Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Citroën Xantia 2.0i 16v - problem med laveturtall


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har nettopp kjøpt en Citroën Xantia '94 med 2.0i 16v (112kw) motor. Det som er problemet er køkjøring. Bilen går helt fint på tomgang på 950rpm, men ved køkjøring dras motoren videre ned og den begynner å nykke. Det skjer også hvis jeg bremser på motoren mens jeg gir veldig lite gass på lave turtall. Merkeverkstedet sier det er et typisk Citroën problem og at det er sannsynlig det ikke er mulig å gjøre noe med. Det skulle ha litt med 16v motoren som kutter bensinen helt når gassen slippes helt opp, og at dette gjorde at de gikk bort fra denne motoren etter hvert. Det skulle også ha litt med at de motorene fikk litt lite luft. De skulle likevel se på det og prøve å gjøre noe med det, men kunne ikke love noe.

 

Derfor lurte jeg på om noen her har erfaring med dette og vet noe som kan være galt, evt noe annet som kan hjelpe? Vil det f.eks hjelpe å installere sportsfilter for å få mer luft inn? Vet noen om noen plass de selger den typen deler til Citroën?

 

Håper noen kan hjelpe :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er til noen trøst, så er det nok ikke bare akkurat din 16V Citroen som har dette problemet. Denne funksjonen med å kutte bensin ved motorbrems har vært der i alle fall siden 80 tallet. Fortsatt er det mange biler som sliter litt med og få den overgangen fra kutt/ikke kutt helt jevn når man er helt i begynnelsen av gassen.

Jeg vet ikke noen god løsning desverre, men hvis det er snakk om store utslag bør jo verkstedet kunne gjøre noe. Det er liksom grenser for hva de kan påstå er "helt normalt" ikke noe å gjøre med...

 

Når det gjelder luftfilter skal jeg ikke uttale meg for kategorisk, for jeg har aldri prøvd dette selv. Men jeg tror ikke du skal ha så store forveninger til det altså. Luftfilterets motstand er nærmest ubetydelig ved tomgang, så tviler på at det vil gjøre noe særlig til eller fra.

Når de snakker om lite luft er det nok heller fordi elektronikken feilaktig tildeler for lite luft. heller enn for liten tilgang til luft :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...