Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Mulig å fordele båndbreden?

Anbefalte innlegg

Heller sette opp QoS i routeren og gi CS pakkene høyest prioritet tenker jeg.

Er enig i at dette er en like så god løsning om trådstarter har den kompetansen som trengs for å finne ut hvordan man gjør dette. Om han ikke har det, så vil jeg anbefale Netlimiter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
PS og Edit:

<rant>

Dersom det er noen som burde ha Netlimiter installert er det definitivt ikke "moren", men heller den/de som ønsker å ha hele båndbredden for seg selv til "gaming" og nedlasting..

</rant>

Vet du i det hele tatt hvordan Netlimiter fungerer? Den begrenser bruk av båndbredde på den pc'en Netlimiter er installert på. Hvorfor skal han da installere det på sin maskin?

Tror noen her bør klare å lese mellom linjene...

Det er jo nettopp "leacherboy" som skal ha begrenset tilgang.. :)

Jaja.. kan vel ikke forvente at hverken du eller "kjaks" skjønte poenget mitt...som egentlig var å få ut litt frust..over "unger" som "stjeler" båndbredde... :p

Og ja.. jeg vet meget godt hvordan Netlimiter fungerer..

Det som egentlig er løsningen i slike tllfelle (som en annen er i tråden foreslår)..er å anskaffe router/utstyr som styrer bruken av båndbredde *ett* sted.. Enten via routeren selv evt. via en "gateway-PC" før router..

Litt tungvint å måtte installere software på hver eneste PC i nettet når dette bør styres sentralt.. I dette tilfellet holder det jo med å begrense "morens" bruk... Så får "gutten" spilt i fred.. Kanskje noe "ego", men ikke overraskende... ;)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Vet du i det hele tatt hvordan Netlimiter fungerer? Den begrenser bruk av båndbredde på den pc'en Netlimiter er installert på. Hvorfor skal han da installere det på sin maskin?

Du får ikke toppkarakter for å skjønne poenget nei.. :p

Lenke til kommentar
PS og Edit:

<rant>

Dersom det er noen som burde ha Netlimiter installert er det definitivt ikke "moren", men heller den/de som ønsker å ha hele båndbredden for seg selv til "gaming" og nedlasting..

</rant>

Tror noen her bør klare å lese mellom linjene...

Det er jo nettopp "leacherboy" som skal ha begrenset tilgang.. :)

Jaja.. kan vel ikke forvente at hverken du eller "kjaks" skjønte poenget mitt...som egentlig var å få ut litt frust..over "unger" som "stjeler" båndbredde... :p

Og ja.. jeg vet meget godt hvordan Netlimiter fungerer..

Det som egentlig er løsningen i slike tllfelle (som en annen er i tråden foreslår)..er å anskaffe router/utstyr som styrer bruken av båndbredde *ett* sted.. Enten via routeren selv evt. via en "gateway-PC" før router..

Litt tungvint å måtte installere software på hver eneste PC i nettet når dette bør styres sentralt.. I dette tilfellet holder det jo med å begrense "morens" bruk... Så får "gutten" spilt i fred.. Kanskje noe "ego", men ikke overraskende... ;)

Jeg velger å forholde meg til trådstarters scenario da det finnes tusenvis av ulike scenarioer for nettbruk i et hjemmenettverk. Etter min mening er det enklere å installere et program som frigjør en liten del av opp/ned båndbredden til fordel for responskritiske applikasjoner som CS, i forhold til å måtte kjøpe en ny router (bestilling, porto, henting, administrasjon av router.) Det koster penger, tar mye tid og krever it-kunnskap over det "vanlige," vil jeg påstå å mene. Netlimiter er helt klart det enkleste om det fungerer tilfredstillende i dette scenarioet. Netlimiter må som sagt ikke installeres på trådstarters maskin, da det er her det oppleves lagg når moren starter sin bruk av nettet. Jeg synes vi skal ta den siste setningen min og din som en konklusjon :)

Endret av kjaks
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Jeg velger å forholde meg til trådstarters scenario da det finnes tusenvis av ulike scenarioer for nettbruk i et hjemmenettverk. Etter min mening er det enklere å installere et program som frigjør en liten del av opp/ned båndbredden til fordel for responskritiske applikasjoner som CS, i forhold til å måtte kjøpe en ny router (bestilling, porto, henting, administrasjon av router.) Det koster penger, tar mye tid og krever it-kunnskap over det "vanlige," vil jeg påstå å mene. Netlimiter er helt klart det enkleste om det fungerer tilfredstillende i dette scenarioet. Netlimiter må som sagt ikke installeres på trådstarters maskin, da det er her det oppleves lagg når moren starter sin bruk av nettet. Jeg synes vi skal ta den siste setningen min og din som en konklusjon :)

Du har selvfølgelig helt rett!

Jeg var jo bare sur.. og så for meg alle gangene jeg har vært nede og nappet ut LAN-kontakten i router for min lokale "gamer/leacherboy"... :)

Og da måtte jeg jo åpne kjeften og få ut litt frust i denne tråden...

Selvfølgelig trenger han all den båndbredden som er nødvendig når han skal spille, men jeg vil fortsatt påpeke at det kan være en god start (før Netlimiter) og "renske" mors PC for trojanere/virus..

Litt surfing bør ikke "kvele" CS-spillingen hans på den måten trådstarter forklarer...

Lenke til kommentar
Jeg velger å forholde meg til trådstarters scenario da det finnes tusenvis av ulike scenarioer for nettbruk i et hjemmenettverk. Etter min mening er det enklere å installere et program som frigjør en liten del av opp/ned båndbredden til fordel for responskritiske applikasjoner som CS, i forhold til å måtte kjøpe en ny router (bestilling, porto, henting, administrasjon av router.) Det koster penger, tar mye tid og krever it-kunnskap over det "vanlige," vil jeg påstå å mene. Netlimiter er helt klart det enkleste om det fungerer tilfredstillende i dette scenarioet. Netlimiter må som sagt ikke installeres på trådstarters maskin, da det er her det oppleves lagg når moren starter sin bruk av nettet. Jeg synes vi skal ta den siste setningen min og din som en konklusjon  :)

Du har selvfølgelig helt rett!

Jeg var jo bare sur.. og så for meg alle gangene jeg har vært nede og nappet ut LAN-kontakten i router for min lokale "gamer/leacherboy"... :)

Og da måtte jeg jo åpne kjeften og få ut litt frust i denne tråden...

Selvfølgelig trenger han all den båndbredden som er nødvendig når han skal spille, men jeg vil fortsatt påpeke at det kan være en god start (før Netlimiter) og "renske" mors PC for trojanere/virus..

Litt surfing bør ikke "kvele" CS-spillingen hans på den måten trådstarter forklarer...

Fint at du fikk ut litt frustrasjon, da :) Jeg fikk klarnet opp i den store sammenhengen nå :blush: Et anti-spyware/trojanvirus program hadde vært smart å kjøre før Netlimiter ja. Jeg synes Microsoft sitt fungerer tilfredstillende, men det finnes selvfølgelig utallige løsninger:) Jeg stusset også over at CS ble kvalt så til de grader, som oftest blir det jo ikke noe annet enn litt moderat lagg. Men jeg håper det løser seg med Netlimiter!

Edit: Microsoft, ikke Mircrosoft

Endret av kjaks
Lenke til kommentar
*Hvis de ikke har oppgradert linja di ennå :p Anbefaler jeg deg å oppgradere til Telenor 2Mbit/s, dermed får du 4Mbit/s for samme pris.

Hvorfor det? Jeg ville kjøpt 4400/640 fra Bluecom. Mye mer for pengene.

Akkurat nå gjør det, det ja.

Men du gjorde faktisk ikke det, hvis du hadde 2Mbit/s(419kr) linje fra før av og seinere blir oppgradert til 4Mbit/s.

Jeg får nå 2Mbit/s linje for 349 kr. Har blitt oppgradert 2 ganger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...