Gå til innhold

Hvem skal på Dream Theater-konsert 30. september?

nr.4

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jau, dette var saker det!

Kommer nok til å huske allsangen på The Spirit Carries On i årevis fremover. Det var fantastisk å være med på lang fremme ved scenen. Pull me Under ble jo også kjempekul med allsang.

Ellers er jeg synthnerd så jeg fulgte mest med på det Rudess gjorde på sin side, og han befestet sin posisjon som en av de beste keyboardistene i verden.

Jeg sto kanskje 10 meter unna scenen, midt på, holder meg alltid unna fremste radene, bare dytting og bølling der.

Selv Labrie gjorde en 'outstanding' jobb ikveld, har ikke hørt ham så bra siden Scenes from New York-DVD'n. I Oslo i fjor bomma han ofte på toner, men nå var det prikkfritt og mye bedre lyd enn sist. Sist hørtes vokalen ut som om han sang i en blikkboks, nå var det den riktige klangen og styrken man forventer. Han tok kjempehøye toner uten problemer også.

Det var litt morsomt et øyeblikk tidlig i settet, når Portnoy mista takten og stoppa opp, og spilte videre noen sekunder etterpå, og Rudess bare så bort på han og holdt på å le.

Var også artig å høre Home midt i settet. Octavarium er jo også en høydare for oss prog-geeker som liker syke "urytmiske" partier i massevis, og den fine soloen til Rudess midt inni. Men den ble litt langdryg..men det var jo greit å få hvile stemmebåndene en stund. De spilte et par låter fra hver plate siden starten, og slang tilogmed inn en gammel sang fra tiden de het Majesty på 80-tallet. Bl.a. Peruvian Skies var veldig vakkert gjennomført.

Alt i alt, en knallkonsert, med mye bedre vokallyd enn i 2004. Basslyden ble litt dominant i andre del av settet til tider, det hørtes ut som den overbelasta noe så det kom bare romling ut i PA'n.

Vondt i beina nå.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Det, min venn, var en Roland System 700. Det er sånn synther så ut på 70-tallet. Store som hus, med kabler som kobler sammen alle modulene.

Kjempeartig for meg å se noe sånt i levende live, det er mytiske synther man bare

leser om nå for tiden.

Det er et ytterst sjeldent samlerobjekt som går for flere hundre tusen brukt hvis man finner en i det hele tatt.

sys700.jpg

Kald væske er ikke bra for stemmebåndene når man synger, så han slukket vel tørsten med kaldt vann, og fylte etter med te eller noe varmt for å ikke synge surt etterpå.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Var på min første DT konsert. Det meste var meget bra, men syntes LeBrie var forferdelig på alt utenom Train of Thought sangene og de rolige partiene. Resten var uhørbart. Men noe av dette kan skyldes at min plass var overhøytaller rettningen, noe som gjør at lyden ble litt dårlig.

Resten av bandet ble også litt suppe, men sikkert pga plassering av høytallere.

Men ellers var alt bra, foruten intermission, det var akkurat da de begynte å ta av.

Synd også at det ikke kom noen soloer av Portnoy eller Petrucci.

Samt at de ikke spilte min favorittsang "Glass Prison" men det viktigste er nok å ha sett dem live. Hadde med en kompis som aldri har hørt dem før, og han likte konserten meget bra. Men så er det hans andre etter Iron Maiden i fjor.

Selv syntes jeg dette er den nest eller tredje beste konserten jeg har vært på. Beste er Slipknoten i sommer (digger DT mer en Slipknot, men konserten var rå). DT må konkurrere med Maiden fra i fjor, men vinner nok på bedre låter.

EDIT: Hva slags intrument var de Rudess spilte på i starten av Octavarium?

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

Da har nok plassering mye å si, for jeg hørte både gitarsoloer og Labrie, og jeg syns vokalen hørtes kjempebra ut. Vil ikke si jeg er noe mere tonedøv enn deg.

Han traff tonene han skulle, eller kanskje jeg har en autopitch-correction mekanisme inni hodet mitt?

Rudess har sagt i intervju at han har gitt opp å få perfekt lyd på konserter, fordi det er umulig. Man kan få helt forskjellige rapporter fra folk som har stått forskjellige steder, noen sier "wowww den lyden var dritrå!" mens noen andre sier "Jeg hørte ikke en dritt av det du spilte!".

Det husker jeg fra anmeldelsene av mitt eks-bands konsert på Rockin. Noen hørte ikke vokal i det hele tatt, men de som sto en spesiell plass i lokalet hørte den kjempebra.

I starten av en konsert er lyden alltid litt guffen, fordi lydmannen må finne ut hvordan det skal være med en fullsatt sal. Under soundcheck har de stilt inn lyden med tom sal, og da er akustikken helt annerledes.

Å stå helt fremst ved gjerdet garanterer mye dårligere lyd, fordi du får blandet inn lyd fra scenemonitorene, i tillegg til at lyden fra høytalerne som henger høyt går rett over deg.

Tingen Rudess spilte på heter Haken Continuum. Det er en unik, ny keyboardcontroller som kan sammenlignes med fretboard på en gitar. Bare at den er i 3 dimensjoner, du så at han flytta fingern oppover og forandra lyden. Den er trykkfølsom også, så man har x-y-z dimensjoner man kan programmere forskjellige ting inn på. Lyden kommer fra en av synthene hans, det er bare en kontroller.

http://www.hakenaudio.com/Continuum/

Rudess har laget noen lyddemoer til produktet der. Og den største koster over $5000..eek.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Det skulle jo liksom være en Nachspiel etter DT, men iflg plakaten startet den konserten kl 22 på Sentrum scene, og DT var ikke ferdige før 22:45 ca. Såeh...ble kanskje en smule amputert? Skulle gjerne vært der, men kan ikke være to steder samtidig.

Dessuten ble det nok progrock med nesten 3 timer dream theater :)

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
Å stå helt fremst ved gjerdet garanterer mye dårligere lyd, fordi du får blandet inn lyd fra scenemonitorene, i tillegg til at lyden fra høytalerne som henger høyt går rett over deg.

Det forklarer en del, første halvdelen av første settet så var jeg langt fremme. :p

Lenke til kommentar

Jeg håper for all del ikke CM-konserten led altfor mye av alle de andre tingene som skjedde i Oslo samme kveld. Dream Theater, Scream-jubileum på Rockefeller.

Det bandet er dritbra og fortjener oppmerksomhet.

Jeg kjenner keyboardisten personlig (sirmaximus), og må si at det er en grei drittsekk :)

De var nylig i USA på Progpower-festivalen og spilte sammen med storheter som Stratovarius og Angra. Men kanskje Sentrum Scene blir litt for stort? Vet ikke hvordan det ser ut der jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...