Gå til innhold

Installere XP i raid array.

Anbefalte innlegg

Instalasjonen av windows vil ikke fortsette etter at maskinen restarter første gang under instalasjon. Får bare beskjed at windows kan ikke starte opp fordi det er et "computer disk hardware configuration problem. Could not read from the selected boot disk."

Har et msi k7t turbo, med promise raid kontroller.

Er det noen som har tips om hva som må gjøres for at installasjonen skal fortsette? Hvilken boot device er raid kontrolleren?

Har søkt på forumet, men ikke funnet noe som hjalp meg. Windows installasjon har funnet raid arrayet, slik at instalasjonen er startet, men ikke ferdig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

LarsC skrev (2002-07-18 20:22):

Hvis det ligner på Win2k: Du må trykke F6 under de første innstallasjonsbildet og så legge inne driverene for RAIDet ditt.

Drivere er lagt inn og arrayet er funnet. Problemet kommer når installasjonen har kopiert filer til arrayet og restarter. Da kommer feilmeldingen, og datamaskinen starter ikke.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om dette løser problemet ditt, men jeg ville forsøkt en BIOS-oppdatering. Grunnen til at jeg tror det er en viss mulighet for at dette kan virke, er at det under beskrivelsen av en av BIOS-versjonene (nærmere bestemt versjon 3.1 fra 24.10.01) står følgende:

"-Fixed problem wherein system cannot install WinXP when using other K7T series board except K7T Turbo2"

Så du bør nok prøve å laste ned den nyeste updaten.

Mvh.

THX 1138

[ Denne Melding var redigert av: THX 1138 på 2002-07-18 20:39 ]

Lenke til kommentar

Når jeg prøver å flashe biosen får jeg bare write failure. Er det noen som har samme hk, og har flashet biosen? Har gått gjennom manualen til hk'et, og finner ikke noen skrivebeskyttelse av bios. Er det noen som vet hav som må gjøres?

Har fortsatt msi k7t turbo - r, med award bios.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke samme hovedkort som deg, men likevel prøver jeg på et nytt skudd i mørket. (er det ikke et utrykk som heter det da? :smile:)

Sannsynligvis har du lest gjennom fremgangsmåten for BIOS-flashing på MSIs supportsider, men dersom du ikke har gjort dette, kan muligens det første punktet på denne siden hjelpe deg:

Quote:

Check your BIOS for BIOS FLASH Protection & DISABLED it, some boards have this function.

For Example:

K7N420 Pro (MS-6373) - BIOS setup/Integrated Peripherals/BIOS Protect/Disabled

Jeg tenkte bare at en BIOS som er "protected" muligens ikke kan overskrives :smile:.

Redigert:

Hvis ikke dette virker, kan du jo prøve å spørre på MSI-forumet.

[ Denne Melding var redigert av: THX 1138 på 2002-07-19 06:52 ]

Lenke til kommentar

Ja, har lest det. Det har heller ikke hjulpet å endre innstillingen til det jeg tror er skrivebeskyttelsen.

Skal prøve å poste på forumet til msi.

Kan problemet være at wd diskene står på cable select? De står alene på hver sin ide kanal på raid kontrolleren.

Er på jobb så jeg får teste det ut når jeg kommer hjem.

[ endret av Orjanp den 2002-07-19 07:29 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Kan problemet være at wd diskene står på cable select?

Tja, har faktisk ingen anelse. Selv har jeg imidlertid begge mine disker (i et raid 0-array) satt til primary master. Jeg leste et sted at dette skulle "virke best" (aner ikke hvorfor), men husker ikke om dette gjaldt for alle raid-kontrollere, eller for min spesielt (integrert HighPoint 370).

Du får uansett ha lykke til videre :smile:.

Lenke til kommentar

Fant ut hva problemet var. Partisjoneringen som ble gjort av fdisk under instalasjonen, var ikke god. Partisjonerte og formaterte på nytt med Partionmagic. Instalasjonen gikk som en drøm.

Bruker to wd 120gig se i raid 0. Det blir kanskje for mye gig for fdisk å takle. Nu funker det iallefall.

Gikk fra en 10gig Segate ata33, til 240gig ata100(raid kontrolleren støtter ikke høyere hastighet). Gleder meg til å teste hastigheten i Sisoft Sandra.

Nå gjenstår det bare å finne ut hvorfor bios ikke lar seg oppgradere. Der er ikke sikkert jeg kommer til å oppgradere hvis systemet funker upåklagelig etter XP instalasjonen, ikke reparer noe som ikke er ødelagt!

Takker for alle innspill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...