Gå til innhold

Råd og tips om: Dell X1


Anbefalte innlegg

Nå som sommmeren har kommet hit, lurer jeg på hvordan det er å bruke denne ute i sola? Med den lave vekta og størlsen er det jo årleit å sette seg ute å få litt farge på kroppen samtidig som man kan "geeke". Men X1 har jo ikke vifter, så jeg lurer på om den kan bli for varm? :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror det ble nevnt, men dere som har kjøpt dere en X1, hvilken veske/trekk valgte dere til den? Eg skal ha den i skolesekken, så trenger ikke en bag med hank og masse sidelommer, men et solid trekk for å beskytte den. Det ideelle hadde vært et godt polstret et som fint beskytter pcen i et fall på en meter eller noe.

 

Sett litt på www.ucarry.no og fant denne (The Gimp):

gimp_12_003.jpg

http://ucarry.no/product_info.php?products_id=304

Noen som har noen erfaring med Crumpler?

 

Hehe, kommer ikke over hvor forderdelig den websiden til

http://www.crumplereurope.com er. Makan til flashy makkverk skal man lete lenge etter. Utrolig teit demonstrasjonsvideo for "The Gimp"-trekket. Men ellers virker den ganske solid og grei. 250 kr er midt i blinken.

Lenke til kommentar

Da har min kommet, og jeg sitter å skriver på vidunderet nå! Tenkte kanskje jeg skulle gi litt første intrykk jeg også, siden jeg starta tråden om denne og den ser ut til å ha blitt ganske populær og aktuell for mange!

 

Jeg bestilte for tre dager siden, og i dag ringte en kar fra Linjegods å sa at han var på Kongsberg! Jeg har ikke veldig god spenst, men tror jeg traff taket alikevel! Kommer ned på jobben og ser en stoor pakke med DELL merke på! Litt overaskende veide pakka nesten ingen ting, så forventingene til selve pcen bare steg.

 

River opp den første pappesken og finner en ny, litt mindre pappeske. Løfter den veldig forsiktig opp og tar rolig av pappen. Inne i den ligger den! Til min store overaskelse var toppen av pcen nesten helt hvit, og mindre igrunn en del om mac. Ut i fra de bildene jeg har sett trodde jeg den var mørkere. Også inni er den litt lysere enn jeg trodde, bare postivt i mine øyne.

 

Alt gikk smertefritt og etter 5 minutter med konfigurasjon var den klar til bruk! Oppløsniga er helt ideel til skjermen, som jeg syns er noe sensitiv for innsynsvikel. Piltastene er små, og helt uten mellomrom, fårståelig nok, men syns Dell har gitt vel mye pass til ALT knappen(bare flisespikkeri fra min side selvsagt). Det andre som irriterer meg, er at Dell har plassert "flotte" klistremerker fra Intel Mobile Centrino Technology, og Designed for Windows XP. Greit nok, det er på de fleste pcer, men Dell har ikke klart å sette dem rett, noe som gir et nokså usærriøst inntrykk(nok engang flisespikkeri, siden det ikke byr på store problem å fjerne dem, men hadde tatt veldig liten tid for Dell å gjøre det ordentlig).

 

Men alt i alt, dette er en utrolig grom liten sak! Angerer ikke et sekund! Kan ikke si annet enn at denne pcen er absolutt å anbefalle!

 

For det første du sier når du ser denne er: Fy faen å liten!!!

 

Kan legge ut noen bilder i kveld

 

 

Forresten, vet noen hvor man stiller hvor mye minne som skal deles med skjermkortet? :thumbup:

Lenke til kommentar

En så lett og liten (hendig) maskin uten vifte og viftestøy som X1 er en drøm! Har ennå bare sett den på bilder.

 

Spørsmål til dere som har brukt den: Er tastaturet godt nok til å skrive lengre tekster? Er f.eks. den høyre skift-tasten stor nok og godt nok plassert? Hva med punktum- og komma-tastene, er de i full størrelse? (P7010 har redusert størrelsen på disse.)

 

Og skjermen: Er den lys og gir god kontrast?

 

Designmessig hadde jeg foretrukket at tastaturet var hvitt eller nesten hvitt, noe à la Mac iBook. Kanskje en ny utgave av maskinen kan ha dette som opsjon?

Lenke til kommentar
En så lett og liten (hendig)  maskin uten vifte og viftestøy som X1 er en drøm! Har ennå bare sett den på bilder.

 

Spørsmål til dere som har brukt den: Er tastaturet godt nok til å skrive lengre tekster? Er f.eks. den høyre skift-tasten stor nok og godt nok plassert? Hva med punktum- og komma-tastene, er de i full størrelse? (P7010 har redusert størrelsen på disse.)

 

Og skjermen: Er den lys og gir god kontrast?

 

Designmessig hadde jeg foretrukket at tastaturet var hvitt eller nesten hvitt, noe à la Mac iBook. Kanskje en ny utgave av maskinen kan ha dette som opsjon?

Først: Ja,, den er en drøm!

 

Andre: Jeg har aldri vært borti et bedre tastatur på en laptop. Jeg skriver faktisk raskere på denne enn det jeg gjør på stasjonær pc(500 bokstaver pr min). Alle tastene har "vikelig" størlse, uten om: F-tastene(ikke no problem), Piltastene, right ctrl. Ellers har Home, End, Insert, Delete, pg up og dn flytta litt plasser, men man venner seg til det! Høyre shift tasten er ca dobbelt så stor som bokstavene.

