Gå til innhold

Er RAM raskere enn pagefile for Windowskjernen?

Anbefalte innlegg

I forskjellige tweakingprogrammer for Windows XP, blant annet det som følger med NSW 2005, så tilbys det en instilling som gjør at Windowskjernen kun benytter RAM som minne, slik at Pagefile blir heltr fritatt for denne oppgaven, og heller kan brukes til programvare som kjører. Det anbefales ikke å benytte denne instillingen hvis man har under 512 mb RAM, helst bør man visstnok ha 1 gb RAM. Det jeg lurer på er om dette faktisk har noen innvirkning på ytelsen til Windows? Det er jo en kjent sak at RAM arbeider en del raskere en skriving til Pagefilen, men jeg lurer litt allikevel. Noen som kan hjelpe meg med dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette gjelder ikke bare Windows. Unix-systemer bruker en swap-partisjon på samme måten som pagefilen (sidevekslingsfilen) i Windows.

Saken er at den ligger på harddisken, og den er approximately 1000 ganger tregere enn RAM (tatt rett ut av luften). Så ja, ikke bruk pagefil, men dette er Windows litt dårlig på.

Unix-systemer bruker RAM mye bedre enn Windows, så bottom line: Dropp harddisken hvis det er mulig. RAM er kjappest.

Lenke til kommentar

Pagefile er vel etter hva jeg vet også ment som en sikkerhet da, i tilfelle man går tom for Ram.. Har lest at Windows også bruker pagefile til noe annet nyttig, men husker ikke helt hva..

Uansett, hvis man har bra med Ram på maskinen så er det nok allikevel minimalt med ytelsesforbedring man oppnår ved å fjerne pagefile, hvis man ser bort i fra plassen man frigir da..

Har forsøkt å fjerne pagefile både på laptopen med 768mb og den stasjonære med 1gb uten at jeg merket noen ytelsesforskjell.

De fleste tweak guider for XP har også bestemte regler om hvordan pagefile skal være, har ikke sett noen som anbefaler å fjerne den

Lenke til kommentar

Jimmy Pop: Har du en link til et av programmene som lar deg gjøre dette? Har faktisk savnet denne funksjonen, og etter oppgradering av maskinparken hadde en slik mulighet vært helt glimrende. :)

cyberpet: Det er ikke snakk om å fjerne pagefilen, bare legge denne til minnet istedet for disken.

Endret av transistorbass
Lenke til kommentar
Jimmy Pop: Har du en link til et av programmene som lar deg gjøre dette? Har faktisk savnet denne funksjonen, og etter oppgradering av maskinparken hadde en slik mulighet vært helt glimrende. :)

cyberpet: Det er ikke snakk om å fjerne pagefilen, bare legge denne til minnet istedet for disken.

Nå har jeg ikke brukt Windows de siste årene, men det eneste alternativet jeg vet om, er sette pagefil til 0 MB. Da har den ikke noe annet valg enn å bruke RAM.

Lenke til kommentar
Pagefile er vel etter hva jeg vet også ment som en sikkerhet da, i tilfelle man går tom for Ram.. Har lest at Windows også bruker pagefile til noe annet nyttig, men husker ikke helt hva..

Uansett, hvis man har bra med Ram på maskinen så er det nok allikevel minimalt med ytelsesforbedring man oppnår ved å fjerne pagefile, hvis man ser bort i fra plassen man frigir da..

Har forsøkt å fjerne pagefile både på laptopen med 768mb og den stasjonære med 1gb uten at jeg merket noen ytelsesforskjell.

De fleste tweak guider for XP har også bestemte regler om hvordan pagefile skal være, har ikke sett noen som anbefaler å fjerne den

Det var ikke fjerning av Pagefile jeg mente, pagefile blir hvor den er, uavhengig av om jeg krysser av for om windowskjernen skal bruke bare RAM. Den instillingen jeg har muligheten til å bruke var at Windowskjernen (ikke programvare som kjører I Windows) KUN bruker RAM som minne, og ikke RAM+Pagefile, som Windows er innstilt til å bruke som standard. Så det jeg enentlig lurer på er om man vil merke noen som helst ytelsesforskjell ved å krysse av for denne instillingen. Takk for svarene :)

Lenke til kommentar
..og igjen; i hvilket tweaking-program var det du hadde denne muligheten?

Som jeg skrev i det første innlegget: Tweakingprogrammet som følger med i Norton System Works 2005. "System Optimizer" heter det. Sender med et screenshot hvor denne settingen vises

post-104-1117799896_thumb.png

Lenke til kommentar

pmarius: Nå så jeg du hadde skrevet NSW 2005 ja, beklager. :)

Uansett, du trenger ingen programvare for å gjøre dette, bare gruk REGEDIT:

System Key: [HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Memory Management]
Value Name: DisablePagingExecutive
Data Type: REG_DWORD (DWORD Value)
Value Data: (0 = default, 1 = disable system paging)

Vil nok teste dette etter jobb i dag og komme tilbake med rapport senere. Jeg ser helt klart en fordel av å bruke denne featuren.

PS! En den gode tips på denne siden (noen klassiske, men også noen freshe tips): http://www.speedguide.net/read_articles.php?id=1404

Endret av transistorbass
Lenke til kommentar
..og igjen; i hvilket tweaking-program var det du hadde denne muligheten?

