Gå til innhold

Råd og tips om: Dell X1


Anbefalte innlegg

Frakten er treg. Jeg bestilte jo for en evighet siden. Alle andre har fått den, men ikke jeg. Håper/tror og regner med den kommer i morgen.

 

Ingen ting med ytelsen å gjøre. Skjønner at den kan forstås slik.

Hva sier pakkesporinga og slikt nå da? Må være enig i at det ser ut som om du er en av de uheldige mtp leveringstid :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, den blir litt varm ja. Det er sikkert. Spilte et litt eldre 2d-spill her isted (Emperor - Rise of the Middle Kingdom, en siste i Ceasar/Pharao-citybuilder-serien), og er et spill som ikke krever noe særlig av maskinkraft, men kan få selv den råeste desktop til å få noe å henge fingrene i. Må være et resultat av litt dårlig koding, for dette fikk min gamle 1557 til å "svette" endel. X1-en var glovarm under etter en liten time. Kunne legge hånden min på undersiden, men på et bestemt punkt nær batteriet så var det umulig å holde fingeren borti uten å få seriøst vondt. Går fint med bukse eller veske under, men man sitter ikke med den på fanget sommerstid og kjører SuperPI nei ;).

 

Men fanget er nå egentlig det siste stedet man vil bruke en laptop, er det ikke (jada, jeg kan engelsk :D)? Når man vil skrive på en pc så må man ha et solid underlag som et bord eller noe uansett. Jeg klarer ikke å skrive raskt nok hvis jeg har pcen i fanget.Uansett, syns nå den utrolige stillheten man får fra en vifteløs PC totalt overdøver ( :hmm: ) varmeproblemet.

 

Oppdaget at X1-en faktisk ikke er så dum å lese ebooks på! Man tar det minste batteriet, et stk ebook i PDF-format, roterer PDF-en med klokken og setter det i fullskjermsmodus. Så tar man X1-en, roterer den mot klokken og leser den som en bok. Bruk musetastene for å bla frem og tilbake. Er nå på god vei inn i en "PHP for dummies"-bok etter en times lesing på sofaen. Forsøk å holde på selve skjermen og la den andre delen henge litt i luften (den blir litt varm :thumbup:). Kan ligge på sofaen og støtte pcen med magen, mens du holder en stødig med venstrehånden etter skjermen :).

 

Eneste skår i gleden er at Acrobat ikke strekker dokumentet i widescreen når du er i fullskjermsmodus. Får svarte områder oppe og nede. Men kanskje man kan bruke alternative PDF-lesere som kan strekke siden?

Endret av brsseb
Lenke til kommentar
X1-en var glovarm under etter en liten time.

 

Men fanget er nå egentlig det siste stedet man vil bruke en laptop, er det ikke (jada, jeg kan engelsk :D)? Når man vil skrive på en pc så må man ha et solid underlag som et bord eller noe uansett.

At en pc ikke blir varm, samt man kan ha den fanget syntes nå jeg er to Meget viktige ting jeg da...

 

Denne X1 virker mer som et smykke en en laptop :thumbdown: Nei takke meg til min kjølige stillegånde NX 6120 som jeg sitter og koser meg med på mine bare lår :thumbup:

 

Fatter ikke denne interessen for den knøttlille maskinen som nesten duger bare til internett bruk??

 

Vel smaken er som baken :whistle:

Lenke til kommentar

Er ikke sunt å ha en bærbar på fanget. Skulle selvsagt ønske at den var kjølig, men det synes jeg personlig ikke er viktig i det heletatt.

 

Å si at den nesten bare duger til Internetbruk er rett og slett usakelig. Nesten så ille at jeg ikke orker å kommentere det. Hva er det de fleste bruker tiden sin til foran en pc? Internet (surfing og chatting) og "Officepakke". Selvsagt kan man ikke kjøre kraftige spill på den maskina. Men personlig kan jeg gjøre alt det jeg trenger å gjøre på den maskina.

 

Maskina er visst på Alnabru. Eller. Jeg håper den har tatt turen til Trondheim, men at den ikke er registrert enda. I så fall har jeg den idag (12.7).

Endret av Havregr0t
Lenke til kommentar

Hva er det de fleste bruker tiden sin til foran en pc? Internet (surfing og chatting) og "Officepakke". Men personlig kan jeg gjøre alt det jeg trenger å gjøre på den maskina.

 

Maskina er visst på Alnabru. Eller. Jeg håper den har tatt turen til Trondheim, men at den ikke er registrert enda. I så fall har jeg den idag (12.7).

Vel min bruk av en pc strekker seg ganske my lenger en din tydligvis :hmm: ... Bor du på denne siden du eller?

 

Som jeg skrev i stad smaken er som baken... (vidte jo selvsagt at det kom reaksjoner) Det blir jo sånn når man slenger litt negatift om en maskin(eller smykke i dette tilfelle)

Lenke til kommentar

Problemet ditt ken36. Er at du ikke begrunner det du sier. Hva er det X1 ikke kan brukes til?

 

Jeg og de fleste andre godtar at alle ikke er enige. For meg personlig er det ikke noe mål at verken du eller noen andre kjøper X1 eller noe som helst annet. Men dette forumet blir brukt av potensielle kjøpere (ikke sikkert alle er aktive , men som allikevel leser hva andre mener). Din negative omtale om X1 er usaklig og jeg håper ingen tar den til etteretning. Derimot er det meget interessant å få frem X1'n svakheter. Jeg skal være den første til å poste eventuelle problemer som oppstår og fortelle forumet hvis det er noen programmer jeg ikke får til å kjøre på maskinen for eksempel på grunn av dens spesifikasjoner.

 

Hvis denne tråden kan få frem god informasjon angående styrker og svakheter til X1, slik at den enkelte kan vurdere dens gode og negative sider og gjøre sitt valg på grunnlag av det - da er tråden vellykket. For min del (jeg er ingen "eier" av noen tråd) er du hjertlig velkommen til å komme med innspill ken36. Men hvis du har tenkt å holde deg på det nivået du enn så lenge har befunnet deg på, foreslår jeg heller at du bruker kreftene og pengene dine på å ringe inn til Tabloid. Du vet der får vi høre folkets meninger etter debattene. Du kan f.eks ringe inn og brøle i røret at du HATER X1. Så kan jeg ringe inn etterpå å si at demokratiets største problem er personer som deg.

Endret av Havregr0t
Lenke til kommentar
Denne X1 virker mer som et smykke en en laptop :thumbdown:  Nei takke meg til min kjølige stillegånde NX 6120 som jeg sitter og koser meg med på mine bare lår :thumbup:

 

Fatter ikke denne  interessen for den knøttlille maskinen som nesten duger bare til internett bruk??

 

Vel smaken er som baken :whistle:

Altså, en centrino 1.1 ghz med 1gb ram duger til annet enn surfing. Kan sikkert ramse opp 1000ting den egner seg godt for.

 

Og som det ble nevnt i en post her så er det mange som ikke er intressert i å måtte kjøpe bæremeis og hørselsværn til pcen.

 

Jeg trenger en pc jeg kan ha med meg til og fra skolen hver dag, og mellom lesesaler, en som ikke bråker. Jeg har behov for en pc til word, se film, høre på musikk, bilderedigering, surfing... osv.

 

Og hva mener du med "smykke" ? X1 har nok flere bruksområder enn din NX6120, klart den kanskje ikke drar spillene dine like godt, men det finnes andre ting å bruke pcen til.

Endret av eunaas
Lenke til kommentar

Og jeg vil også legge til at det at maskinen ikke egner seg til de nyeste spillene kan være sunt for skolearbeid :p

 

Som man ser i siggen min har jeg to maskiner, en for kun spilling, og den andre for skolearbeid (og alt annet som er hyggeligere å sitte i en sofa å gjøre, som surfing, mail, etc). Og hva skal man med 3GHz+, det siste innen bærbart skjermkort, cdrommer og vifter på toppen at det hele som desperat forsøker å kjøle ned vindunderet når man sitter i Word på forelesningssalen og prøver å være stille..

 

ken36:

Hvis man føler at man har behov for en kraftig bærbar så hvorfor ikke. Overhodet ikke noe galt i det :yes:. X1-en er rettet mot dem som vil har det ultraportabelt, stille og lett, uten de store krav til verken ytelse eller noe ekstra. Blir litt teit å rakke ned på folk ved å si at din bruk av pc strekker seg lenger...

 

En liten ting til om varmen så er den nok bare litt irriterende i de varme sommerdager vi har i år. Tror nok vi kommer til å like å ha et varmt og godt tastatur å skrive på når høsten og vinteren kommer :thumbup:.

Endret av brsseb
Lenke til kommentar

For å kaste meg på de som snakker om ytelse, melder jeg meg inn i den flokken. Bruker så godt som aldri og spille, og har aldri behovet for den ytelsen desktopmaskinam i har. Kanskje underklokking blir det neste, så jeg slipper viftene? :p

Endret av |FSK|
Lenke til kommentar

Hehe, men maskina greier helt fint å dra enkelte spill, satt en del timer med rollercoaster tycoon 3 her en dag :p, ikke super preformance men null stress. Kommer aldri til kun å ha en maskin, og nå er dette arbeid, surfe etc maskin mens desktopen så å si kun blir brukt til film, lagring, div nedlasting, redigering.

Jeg ville aldri klart meg med en maskin sånn som det er nå uansett. Skal du ha en laptop som yter blir det viftebråk og ekstra vekt, noe jeg helt klart ikke vil ha. Så da er det like greit at det står et sånt råskinn hjemme som kan bråke litt nå og da.

Varmen som mange nevner er ikke så ille som folk skal frem til synes jeg.. Nå som sola steiker blir det jo ikke akkurat no bedre, men du merker det ikke så lett når du selv er ørtiførti grader. Sitter ofte med den på fange uten problemmer, det at den er så lett gjør at den ikke presser seg ned på låra dine og du merker ikke varmen så på grunn av det.

Lenke til kommentar

Kan jo bare legge inn et kjapt innlegg om hva X1 fungerer fint til (går ut fra 1GB+ minne):

- Bilderedigering (Photoshop)

- Office applikasjoner (MS eller andre)

- Surfing og chatting

- Høre på musikk og se film (DVD også, men litt tungtvindt uten innebygget optisk enhet)

- CD/DVD Brenning

- Ta med seg på reiser/forelesning/kurs

 

Kan jo nevne noe av hva maskinen ikke passer til:

- Videoredigering

- 3D-spill

 

Er fler fordeler enn bakdeler med denne maskinen for de fleste som har behov for bærbar PC. Selvsagt kan man diskutere at skjermen blir veldig liten, den blir varm, har ikke optisk enhet. Greit, men mener du det så er jo ikke maskinen noe for deg. Så la være å kjøp den :)

Lenke til kommentar

Men kjære dere ikke vær så hårsåre da :roll:

 

Jeg skjønner at mennesker som stadig er på farten, og må ha med seg en pc hver dag kjøper denne (kansje)

 

Det jeg ikke skjønner!!! er de som kjøper denne for å bruke den til surfing i hjemmet med liten skjerm/varm/liten prosessor osv... De mener jeg er litt jålete og kjøper seg et smykke..(det er jo noen her som beskriver denne nesten som en kjæreste) Havregryn har til og med skrevet et dikt til sin :innocent: da går det litt langt syntes jeg (dettte er en maskin Havregryn)

 

Det er tull og si at man må ha et monster med P4 3,4Ghz 4- vifter-hørselvern-veie 4 kilo osv for at en laptop skal klare det meste.

 

Maskinen min veier 2.5 kilo-har en stillegående vifte som går i 20 sek hvert 8 min-en nydelig Centrino 1,86Ghz prosessor-1024mb Ram-kjølig,og som drar mine jobber.Det skal sies at jeg liker å redigere videoer,jobbe med film,jobbe med litt tyngre musikk redigeringsprogram osv..

 

Hadde jeg vært på farten hver dag, og måtte ha med meg en pc hadde jeg kanskje kjøpt en X1 som nr 2 maskin...NB- Nei foresten min veier bare 2.5 kilo og det er ikke det noe problem å ta med seg rund..

Lenke til kommentar

Nå skal det sies at en Centrino 1,86Ghz prosessor duger mye mer enn det tilsier i forhold til en tilsvarende P4 prossessor. En Centrino 1,86Ghz prosessor tilsvarer tross alt en P4 prosessor rundt 3GHz hvis jeg ikke husker helt feil, korriger meg hvis jeg tar feil :)

 

Man trenger absolutt ikke en tung laptop for at den skal være bra.

Kjøp en 2GHz centrino med det nyeste PCI-express kortet og 1GB ram så har du en MEGET god pc til under 3 kg. Den kan hamle opp med mange stasjonære pc'er, ikke de nyeste men alikevel mange..

Endret av zarz
Lenke til kommentar
Men kjære dere ikke vær så hårsåre da :roll:

 

Jeg skjønner at mennesker som stadig er på farten, og må ha med seg en pc hver dag kjøper denne (kansje)

 

Det jeg ikke skjønner!!! er de som kjøper denne for å bruke den til surfing i hjemmet med liten skjerm/varm/liten prosessor osv... De mener jeg er litt jålete og kjøper seg et smykke..(det er jo noen her som beskriver denne nesten som en kjæreste) Havregryn har til og med skrevet et dikt til sin :innocent: da går det litt langt syntes jeg (dettte er en maskin Havregryn)

 

Det er tull og si at man må ha et monster med P4 3,4Ghz 4- vifter-hørselvern-veie 4 kilo osv for at en laptop skal klare det meste.

 

Maskinen min veier 2.5 kilo-har en stillegående vifte som går i 20 sek hvert 8 min-en nydelig Centrino 1,86Ghz prosessor-1024mb Ram-kjølig,og som drar mine jobber.Det skal sies at jeg liker å redigere videoer,jobbe med film,jobbe med litt tyngre musikk redigeringsprogram osv..

 

Hadde jeg vært på farten hver dag, og måtte ha med meg en pc hadde jeg kanskje kjøpt en X1 som nr 2 maskin...NB- Nei foresten min veier bare 2.5 kilo og det er ikke det noe problem å ta med seg rund..

Jeg er i allefall ikke hårsår. Jeg ville bare konstatere noen ting :)

Har selv en Inspirion 9200 og det er ikke noe liten og lett maskin med 17" WS skjerm osv., har ingen problemer med å ta den med meg rundt. Men når man skal reise er det kjekt med en mindre maskin...

Lenke til kommentar
Jeg skjønner at mennesker som stadig er på farten, og må ha med seg en pc hver dag kjøper denne (kansje)

 

Det jeg ikke skjønner!!! er de som kjøper denne for å bruke den til surfing i hjemmet med liten skjerm/varm/liten prosessor osv... De mener jeg er litt jålete og kjøper seg et smykke..(det er jo noen her som beskriver denne nesten som en kjæreste) Havregryn har til og med skrevet et dikt til sin :innocent: da går det litt langt syntes jeg (dettte er en maskin Havregryn)

 

Det er tull og si at man må ha et monster med P4 3,4Ghz 4- vifter-hørselvern-veie 4 kilo osv for at en laptop skal klare det meste.

 

Maskinen min veier 2.5 kilo-har en stillegående vifte som går i 20 sek hvert 8 min-en nydelig Centrino 1,86Ghz prosessor-1024mb Ram-kjølig,og som drar mine jobber.Det skal sies at jeg liker å redigere videoer,jobbe med film,jobbe med litt tyngre musikk redigeringsprogram osv..

 

Hadde jeg vært på farten hver dag, og måtte ha med meg en pc hadde jeg kanskje kjøpt en X1 som nr 2 maskin...NB- Nei foresten min veier bare 2.5 kilo og det er ikke det noe problem å ta med seg rund..

Den eneste som har kalt X1 her for smykke er.. du.

 

Du kanskje skjønner at noen som tar med seg pc'n hver dag, kjøper en X1 :roll:

Jålete å kjøpe seg en liten maskin som faktisk klarer alt og litt til i forhold til hva du trenger? :roll:

 

X1 veier halvparten av din maskin. Har ingen vifter. Klarer i gjøre akkurat det samme tingene som X1 i forhold til en normal bruker. Du har ikke bærbar, du har en flyttbar maskin :p

 

Du sier selv at du liker å redigere video. Vel, da skal jeg si deg noe, da er faktisk ikke X1 til deg. Dette både pga cpu, og at den ikke er noe innebygget optisk drev. Nå er det faktisk veldig få brukere jeg kjenner som bruker PC'n sin til videoredigering. Jeg driver litt med det selv, men da liker jeg bedre å jobbe fremfor stasjonære med 2 skjermer. Også denne som blir brukt om jeg skulle spille en gang. Til alt annet klarer X1 seg ypperlig.

 

1.2 kg er ganske mye mindre enn 2.5 kilo du. Dessuten er det stor forskjell på størrelsen.

 

Poenget med denne posten er ikke å tvinge noen til å kjøpe en X1. Eller å prøve å selge X1. Poenget her var å vise at bare fordi maskinen ikke passer deg, så trenger det ikke å være et dårlig kjøp.

Lenke til kommentar

Da har jeg fått min X1 :)

 

Ba om å få partisjonert disken, men det ble ikke gjort. Så min første time med maskina gikk bort til ny inst. av Windows.

 

Første inntrykket er bra. Maskina virker til å være vel så rask som jeg hadde forventet. Derimot er jeg ikke like imponert over skjermen. Så er den også varm. Mye varmere enn min fars Inspiron 8600. Men jeg har sjelden maskina direkte på fanget uansett så det spiller ingen rolle. Da varmen hovedsaklig er på undersiden.

Lenke til kommentar

Heisann! Jeg bare lurte på et par ting som jeg håper dere kan svare på:

 

Jeg er blitt ansatt til å kjøpe inn en bærbar PC til et enmannsforetak.

Jeg har sett på utallige laptopper, men for meg falt valget på Dell mest på grunn av deres service.

 

For meg falt valget på X1 fordi den har overlegen vekt, god batterikapasitet og lite støy.

Laptoppen skal for det meste brukes til Office applikasjoner, som Word og Excel.

 

512 MB ram burde vel holde til denslags?

 

Jeg har valgt å benytte meg fullt ut av Dell's service muligheter :

 

* 4 års Business Support

* CompleteCare™ 4 års neste arbeidsdag Multi Cover

* Oppgradering til 4 års neste arbeidsdag International

 

Husk at denne personen har null erfaring når det kommer til PC, hardware osv. Så det er veldig viktig at den personen får hjelp med hva enn det skulle være, når det trengs.

Jeg forstår det slik at International garantien forsikrer meg om at en tekniker kommer og henter PC'n på stedet? At man ikke trenger å levere det inn?

Arbeidsplassen er lokalisert i sentrum av Oslo, så det vil ikke være lange veien, hvis Dell har lokaler i Oslo. Noen som vet om de har det?

 

Jeg kunne virkelig trengt litt tilbakemelding når det kommer til support og service fra Dell. Hvor lang tid tar det å få tilbake PC'n hvis det er noe tekniske feil med den? Har de en garantert tilbakeleveringstid? Kommer de og leverer PC'n tilbake, eller må man hente den?

 

Hadde det vært best å sende de en mail om et prisoverslag/tilbud, eller er det lettest å bare bestille over internett?

 

Håper dere kan hjelpe :)

Endret av danandre
Lenke til kommentar

Når det gjelder service på maskinene så tar ikke Dell seg av det selv. Er vel Infocare som har det i Oslo området. Men Next Business Day kommer de dagen etter du meldte feil å fikser problemet. Enten retter de det hos kunden (de bytter det meste der, hovedkort, skjerm, skjermkort, cpu, minne osv.). Er det en del kunden kan bytte selv (cdrom/dvd) sender de det med transportselskap som kommer å leverer det på døren og tar med seg den defekte delen tilbake. Er problemet så stort at de ikke klarer å løse det ute hos kunden tar de med seg maskinen og sender den tilbake. Klarer de fortsatt ikke å løse problemet bestilles det en helt ny maskin fra Irland.

 

Alt dette uten noe ekstra kostnader for kunden. Dersom du har Next Business Day/Neste Arbeidsdag avtale selvsagt.

 

En annen sak. Dersom det er en person med lite datakunnskap fra før kan nok X1 være litt liten for denne personen. Er ikke store saken skjønner du. Har jo alternativ som Latitude D410 eller D510 som er litt større men fortsatt ikke store maskiner.

 

Når du skal kjøpe for firma kan det lønne seg å ringe inn å prate med en selger. Kan få bedre priser hos selgeren enn på nettet.

Lenke til kommentar

Tror vel ikke om man får så veldig avslag om det er snakk om et enkelmansforetak.

 

Driver nå å setter opp så jeg får hardware akselrasjon i linux.. cvs versjon av xorg.. blir spennende.. og cedega skal inn så får vi se hva den greier å sparke fra seg i linux når det gjelder windows spill :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...