Gå til innhold

Noen spørsmål ang. peltier


Anbefalte innlegg

Jeg lurte på:

Hvor får man tak i en coldplate? Hva er egentlig en coldplate? Bare en aluminiumsplate?

Er 170 watt nok for å merke stor forskjell på en Sempron 2200+?

En 250w PSU holder vel til et 170w peltier (og ikke noe annet)?

 

Dette er vel et godt kjøp? det blir vel ca. 150 kroner inkl. frakt. (ser at de har 226w på microplex for 350,-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er jo redda om du har et separat powersupply. Og plass i kabinettet.

 

Peltierelementet virker på alle spenninger du forer det med, men det kortslutter selvølgelig med for mye spenning. Effekten avhenger også av spenning og strømmengde, så du får mindre effekt jo lavere spenning du kjører inn.

Jeg er ikke sikker, men jeg lurer på om motstanden øker i elementet om temperaturdifferanses øker, men om dette har noen særlig påvirkning vet jeg ikke.

 

 

Jo høyere strømstyrke du kjører gjennom, jo mer varme produserer selve elementet, og på ett eller annet tidspunkt får du så stor varmeproduksjon i selve elementet at den ikke klarer flytte den varmen den selv produserer, og du får en fin meltdown.

 

Ratingen på 170 w er trolig den varmemengden du klarer å flytte ved null temperaturforskjell på varm og kald side. Dette blir litt gjettverk, men effekten (energimenge per tidsenhet, eller Watt) er ca. omvendt proporsjonal med Temperaturdifferansen.

 

Hvis vi regner med at prosessoren din spytter ut ca 85 watt (halvparten av det elementet klarer ved null temperaturdifferanse) kan du regne med en forskjell på halvparten av det som er oppgitt til delta T.

 

har du da et kjølesystem som skyfler godt unna vil du få bra effekt, men hvis det ikke er tilfellet kan det hende du sliter litt.

 

husk at du må fjerne 85W+den effekten du putter inn i elementet (15A*12V=180W), totalt 265 W ! over 3 ganger det som var utgangspunktet.

 

 

Dersom du har skikkelig god kjøling kan du regne med en pen effekt, ellers er det ikke så mye å hente. Pass på å isolere for kondens rundt cpu. :-)

 

 

lykke til !

Endret av MiNdNuMb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...