Spørsmålet er vel snarere "hvilket tweakeprogram gir deg IKKE denne muligheten?". Det er snakk om en av de aller vanligste tweakene.

Til denne og en rekke andre små registertweaks kan jeg anbefale Cacheman (sig), men du kan og google tweak xp og se etter "keep kernel in ram" eller "disable paging executive" eller noe lignende på de sidene du kommer til.

Lenke til kommentar
Uansett, du trenger ingen programvare for å gjøre dette, bare gruk REGEDIT:

System Key: [HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Memory Management]
Value Name: DisablePagingExecutive
Data Type: REG_DWORD (DWORD Value)
Value Data: (0 = default, 1 = disable system paging)

Vil nok teste dette etter jobb i dag og komme tilbake med rapport senere. Jeg ser helt klart en fordel av å bruke denne featuren.

Det bør du nok gjøre ja, for den innstilligen hindrer ikke bruk av pagefile. Den innstilligen sørger for at drivere og kjernen ikke swappes til pagefile. Andre applikasjoner kan fremdeles swappes.

DisablePagingExecutive (Windows 2000 Resource Kit)

Lenke til kommentar
Jeg har skrudd Pagefile av fullstendig, og plutselig lager ikke harddisken en lyd når jeg arbeider lenger (jeg har 1024 MB RAM)

som standard blir alle drivere lagt i pagefilen.

Åja, du har skrudd av pagefile helt? Jeg har også 1024 mb RAM, mener du at jeg også burde gjøre det? Hva skjer når du kjører flere minnekrevende programmer på en gang, f. rks hvis du har Adobe Photoshop, Nettleser, teksbehandling, osv åpne samtidig. Går det også helt fint, uten pagefile?

Lenke til kommentar
Jeg har skrudd Pagefile av fullstendig, og plutselig lager ikke harddisken en lyd når jeg arbeider lenger (jeg har 1024 MB RAM)

som standard blir alle drivere lagt i pagefilen.

Åja, du har skrudd av pagefile helt? Jeg har også 1024 mb RAM, mener du at jeg også burde gjøre det? Hva skjer når du kjører flere minnekrevende programmer på en gang, f. rks hvis du har Adobe Photoshop, Nettleser, teksbehandling, osv åpne samtidig. Går det også helt fint, uten pagefile?

Jeg vil ikke anbefale å skru av pagefile. Jeg har forsøkt det ved et par anledninger (Med alt fra 512MB til 2GB RAM), og alltid har PCen blitt merkbart tregere. Hvorfor vet jeg ikke, og jeg har ingen umiddelbare planer om å bruke tid på å finne det ut.

Lenke til kommentar

Det bør du nok gjøre ja, for den innstilligen hindrer ikke bruk av pagefile. Den innstilligen sørger for at drivere og kjernen ikke swappes til pagefile. Andre applikasjoner kan fremdeles swappes.

At drivere og kernelen slutter å swappe til disk vil nok uansett gi et godt resultat. :)

Lenke til kommentar
At drivere og kernelen slutter å swappe til disk vil nok uansett gi et godt resultat. :)

Muligens, men ikke før systemet blir virkelig stresset. Oppstart av Windows Server 2003 i noenlunde standard konfigurasjon skriver vel omtrent 17MB data til disk, hvilket ikke er spesielt mye. (Jeg har utført testene selv). Det er mulig at man kan få noe ytelsesforbedring ved tilfeller der PCen er virkelig streset, men jeg tviler strengt tatt noe, for det blir mindre minne tilgjengelig til andre applikasjoner, hvilket gjør at disse swapper i større grad i steden. Jeg har intet i mot at FireWire driveren min swappes til disk så lenge jeg ikke har en enhet koblet til kontakten. Såvidt jeg har forstått det (jeg har ikke sjekket) swappes ikke drivere til disk så lenge de brukes aktivt.

Lenke til kommentar

Oppstart av Windows Server 2003 i noenlunde standard konfigurasjon skriver vel omtrent 17MB data til disk, hvilket ikke er spesielt mye.

Størrelsen på dataene er vel bare halve historien - hvor ofte kernelen og driverne skriver til swap er vel også et issue siden latency er betraktelig mye lavere ved minne-read/write..? (Kun en teori)

Endret av transistorbass
Lenke til kommentar

Oppstart av Windows Server 2003 i noenlunde standard konfigurasjon skriver vel omtrent 17MB data til disk, hvilket ikke er spesielt mye.

Størrelsen på dataene er vel bare halve historien - hvor ofte kernelen og driverne skriver til swap er vel også et issue siden latency er betraktelig mye lavere ved minne-read/write..? (Kun en teori)

Det er korrekt, og det er nettopp derfor man har cache, som gjør at små mengder data kan skrives _uten_ at man venter på at dataene blir skrevet. Dette i sin tur gjør at jeg mener at de 17MB data som skrives til disk ved oppstart er noe i retning av totalt ignorerbart. Jeg tviler ærlig talt at man tjener noe vesentlig på ytelse. Det man kan spare noe på, er støynivå i forbindelse med disken(e).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...