Gå til innhold

Råd og tips om: Dell X1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er så vidt jeg vet ikke mulig å velge annen skjerm på X1. Eneste mulighet er som nevnt annet sted her på forumet å kjøpe en ny skjerm fra et annet firma som visstnok har en "bright" utgave i tillegg til den vanlige. Hva det koster vet jeg dessverre ikke, men det er neppe veldig billig.

 

Hva som er best er vel litt smak og behag, med "blanke" skjermer får man fort mye reflekser, og det er vel en av grunnene til at en del ultraportable fortsatt har matte skjermer (ofte mye reflekser når man sitter på fly osv).

 

- Bjarne

Lenke til kommentar

Tatt noen kjappe bilder nå, da digicamet var ledig et ørlite minutt. Klikk på dem for å få dem større.

 

x1_front.jpg

 

x1_ebook.jpg

Veldig grei maskin å lese ebooks på.

 

x1_veske.jpg

Fant en helt grei veske til den, med en lomme foran til lader og mus. Ikke noe fancy, men helt greit til mitt bruk. 349kr.

 

Fikk tatt noen bilder sammen med en 1557-maskin. Bildene taler vel for seg selv

:p.

x1_vs_1557_1.jpg

 

x1_vs_1557_2.jpg

 

x1_vs_1557_3.jpg

 

x1_vs_1557_4.jpg

Endret av brsseb
Lenke til kommentar

Takk for innspill om skjerm (XBRITE).

 

Min erfaring med denne type skjerm fra en nå to år gammel Vaio Tr1mp (med lignende skjerm) er at refleker fra skjermen faktisk IKKE er noe stort problem, fordi skjermen har et lag som reduserer dette samtidig som skjermbildet blir særlig klart, kontrastfylt og skarpt.

 

Derfor hadde det vært fint om Dell i hvert fall kunne tilby en skjerm med en slik teknologi til X1, selv om prisen ville stige.

 

Men dette spørsmålet kan jo også rettes til Dell. Likevel: Er det noen som har lest om dette eller har nærmere erfaringer med det?

Lenke til kommentar
Derfor hadde det vært fint om Dell i hvert fall kunne tilby en skjerm med en slik teknologi til X1, selv om prisen ville stige.

Ikke at Dell er kjent for å ta seg godt betalt for ting, da. ::p.. Uansett. Noen får sende en mail :yes:. Evt ta seg en Asia-tur og leite etter Samsung-varianten. Jeg er fornøyd med skjermen på X1-en min iallefall.

Endret av brsseb
Lenke til kommentar

Erfaringer med ultrabærbare og ønsker om nye utgaver av ultrabærbare

 

 

Dell X1 har mange fortrinn etter erfaringene i forumet å dømme. Bl.a. at den er lett, har god batteritid, har bra skjerm og ikke minst er vifteløs (støyfri). Den høyre shift-tasten er godt plassert og er stor nok. Den venstre er ikke spes. stor, men er sikkert OK.

 

Selv har jeg erfaringer med Vaio TR1MP (med engelsk tastatur rikignok, men som er noe man venner seg til ganske fort). Denne maskinen veier ca 1,4 kg og har spesielt god skjerm, slik jeg ser det: Onyx Black, som tilsvarer omtrent XBRITE. Dette gjør skjermen utrolig klar og skarp med god kontrast, og har dessuten reduserte reflekter. Den har innebygget optisk drev, noe som jeg synes er en fordel mht musikk og spes. filmer. Men Vaioen har EN definitiv ulempe: Den høyre shift-tasten er liten og dårlig plassert, slik at man altfor lett (selv etter trening) kommer bort i pil-opp-tasten, noe som er en stor ulempe for en som skriver en god del. At Vaioen har Web-cam er OK, men ville ikke vært noe savn.

 

P7010 fra Siemens er på mange måter også god, men lider av to svakheter: Den ene er at punktum- og kommatastene er minimert, noe som burde vært unngått, all den stund Windowstasten er blitt tildelt full størrelse(!). Den andre svakheten er den tidvis meget høye viftestøyen, som er grassat plagsom.

 

IBMs X40 har 12,1 tommers skjerm og bra tastatur, bortsett fra at bl.a. den norsle å-tasten er minimert. Etter min erfaring har denne maskinen en kraftig ulempe, og det er at den er ulidelig treig, selv om man bare bruker Word.

 

Sett på ovennevnte bakgrunn kan Dell X1 være et godt alternativ. For fremtidige versjoner av X1 hadde jeg kunnet ønske meg et lysere tastatur og muligheten for en XBRITE skjerm, samt at den høyre shift-tasten ble litt større.

 

Hadde vært fint å få tilbakemelding fra dere som allerede har erfaringer med X1 på de ovennevnte punktene!

Lenke til kommentar

Selv klager jeg ikke på skjermen.. Shifttastene var litt uvant men etter et par trykk hadde jeg null problemmer med disse.

Det at maskina ikke har optisk drev har jeg stort sett ikke merka enda :p det meste taes over nettverk her og på jobb uansett. Tastene er iallefall utrolig bra plassert. Sitter nå på desktop maskina mi, og di novo tastaturet jeg har på den irriterer meg litt :p hehe *bortskjemt*

Lenke til kommentar
Nok et spørsmål om X1: Hvordan løser man på enklest og best mulig måte problemet med å få sett filmer (som man har på dvd) på X1 som ikke har optisk drev, bortsett fra at man naturligvis kan koble til det som følger med eksternt?

Må få dem inn på harddisken ja. Tar ikke så lang tid, og så spiller du å drasse med deg drevet samt stabelen med dvd-cover :p.

 

Når det gjelder skjermen så er den sikkert ikke i toppklasse, men jeg syns den er helt greit. Hvis en annen mer fancy skjerm hadde gått merkbart utover batterilevetiden så hadde jeg fortsatt valgt denne skjermen. At innfallsvinkelen er litt smal så er det ikke noe problem da den er 12" widescreen og skjermen er ganske lav, noe som gjør at man ganske raskt finner den skjermvinkelen som ser best ut i enhver lys-situasjon.

 

Men litt bedre skjerm, samt PCMCIA-slot istedet for den litt unødvendige CF-slotten, blir nok vurdert for en mulig X2, ja. Men per dags dato, etter å ha vurdert en hel rekke ultraportable kandidater (vaio, x40/41, 7010, s260/s270) i noen uker, så syns jeg fortsatt at jeg har gjort det beste valget. Er iallefall storfornødyd :thumbup:

Lenke til kommentar
hvor lang tid bruker deres X1 på å boote?

Min bruker ca 30 sek

 

Hehe, blitt litt for glad i "hibernate"-funksjonen nå. Blir litt lenge mellom rebootene ja. Blir mye drit kjørende rundt om i systemet etterhvert. Da er det kjekt med 1,2GB minne, trenger ikke rydde så ofte :p.

Endret av brsseb
Lenke til kommentar

Hmm, denne skal vel funke fint til maskina?

 

Crucial DDR2 SO-DIMM 1024MB CL3 Non-ECC,1.8V,128Mx64,200p DDR2 PC2-3200

Vårt varenr.: 308114 / CT12864AC40E

Tilgjengelighet: 2 stk på lager kr 1.199,-

 

 

Crucial DDR2 SO-DIMM 1024MB CL4 Non-ECC,1.8V,128Mx64,200p DDR2 PC2-4200

Vårt varenr.: 310714 / CT12864AC53E

Tilgjengelighet: 6 stk på lager kr 1.199,-

 

 

koster jo like mye, og ram er jo bakover kompatibelt?

Endret av Dr3as
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...