 

Skjermen: Veldig gode farger. Hvitt er hvitt. Syns svart lyser litt igjenom, men ikke plagsom. Ellers er fargene jevne og slyter ikke ut.

 

Design: Den er overaskende hvit på oversiden og kan minne om den Mac. Innsiden er grå, og tastaturet mørkegrått. Syns det er mye bedre enn andre laptopper jeg har vært borti (hp, dell, acer ferrari osv)

Endret av mr_lf
Lenke til kommentar

Nå når mr_lf sier klistremerkene på maskinen hans sitter skjevt, merker jeg hat Centrinomerket på min sitter litt skjevt. Designed for Microsoft Windows XP sitter bra. De forsvinner nok uansett, er ekstremt flink til å klore på slike ting.

 

Eneste negative tingen på maskinen er innsynsvinkelen ja. Den er god nok horisontalt, men vertikalt er den meget følsom og det er ikke mye som skal til for at fargene blir rare. Merker dog ikke noe av det i praktisk bruk.

 

Har blitt så glad i min bærbare, at jeg ikke har hatt min stasjonære på siden onsdag for drøyt en uke siden. Det er supert å sitte ved en så stille maskin. Min stasjonære, som høres ut som en støvsuger, skal byttes ut.

 

Fremtiden er støyfri :)

 

 

Edit: Høyre shift-tast er en del mindre enn jeg er vant til, så jeg trykker en og annen gang på page up i steden for shift. Dog har dette bedret seg mye de siste dagene, og tror på problemet snart er borte vekk.

Endret av Nostradamus
Lenke til kommentar
Nå når mr_lf sier klistremerkene på maskinen hans sitter skjevt, merker jeg hat Centrinomerket på min sitter litt skjevt. Designed for Microsoft Windows XP sitter bra. De forsvinner nok uansett, er ekstremt flink til å klore på slike ting.

Her sitter dem faktisk hver sin vei. Ikke mye, men nok til at jeg irriterer meg over det, og klarer ikke fatte hvorfor Dell ikke kan bruke 2 sek mer pr pc for at jeg ikke skal trenge å irritere meg over lattlige ting :tease:

 

Nostradamus: Hvor mye minne har du og hvor mye deler du til GMA900? Hvordan deler man mer minne, min står på 9 mb..

Lenke til kommentar

Kjempebra med sånne hands-on-erfaringer. Nå gleder jeg meg enda mer :p

 

Btw, sendte en mail til Dell om de kunne gi meg et tilbud på X1-en med passelig med minne (husket på å klage sterkt på minneprisen), 60gb, 6celler, og evt uten OS. Fikk følgende på mail i dag:

 

Hei

 

Vedlagt finner du et tilbud på en meget bra utgave av Latitude X1. Dette tilbudet kan du få om du handler av meg før kl. 17 i dag.

 

Mvh

 

Ove Arntzen

Sales Rep. Dell Computer

tlf. 23 16 23 03  (linje 5810)

 

Tilbudet jeg fikk ligger på filen i posten. Nå er jeg litt usikker på hvor mye sikkerhetspakker som er på og prisene på dem, men jeg er nå ikke helt sikker på om snaue 16.000 (!!) på noen måte kan kalles et "tilbud", langt i fra et "godt tilbud" :thumbdown:

 

(600 spenn i FRAKT??? ) :tease:

 

Edit:

Regnet litt på det og den kommer på 17870 på webshoppen med 1,2gb, og 14.082 med kun 256. Da var det kanskje ikke så gale tilbud alikevel whistle: (hvis jeg noensinne kommer over at de tar 600kr i frakt :no: ). "Dette tilbudet kan du få om du handler av meg før kl. 17 i dag." og så står det 15 dager tilbudsvarighet på vedlegget. :

10649138.doc

Endret av brsseb
Lenke til kommentar

Nå har jeg fått bil/fly-lader. Item number er K2261. Tingen er en del større enn standard-laderen, og har 2 kabler. En vanlig kabel til standard stikkontakter, og en med 12V sigarettennerkontakt. Ved å dra av denne kontakten får man standardkontakt for fly. Laderen kostet meg 920 kroner inkl. frakt. Litt svinn at jeg nesten ikke får plass til den i den lille skinnveska, men det fulgte med en egen liten veske til lader og kabler.

Lenke til kommentar

Jeg legger ut et par bilder av pcen jeg, blandt annet nærbilde av tastene rundt enter, noen som lurte på det.

 

Bildene er monster store, la ikke merke til det etter jeg la dem inn, og har ikke photoshop her enda, så pass dere hvis dere sitter med dårlig connection(hvert bilde er drøye 1 mb).

 

Bilder

 

 

Forresten, jeg prøver nå laptoppen opp mot ekstern skjerm og surround annlegg. Den klarer ikke å levere et krystaltklart bilde mot 19" skjermen min, men tilfredstillende. Dessverre har jeg ikke usb mus enda, så det blir ganske tungvint(er forresten bare 2 usbporter, så la oss si du skal ha mus og tastatur til utelukker det muligheten for Dbay, med mindre du har mus/tastatur i samma usb).

 

Sitter å hører på surround annlegget fra Altec Lancing(Dell sin egen verson). Helt rå lyd! Jeg vil si at det høres bedre ut enn det min stasjonære med et SoundBlaster lydkort klarer å levere! Helt rått! Og lyden kan du stille så høyt at du ikke klarer å være i rommet med høytalerene.

 

Bilde av Nerdebula

Endret av mr_lf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...