Gå til innhold

Anbefalling av komponenter til en større oppgrader

Anbefalte innlegg

Hei.

I den forbindelse med at jeg fra og med midten av august skal studere, og sansynligvis flytte på meg har jeg bestemt meg for å ta en større oppgradering på det stasjonære systemet mitt.

Trenger følgende komponenter (nevnt i rekkefølgen jeg prioriterer å anskaffe dem..)

Ram, Harddisk, Skjerm(flatskjerm?), cpuvifte, dvd-brenner, skjermkort, kabinett

De 3 førstnevnte (ram,harddisk og skjerm) er mest nødvendig og skaffes innen studiestart. Sistnevnte kan utsettes ut mot høsten..

RAM:

Må være stabil, ha en overkommelig ytelse. Trenger ikke nødvendigvis ha så altfor lav latency. Trenger anbefalling på merke og størrelser.

Harddisk:

Vurderer 2 disker. En rimelig raptor viss jeg finner til systemdisk, og en større disk til lagring.. Men 2 disker er ikke et must. Vil benytte meg av sata kontrolleren på hovedkortet..

Skjerm:

Min gamle skjerm er for lensgt tatt kvelden.. For øyeblikket låner jeg en 17" CRT av en kompis. I og med at jeg sansynligvis skal flytte på meg mot høsten, må jeg ha egen skjerm. Flatskjerm har jeg vurdert pga. lite plassbruk, men er ikke et must. Spiller lite, ser litt film, bruker mye cad.

Cpuvifte:

Har en XP 2600 cpu i maskinen, med en heller bråkete vifte.. Den kjøler bra, men jeg orker ikke støyen stort lenger. Trenger forslag til en svært stillegående kjøleløsning med bra kjøling til denne cpuen, som ikke heller koster skjorta.

Skjermkort:

Bruker kun Gentoo Linux som OS på maskinen nå. Så her er nok drivere den største issuen.. Er som sagt ingen gamer, spiller på konsoll... Men jeg quaker av og til, samt litt enemy territory og en del cadbruk. Cad delen er stort sett 2d, men jeg beveger meg på 3d av og til. Liker ikke støyende maskiner så skjermkort med monstervifter er uaktuelt, vifteløst er glimrende på tross av at skjermkortet holder seg stabilt. Skjermkort er noe jeg iutgangspunktet har lite greie på, så jeg er åpen for en liten leksjon her på valg av riktig skjermkort med, riktig valg av antall MB minne osv.. Det er også nødvendig med gode TV-out egenskaper på skjermkortet, siden dette er noe jeg benytter meg av ofte.. Kan også nevne at jeg egentlig ønsket meg et fullverdig athlon 64 system, men siden jeg må ha så mange nye komponenter blir det veldig fort svært kostbart. Skjermkortet blir da nødt å være AGP, men heller ikke av de dyreste enf år tak i. Satser på å oppgrader til Athlon64 neste år, og da med pci-ex kort. Evt. at jeg drøyer skjermkort oppgraderingen frem til da. (men akkurat det vet jeg ikke om jeg klarer.., har ikke så mange fps i quake 3 at det gjør noe...)

DVD-brenner:

En helt grei en enkelt og greit. Har alltid likt plextor på brennere. Vet de leverer kvalitet. Har en S-ata plextor med dual layer i sikte. Men igjen, viss jeg går for 2 harddisker har jeg ikke flere sata kontakter ledig på hovedkortet. Er åpen for forslag.

Kabinett:

Er ingen casemodder på noen som helst måte. Men vil gjerne ha et mindre kabinett. Har et chieftech maxi tower. Det er rett og slett for stort... Kommer sansynligvis til å beholde powwersupplyet, siden det fungerer ganske bra, og er stillegående.

Min nåværende hardware:

Epox RDA3+ hovedkort (socket A) nforce 2, sata, agp 8x osv..

Athlon xp 2600 cpu (333Mhz fsb)

256 MB pc-2100 <- dette er den største sinka på mitt system, gleder meg til å kvitte meg med den brikka..

40GB samsung 5400 rpm.. også en stor sinke, men idet minste trofast..

ATI Radeon 7000 skjermkort. Vifteløst som er bra. Men ikke noen form for ytelse.

Kan også legge til at pris ikke er så veldig vesentlig for øyeblikket. Trenger bare et innblikk på hva jeg skal sikte til. Men all hardware jeg skaffer tar utgangspunkt i cpu og hovedkort som jeg beholder...

Endret av alaruz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...