Lindsay Skrevet 3. juni 2005 Del Skrevet 3. juni 2005 ønsker å lage en cronjob for apt-get update kl 3 på natta hvordan får jeg det til og eventuelt apt-get distr-upgrade?. Er det noen som kan hjelpe med det og forklare det i sin enkelthet.? Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 3. juni 2005 Del Skrevet 3. juni 2005 (endret) ønsker å lage en cronjob for apt-get update kl 3 på natta hvordan får jeg det til og eventuelt apt-get distr-upgrade?. Er det noen som kan hjelpe med det og forklare det i sin enkelthet.? su - crontab -e (Logge inn som root og redigere root sin crontab) Legg inn: 0 3 * * * /path/til/kommando 1>/dev/null 2>/dev/null 0-en står for minutt 0 klokka 3, 3 står for klokka 3. Resten er alt dvs alle dagar, alle veker osv. Sender outputet til /dev/null ellers vert output sendt på mail til root. Er vel apt-get update og apt-get upgrade du vil køyre? Endret 3. juni 2005 av objorkum Lenke til kommentar
Lindsay Skrevet 3. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2005 ja det er det som jeg tenkte og er denne grei da 0 3 * * * /usr/bin/apt-get update/dev/null 2>/dev/null hvis jeg forstod det du sa og takker for forklaringen men må du ha med att den skal kjøre som root eller går det greit uten og blir den da 0 3 * * * root /usr/bin/apt-get update/dev/null 2>/dev/null Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 3. juni 2005 Del Skrevet 3. juni 2005 Du skal ikkje ha med root. Det er kun i /etc/crontab du skal definere slikt. I og med at du er logga inn som root og skriv crontab -e betyr det at du redigerar root sin crontab, altså ikkje vits med brukarnamn. Vert slik: 0 3 * * * /usr/bin/apt-get update 1>/dev/null 2>/dev/null Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 3. juni 2005 Del Skrevet 3. juni 2005 Er det ikke noe som heter cron-apt? apt-get install cron-apt Tror riktignok denne bare *laster ned* pakkene - men applye ting med dpkg er jo kjapt da. Lenke til kommentar
Lindsay Skrevet 3. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2005 takker for hjelpen og det var etc/crontab som jeg tenkte å editere da jeg bruker putty og win SCP på den maskina og har fått til NFS og samba og det eneste som mangler er å få igang apache og en mailserver på maskina.Bruker den som ssh2 server og filserver. Lenke til kommentar
Del Skrevet 4. juni 2005 Del Skrevet 4. juni 2005 Hvis du bruker Woody er det greit, men hvis du bruker Sid eller Sarge vil jeg fraråde deg dist-upgrade. Mange har fått store problemer med installasjonen sin etter en dist-upgrade. Lenke til kommentar
Lindsay Skrevet 4. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2005 bruker sarge så takk for tipset og denne skal jo stå på 24/7 så vil helst ikke ha for mye tull med den.Men blir nok att jeg innstalerer debian eller ubuntu på en av de andre maskinene som jeg har også da dette ser virkelig bra ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå