Furyfax Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 (endret) Slik er det: Maskinen min består av: AMD "winnie" @290MHzx9=2.6GHz ( CBBFD 0446 SPAW ) 2x512MB Corsair PC4400 DFI NF4 LP Ultra (Bios 3.10P) MSI X800XT ---------------------------------------------------------- Etter en retur hos komplett på dualpack Corsair PC4400, så fikk eg etter kort tid nye minnebrikker! Og disse var problemfrie en stund, så fikk eg etterhvert windows feilmeldinger når eg spilte blant annet CS:S, det kunne ta alt fra 15min eller over 2 timer til feilmeldingen kom. "memory could not be read" Se vedlegg. Første eg gjorde var å kjøre tester for å prøve å identifisere feilen ( mistanken var jo selvfølgelig minnet!! ). Så eg kjørte SuperPI (1MB) men den klarte ikkje å gjennomføre testen, fikk windows feil-melding igjen! Men her sto det bare ERROR, sto ingenting om minnet. Det var heller ikke "not convergent square" eller "not exact in round" eller hva det pleier å stå om systemet er ustabilt ved klokking. PCen gjekk gjennom grundige tester for å finne max OC hastigheter da eg fekk delene og har klart 32MB i SuperPI uten problemer! Men nå får eg feil etter 5 sek i OCCT og denne maskinen var "rock solid" på samme innstillinger før. Dette er hva jeg har gjort: SUPERPI 1MB testen 275x9 , 2x512MB RAM kjørte på 275MHz- probemer 275x9 m/divider, 2x512MB RAM kjørte på 217MHz- ingen probemer 275x9 1x512MB RAM kjørte på 275MHz- ingen probemer Testet da begge begge brikkene hver for seg, hadda da ingen problemer! --------------------------------- Dette er et forvirrende resultat, minnebrikkene fungerer ikke som de skal i dual, men hver for seg er det ingen problemer i SuperPI. Testet deretter memtest i overkant av 12 timer med maskinen på 275x9 med minnet på 275 også(begge minnebrikkene i maskinen). Fikk da i overkant av 120 feil i memtest og barepå test #8. #&%¤& tenkte eg, nå e minnebrikkene gått te hel¤e igjen! Så tidligere ikveld slengte eg inn en Corsair XMS XL PC3200 eg har OC te @PC4400, og dette så ut som det fungerte smertefritt, men akkurat nå har eg spilt CS:S i overkant av 2 timer, så kom feilmeldingen som e pastet nede. "memory could not be read"! Dermed så ble det full forvirring i mitt hode! Samme feilmelding men med forskjellige minnebrikker! Siden minnekontrolleren er integrert i CPU, kan dette skape disse feilmeldingene i windows og i memtest? Er det CPU som er ødelagt? Eller er det HK som skaper disse problemene, eller minnebrikkene som eg først trodde! Håper noen kan komme med noen nyttige svar. Hilsen en sint,forbannet,skuffet ,trist og forvirra PC entusiast! PS. Klarte visst å fjerne den screenshoten av feilmeldingen, men eg mener feilmeldingen er lik den som er nedenfor. ( brukte google for å finne bilde ) Endret 2. juni 2005 av Furyfax Lenke til kommentar
Furyfax Skrevet 2. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2005 (endret) DFI har jo også innrømmet feil på HK, når det gjelder spenningen på minnet. Men eg har ikkje skifta jumperen. Så max spenning er 3.2volt på HK, har bare hatt 2.85V på disse brikkene, som er default. Setter på memtest inatt, på stock innstillinger og med PC3200 brikken min(9x200Mhz, RAM 200 2-2-2-5), for å se om eg ennå får feil i memtest, om eg da får feil må det vell være CPUen som holder på å ta kvelden.. Endret 2. juni 2005 av Furyfax Lenke til kommentar
Kræz Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 Har dessverre litt av det samme problemet, men på et socket A system. Det er også alltid explorer som melder om feilen. Hos meg oppstår feilen dersom jeg kopierer store mapper (40G eller mer) fra en disk til en annen. Derfor går jeg og innbiller meg at det er ide eller sata kontrolleren som ikke funker som den skal. Mem-feilen kan da komme når maskinen skal lese fra virtual-ram? Sikkert ikke så mye til hjelp dette men det er sent på kvelden. Lenke til kommentar
Furyfax Skrevet 3. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2005 Nå er eg ialfall forvirra, memtest stått på i 8 timer. 0 feil. Dette var på default instillinger. Men brukte Corsair XL 3200 brikken. For å teste Corsair PC4400, skal jeg klokke ned maskinen til 275x6=ca1,6GHz å kjøre minne på 275 2,5-4-4-8 ? Eller har noen andre noen tips kordan eg finne feilen på systemet? Lenke til kommentar
omegaV8 Skrevet 3. juni 2005 Del Skrevet 3. juni 2005 (endret) Jeg hadde samme feilmelding memory could not be read spesielt på et map i CS-S fun map pool.. Løsningen var enkel satte inn en vifte som kjøler Rambrikkene og problemet var borte AMD Athlon 3000+ POV 6600GT AGP8x: Core clock frequency 552MHz og Memory clock frequency 1.01 GHz Minne/RAM: 1536MB OCZ Platinum Edition HK: MSI K7N2 Delta2 Platinum Edition Endret 3. juni 2005 av omegaV8 Lenke til kommentar
Furyfax Skrevet 3. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2005 Ok. Får prøve å sette en vifte på å se kordan det går. Får ikke tid før ikveld. Hvis noen andre som har tips så kom gjerne med de! Lenke til kommentar
cyberpet Skrevet 3. juni 2005 Del Skrevet 3. juni 2005 Hmm... får også samme feilen en gang i blant på laptopen min, spesielt når jeg lukker Internet Explorer.. Har en Dell Inspiron 4150 med 1,7ghz Mobile Pentium 4 -M og 256 + 512 ram.. Har alltid innbilt meg at det skyldes litt mye tweaking og roting i XP, eller rett og slett skyldes feil på nettsider.. Har også opplevd feilen i noen andre programmer, men oftest i IE.. Kjørte memtest over natta for en lang stund tilbake, og fant ingen feil. En gang på en bestemt nettside klarte jeg å fremprovosere feilen flere ganger.. Kan godt hende det har noe med varme å gjøre, da området ved rambrikkene er ganske varmt.. Litt vanskelig å få testet det på laptopen min da men.. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 3. juni 2005 Del Skrevet 3. juni 2005 Jeg fikk også samme feilmelding nå jeg brukte 1gb pc4400c25 som var feil på, og som er på vei til komplett. Nå kjører jeg corshair 2048c2 og har ikke fått noen feilmelding siden jeg bytta. Har også dfi NF4 hk. Lenke til kommentar
Furyfax Skrevet 3. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2005 (endret) Har ikkje rukket å gjøre så mye, pga skole og jobb. Men bestemte meg for igjen testa SuperPi for å se om eg får feilmelding igjen. Her er to bilder: Bilder nr 1 er med 2x512MB Corsair PC4400 brikkene( i dual ) kjøpt hos komplett.no Bilde nr2 er med 1x512MB Corsair PC3200 XL @PC4400 2,5-4-4-8 ( ) Endret 3. juni 2005 av Furyfax Lenke til kommentar
Furyfax Skrevet 3. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2005 Her er bilde nr2. Eg klokket ned CPU for å være sikker på at CPUen ikke som forårsaket det. Så da regner eg egentlig med å ha identifisert feilen. Disse SuperPI testene er utført med 2x80mm vifter over rambrikkene! SