere om at jeg har returnert min X1 og kjøpt meg en 12" PowerBook istedenfor ... :p

 

Etter tre uker begynte min X1 og få sorte flekker på skjermen - først trodde jeg at det var døde piksler, men etter å ha undersøkt flekkene nærmere virker det som om noen har "klemt" skjermen veldig hardt og veldig lenge. Jeg har selvfølgelig behandlet maskinen som om den var mitt eget barn, så det kan ikke ha vært meg. I tillegg til dette begynte temperaturen å stige til nye høyder - ofte ble maskinen så varm at jeg brant meg dersom jeg holdt over tastaturet lenge nok. Prøvde å bytte batteriet men til ingen nytte.

 

Alt dette skjedde selvfølgelig mens jeg var på ferie, så med én gang jeg kom hjem igjen (rundt to mnd etter at jeg kjøpte den) ringte jeg Dell for å få hevet kjøpet. En kundeservicemedarbeider ved navn Marianne (måtte ingen av dere snakke med henne) nærmest latterligjorde med siden hun påstod at angreretten til Dell går ut etter to uker, og ikke tre mnd. slik jeg mente da jeg ikke mottok noe angreskjema. Etter én sur - men seriøs - mail fikk jeg vite at alt var i orden og at jeg kunne heve kjøpet.

 

Så nå sitter jeg her med min 12" PowerBook og en fantastisk 20" Cinema Display ... total pris? 2.000 mer enn det jeg gav for X1'en, jeg er m.a.o. strålende fornøyd.

Lenke til kommentar
Dette var mystiske greier. Hvordan artet disse sorte flekkene seg, og hvor store var de? Og hva tror du overopphetingen kunne skyldes? Fungerte maskinen ellers normalt? Hadde Dell noen forklaring på problemene?

 

- Bjarne

Nemlig, mystisk. Plutselig en dag mens jeg pauset en DVD-film la jeg merkene til den første flekken, den var like stor som en 20kr mynt - etter hvert dukket to / tre slike opp, alle sammen rundt det samme området (midt på, litt til venstre). Da jeg ringte Dell ville jeg heve kjøpet med én gang så jeg diskuterte aldri feilene med dem egentlig. Hva gjelder overoppheting er det litt rart - maskinen kommer jo ikke med vifte, så jeg hadde jo forventet en viss varmeutvikling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...