Gå til innhold

EPoX 8K3A+ (litt hjelp?)

vegge

Anbefalte innlegg

Mottok i dag mitt EPoX 8K3A+ fra databutikken og har i den forbindelse noen spørsmål. Kanskje litt "enkle" spørsmål, men jeg liker å være på den sikre siden!

1. Hvordan finner jeg ut hvilken versjon kortet er? Hvor står det hen? (Manual Revision 1.2 March 15, 2002)(RAID Controller manualen; HighPoint Revision: 1.3) Hmm...

2. Ser fra slapps.com at man kan øke spenningen på minnet. Det er helt nytt for meg. Fungerer det akkurat som vcore på cpu? Høyere spenning gir mulighet for høyere fsb/klokking osv.?

3. Fra slapps.com, dividere;

PCI 1/3 , 1/4 , 1/5

AGP 2/3, 1/2, 2/5

Controlled by bios, depending on FSB

Skjønner jo at dette er en fordel for hastigheten på PCI-kortene, hardiskene osv. Siden det er kontrollert av bios, trenger jeg da ikke tenke på det? Alt går automatisk?

4. Synes kjøleribba på northbridge ser bedre ut enn på mitt tidligere MSI-kort. Noen vits med aktiv kjøling e.l. for meg? Oppnår jeg 190 fsb så vil jo T-birden min være 10,5*190 = 1995MHz... Men er da poenget at jeg skal senke multiplier og øke fsb for mer ytelse? Ser slapps.com hadde multiplier 8 og fsb 214. Hmm...

5. Trenger jo en reinstallasjon av WinXP når det nye hovedkortet kommer i maskinen. Tenker jeg installerer på min kommende WD 80GB 8MB. Nyeste Via4in1, det er alt jeg trenger av drivere til hovedkortet, ikke sant?

6. Er vel ikke vits å oppdatere bios med det første!? Eller..?

7. Har dere andre tips i forbindelse med dette kortet?

Setter pris på alle(!) svar! Tror det er flere EPoX-eiere der ute. Byggeren og Jason burde jo kjenne dette kortet... hehe :smile:

EPoX 8K3A+ har ankommet!

WD 80GB 8MB er på vei (erstatning død IBM 45GB)

Samsung 957p er på vei (garantisak Samtron 96P)

Ny ramme til sykkelen er på vei. Den gamle brakk - garanti!

Livet er hææærlig folkens!

[ Denne Melding var redigert av: havegg på 2002-07-18 20:39 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-07-18 20:20, havegg skrev:

1. Hvordan finner jeg ut hvilken versjon kortet er?

Dette husker jeg faktisk ikke hvordan vi fant på kortet! :smile:

Quote:

2. Ser fra slapps.com at man kan øke spenningen på minnet. Det er helt nytt for meg. Fungerer det akkurat som vcore på cpu? Høyere spenning gir mulighet for høyere fsb/klokking osv.?

Ja, det stemmer. Husk at temperaturen på minnet også blir høyere som resultat av spenningsøkningen, det kan derfor være nødvendig med kjøling på minnet dersom du skal presse dette langt.

Quote:

3. Fra slapps.com, dividere;

PCI 1/3 , 1/4 , 1/5

AGP 2/3, 1/2, 2/5

Controlled by bios, depending on FSB

Skjønner jo at dette er en fordel for hastigheten på PCI-kortene, hardiskene osv. Siden det er kontrollert av bios, trenger jeg da ikke tenke på det? Alt går automatisk?

Tja, dersom du kjører på 100, 133 eller 166MHz FSB, vil kortet sette de korrekte dividerene. Alle FSB hastigheter utenom dette vil resultare i PCI/AGP hastigheter utenom de spesifiserte hastighetene på 33.3MHz og 66.6MHz. (Du vil kunne se disse hastighetene i bios). Det er uansett ikke noe problem på AMD prosessoren, da du kan endre multiplier på denne.

En FSB på 166MHz er et veldig bra startpunkt på 1400'en din. Start maskinen med 8.5x166MHz, fungerer sikkert utmerket :smile: Husk å ta noen minnebenchmark med 133MHz FSB i sisoft sandra, slik at du har noe å sammenligne med. Det er imponerende bra ytelsesøkning ved å øke til 166MHz.

Quote:

4. Synes kjøleribba på northbridge ser bedre ut enn på mitt tidligere MSI-kort. Noen vits med aktiv kjøling e.l. for meg? Oppnår jeg 190 fsb så vil jo T-birden min være 10,5*190 = 1995MHz... Men er da poenget at jeg skal senke multiplier og øke fsb for mer ytelse? Ser slapps.com hadde multiplier 8 og fsb 214. Hmm...

Så høy FSB krever også at du har et saftig godt minne! Men kjenner jeg der rett, så kommer du nok til å prøve :smile: Da kan det være greit å ha god kjøling på brikkesettet.

