assi4 Skrevet 3. juni 2005 Del Skrevet 3. juni 2005 Hei Jeg har nettopp kjøpt en Citroën Xantia '94 med 2.0i 16v (112kw) motor. Det som er problemet er køkjøring. Bilen går helt fint på tomgang på 950rpm, men ved køkjøring dras motoren videre ned og den begynner å nykke. Det skjer også hvis jeg bremser på motoren mens jeg gir veldig lite gass på lave turtall. Merkeverkstedet sier det er et typisk Citroën problem og at det er sannsynlig det ikke er mulig å gjøre noe med. Det skulle ha litt med 16v motoren som kutter bensinen helt når gassen slippes helt opp, og at dette gjorde at de gikk bort fra denne motoren etter hvert. Det skulle også ha litt med at de motorene fikk litt lite luft. De skulle likevel se på det og prøve å gjøre noe med det, men kunne ikke love noe. Derfor lurte jeg på om noen her har erfaring med dette og vet noe som kan være galt, evt noe annet som kan hjelpe? Vil det f.eks hjelpe å installere sportsfilter for å få mer luft inn? Vet noen om noen plass de selger den typen deler til Citroën? Håper noen kan hjelpe Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 4. juni 2005 Del Skrevet 4. juni 2005 Hvis det er til noen trøst, så er det nok ikke bare akkurat din 16V Citroen som har dette problemet. Denne funksjonen med å kutte bensin ved motorbrems har vært der i alle fall siden 80 tallet. Fortsatt er det mange biler som sliter litt med og få den overgangen fra kutt/ikke kutt helt jevn når man er helt i begynnelsen av gassen. Jeg vet ikke noen god løsning desverre, men hvis det er snakk om store utslag bør jo verkstedet kunne gjøre noe. Det er liksom grenser for hva de kan påstå er "helt normalt" ikke noe å gjøre med... Når det gjelder luftfilter skal jeg ikke uttale meg for kategorisk, for jeg har aldri prøvd dette selv. Men jeg tror ikke du skal ha så store forveninger til det altså. Luftfilterets motstand er nærmest ubetydelig ved tomgang, så tviler på at det vil gjøre noe særlig til eller fra. Når de snakker om lite luft er det nok heller fordi elektronikken feilaktig tildeler for lite luft. heller enn for liten tilgang til luft Lenke til kommentar
assi4 Skrevet 4. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2005 Da får jeg nok bare krysse fingrene for at de finner noe. Du sparte meg iallefall fra å kjøpe nytt luftfilter :!: Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
edonis Skrevet 4. juni 2005 Del Skrevet 4. juni 2005 Gratulerer med slik bil.. Så litt på en akkurat makan, men alle jeg hadde råd til ble solgt under nesen på meg Fin bil Kan desverre ikke hjelpe deg, da... Lenke til kommentar
assi4 Skrevet 7. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2005 Takktakk Virker som det er en bil som du får mye for pengene på. På finn.no er det mange i de fleste prisklasser. Denne f.eks virker ganske bra hvis du vil ha litt kraft http://www.finn.no/finn/car/object;pdc=111...8k636706&pos=40. Alltid greit med turbo hvis du vil hente ut enda mer, får 178 hk hvis du chip-tuner den :!: Lenke til kommentar
assi4 Skrevet 7. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2005 Fant en svensk gjør-det-selv side der det er detaljert info om hvordan du chip-tuner bilen selv http://www.hejbilist.nu/styrd.html Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå