Gå til innhold

Hardware som tar liten plass, men yter bra.

Anbefalte innlegg

Holder på med planleggingen av et omfattende casebuilding-prosjekt. grunnet det nokså lille kabinettet jeg har på tegnebrettet, må jeg ha hardware som tar minst mulig plass. Har ingen erfaring med barebone pcer, eller hardwaren som finnes i disse. Men siden prosjektet mitt kommer til å bli bare litt større enn slike, kunne det vært interessant å tatt en kikk på barebone-hardware.

MEN... ikke nok med at det skal ta liten plass, men det må også yte bra nok til å drive dagens toppspill. da spesielt doom3, siden det vil være themet for prosjektet.

Et kraftig system pakket sammen på et lite område vil lage masse varme. Slik jeg har tegnet det vil det bli bra luftgjennomstrømning, men jeg er ikke helt sikker på hvilken kjøleløsning jeg skal velge. Finnes det noen små, men pålitelige vannkjølere?

trenger også en minst mulig strømforsyning, som samtidig kan levere masse strøm. (300w minimum.)

tror jeg har forklart det jeg trenger hjelp til nå, vennligst kom med forslag, råd og andre ting jeg kan ha nytte av. Om du lager en liste av hardware, kom gjerne med en liste av ting som er kompatible, men dette er ikke noe must.

Hovedkortet er det som kommer til å bli vanskeligst å plassere om det blir stort, så kom gjerne med forslag til små slike. innebygget lan er et must da jeg ikke kan kaste bort plass til et netkort. (gbit lan)

altså..

lite hovedkort. (m/gblan, lyd(5.1 om mulig) sata, minst 2 usb bak og støtte for en ekstra bracket.)

liten men effektiv kjøleanordning.

liten slot in dvdrom

liten strømforsyning.

resten av delene som ram og skjermkort har nokså standariserte størrelser, så de er ikke så viktig. (har tatt mål av et nokså storvokst 6800, så jeg har litt å gå på når det gjelder skjermkortstørrelse.)

på forhånd takk for innspill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, mATX var det jeg så for meg for hovedkortet. Ikke noe større i allefall.

Har ikke kjøpt noe av hardwaren enda. så jeg er åpen for alt. Når det gjelder AGP eller pcie så er jeg åpen for alle forslag og anbefalinger. Selv om et system med fremtiden i sikte ikke hadde vært dumt. :)

Lenke til kommentar
Holder på med planleggingen av et omfattende casebuilding-prosjekt. grunnet det nokså lille kabinettet jeg har på tegnebrettet, må jeg ha hardware som tar minst mulig plass. Har ingen erfaring med barebone pcer, eller hardwaren som finnes i disse. Men siden prosjektet mitt kommer til å bli bare litt større enn slike, kunne det vært interessant å tatt en kikk på barebone-hardware.

MEN... ikke nok med at det skal ta liten plass, men det må også yte bra nok til å drive dagens toppspill. da spesielt doom3, siden det vil være themet for prosjektet.

Et kraftig system pakket sammen på et lite område vil lage masse varme. Slik jeg har tegnet det vil det bli bra luftgjennomstrømning, men jeg er ikke helt sikker på hvilken kjøleløsning jeg skal velge. Finnes det noen små, men pålitelige vannkjølere?

trenger også en minst mulig strømforsyning, som samtidig kan levere masse strøm. (300w minimum.)

tror jeg har forklart det jeg trenger hjelp til nå, vennligst kom med forslag, råd og andre ting jeg kan ha nytte av. Om du lager en liste av hardware, kom gjerne med en liste av ting som er kompatible, men dette er ikke noe must.

Hovedkortet er det som kommer til å bli vanskeligst å plassere om det blir stort, så kom gjerne med forslag til små slike. innebygget lan er et must da jeg ikke kan kaste bort plass til et netkort. (gbit lan)

altså..

lite hovedkort. (m/gblan, lyd(5.1 om mulig) sata, minst 2 usb bak og støtte for en ekstra bracket.)

liten men effektiv kjøleanordning.

liten slot in dvdrom

liten strømforsyning.

resten av delene som ram og skjermkort har nokså standariserte størrelser, så de er ikke så viktig. (har tatt mål av et nokså storvokst 6800, så jeg har litt å gå på når det gjelder skjermkortstørrelse.)

på forhånd takk for innspill.

Pioneer har en slim DVD rom med slot in. Men den er ikke så billig om jeg husker rett. Ta et google søk viss den ikke finnes på nettbutikker her til lands..

Har sett bilde av den iallefall og ser ut til å passe til liknende systemer eks. itx osv.

Lenke til kommentar

Har kikket litt på ITX-mb, de er nok ikke kraftige nok nei..

Men på mini-itx.com var det faktisk en del ting jeg kunne brukt, spesielt dvdromene som var der.

Hva med vannkjøling da folkens? Noen som har erfaringer med sånne? små sånne vel og merke. en tank som rommer 1/2 liter er det største jeg kan bruke, så sant den er kortere og litt bredere enn en halvlitersflaske. (men ikke mye bredere..)

takker for tips!

Lenke til kommentar

det vil si en ekstra bracket med usb-kontakter i, som jeg kan koble til hovedkortet.

//edit: dette er egentlig ikke et must, men en enorm fordel sånn jeg har tegnet kabinettet, da tastatur og mus plugget i front hjelper stort på både funksjonalitet og design. (er dog ikke helt ferdig på tegnebrettet (om du kan kalle acad et tegnebrett. :p) siden jeg ikke vet dimensjonene på hardwaren jeg skal bruke enda. Eller hvilken hardware for den saks skyld. så jeg skal nok greie meg med 2 usb i bakkant.. må bare scrappe et par ideer :p)

Endret av slash
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...