Quote:

5. Trenger jo en reinstallasjon av WinXP når det nye hovedkortet kommer i maskinen. Tenker jeg installerer på min kommende WD 80GB 8MB. Nyeste Via4in1, det er alt jeg trenger av drivere til hovedkortet, ikke sant?

Det er en fordel å reinstallere windows når du bytter hovedkortet. Du bytter vel fra et AMD760 hovedkort, og da er det såpass store forskjeller at det sikkert er påkrevd av windowsinstallasjonen også. Du kan jo alltids prøve å starte maskinene, men jeg tror den streiker.

Det er bare Via 4in1 som er nødvendig når du tenker på drivere til hovedkortet.

NB!! Dersom du skal installere windows til en disk som er koblet til raidkontrolleren, trenger du også drivere til denne. Den nødvendige driveren finnes på en diskett i hovedkortesken. Du må trykke F6 helt i begynnelsen på installasjonen for å installere raidkontroller driverene.

Quote:

6. Er vel ikke vits å oppdatere bios med det første!? Eller..?

Det spørs hvilken versjon som ligger på kortet du nå har fått. Sjekk dette, og eventuelt hvilke forandringer som er kommet på de nyere versjonene. Dersom alt fungerer som det skal, har det liten hensikt å oppdatere bios.

Når det er sagt, så er det helt GENIALT enkelt å oppdatere biosen på disse kortene :smile:

Quote:

7. Har dere andre tips i forbindelse med dette kortet?

Dersom du klarer det, er det en stor fordel å kjøre med 166MHz FSB, dette gir en bra ytelsesgevinst. Som nevnt over.

Quote:

EPoX 8K3A+ er på vei...

Er ankommet må vel denne rettes til.

Lykke til, jeg håper du har mer hell med dette kortet og overklokking enn ditt gamle.

Lenke til kommentar

ViperOz, jeg skal ha 2 x 256MB ram. Apacer pc2100 DDR... Jeg synes du skal starte en tråd om problemet ditt!

Kamerat, jeg har Revisjon 1.2. Takk for tipset. Dette skal bli bra!

[ Denne Melding var redigert av: havegg på 2002-07-19 00:33 ]

Lenke til kommentar

Jeg fikk desverre rev. 1.0, men jeg bestilte den versjonen uten RAID.

Men jeg har ikke opplevd noen problemer, har lest at kun de aller første revision 1.0 kortene hadde KT333CD, manglet støtte for den innebygde temperatur dioden i Athlon XP og hadde en del problemer, og at senere kort hadde KT333CE og bruker den innebygde dioden. Mitt kort leser den innebygde dioden i CPUen min, så da ligger forskjellen kun i lydbrikken :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-18 23:32, havegg skrev:

ViperOz, jeg skal ha 2 x 256MB ram. Apacer pc2100 DDR... Jeg synes du skal starte en tråd om problemet ditt!

Kamerat, jeg har Revisjon 1.2. Takk for tipset. Dette skal bli bra!

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: havegg på 2002-07-19 00:33 ]</font>

Da kan du drømme om og få 190 MHz i FSB. PC2100 er 100 MHz. Å overklokke med 90 MHz blir vel mye.

Lenke til kommentar

Hehe, ja det er vel ikke så realistisk! :grin: Men burde i hvert fall klare mer enn de 140 jeg klarte på mitt MSI-hovedkort! Hva pleier folk å oppnå med Apacer pc2100? Jeg skal nok teste brikkene mine ut.. :grin:

Kanskje det blir ny ram etter hvert. Hele maskinen min skal byttes ut; del for del. Da jeg kjøpte maskinen før jul hadde jeg _meget_dårlig_ kunnskap om PC-bygging. Det er litt bedre nå (og så får jeg jo så god hjelp her på overklokking.no&hardware.no!)

Edit; leste akkurat nå hva du skrev. PC2100 er 100MHz?? NEI, det er det da ikke! Det er 133MHz!

[ Denne Melding var redigert av: havegg på 2002-07-19 21:13 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-18 21:02, byggeren skrev:

En FSB på 166MHz er et veldig bra startpunkt på 1400'en din. Start maskinen med 8.5x166MHz, fungerer sikkert utmerket :smile:

Vel, maskinen er oppe og kjører. Først må jeg si at MSI-kortet mest sannsynlig var grunnen til at jeg tidligere klarte maks 140 i fsb. Testet med 150 bare for gøy og kjørte glatt en runde i 3DMark.

Så skulle jeg prøve 166 fsb...

Raminnstillinger: normal

Fsb: 166

Multiplier: 8,5

Vcore: 1,750V

Vmem: 2.5, 2,6, 2,7, 2,8... (Hvor høyt kan jeg sette Vmem uten fare for at rammen dør? Har aldri kunnet justere Vmem før.)

Men jeg klarte altså ikke å boote Windows. Rett før bootscreenen til WinXP skal komme opp, blir skjermen svart og det står en liten blinkende strek oppe til venstre.

Så, har dere noen tips for å klare å kjøre fsb på 166? Eller må jeg kanskje innse at Apacer-rammen min er for dårlig?

Skal se om jeg trenger en biosupdate... men den jeg har nå er Award Modular BIOS v6.00PG. Kommer ikke inn på http://www.epox.com, så jeg får vente litt...

Kanskje prøve med én rambrikke? God ide, havegg!

[ Denne Melding var redigert av: havegg på 2002-07-21 16:33 ]

Lenke til kommentar

Hvis jeg skulle finne på å kjøpe ny ram (minneprisene er på vei opp!?) hvilken bør jeg da kjøpe? Har vel egentlig ikke behov for det beste, men må kunnes overklokkes litt. Jeg får jo litt for mine to Apacer-brikker...

Komplett:

Crucial PC2700 DDR-DIMM 256MB CL2.5 6ns

- Unbuffered, Non-parity, 2.5V, 32Meg x 64

= 1013kr

Quad.no:

256MB DDR XMS2700

CAS 2, m/Heat Sink

= 1083kr

Databutikken:

Samsung M368L6423DTL-CB3 512Mb DDR PC2700 184pin 333MHz cas2.5 (AMD OK)

= 1907kr

Av disse, hvem er best? Jeg trenger vel ikke bedre enn pc2700? XMS2700-brikken fra Quad.no er jo bra, men det er søren meg dyrt for ram!

Kom gjerne med invendinger og tips. I mellomtiden skal jeg overklokke maskinen min med Apacerminnet, så får vi se hvor langt den går...

Lenke til kommentar

Havegg, på Pcmax selger de 512MB med Samsung PC2700 minne for kun kr.1330,-. Det er en slik minnebrikke vi kjørte på 220MHz, det må vel være et av de beste kjøpene i dag.

Selv om minnebrikken visst nok ikke skal være produsert av Samsung, så er det samsung minnemoduler på brikken. Etter de resultatene vi fikk når vi testet brikken, så kan det være det samme for meg hvem som produserte PCB'en, de yter særdeles bra. Jeg tror en slik brikke hadde vært midt i blinken for deg.

Lenke til kommentar

Jaja, så lett det er å bestille fra Internett! :grin: Holdt nesten på å kjøpe en XP-prosessor i tillegg... Men det får vente, nå er målet å utnytte noen av spesifikasjonene på EPoX-kortet.

Ellers står jeg fortsatt fast på å bytte ut alle komponentene fra min første selvbygde maskin - og jeg er på god vei. Mangler bare skjermkort, cpu, lydkort, DVD og brenner!

Takk for hjelpa så langt. Skal prøve å presse maskinen på egenhånd, men skulle det oppstå problemer så nøler jeg ikke med å spørre her på forumet. Hva skulle jeg gjort uten dere!?

Til deg, ViperOz; så synes jeg fortsatt du skal starte en egen tråd om problemet ditt.

Hvilket operativsystem kjører du?

Du har testet begge brikkene hver for seg, og vet at de begge fungerer?

Du har selvsagt trykket dem godt nedi minnesloten?

Håper du finner ut av det! *post innlegg på hardware.no nå!*

Lenke til kommentar

Har testet alt og det ser ut som det er hk`et det er noe galt med (biosen finner kun 512ram:( har win2k men det er ikke problemet

har startet min egen tråd for en gos stund siden

den het "for mye ram" eller noe sant tror jeg

(skal en athlon xp 2200+(t.bred) prosessor bli saa varm opptil 62 grader full load med mcx 462b!!!_??

ps har vannkjøling liggende men mangler festebrakett

(skal på ferie tilbake 5.8 så jeg håper det staar an haug med svar naar jeg kommer tilbake

Lenke til kommentar

Vel, så er samsungbrikken godt presset ned i sloten på hovedkortet og fsb/ram går synkront på 166MHz!

Men det er jo nå morroa begynner! :grin: Fsb-en skal økes, men en PCI-divider på 1/5 er jo ikke nok..;

166/5 = 33,2

180/5 = 36

190/5 = 38

200/5 = 40

Vel, hvor langt tør jeg presse komponentene mine uten ekstrem fare for ødeleggelse?

Creative SB 128 PCI Vibra

WD 80.0GB 8MB

WD 120.0GB 7200RPM 2MB

Aopen 16X/48X ATAPI Tray-in

Aopen CD-RW 20x/10x/40

Er det forsvarlig å kjøre overnevnte komponenter med PCI-hastighet på nærmere 40MHz? Skjermkort har jeg hørt skal tåle en del..? Dette er mitt siste(?) spørsmål før overklokkinga begynner!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...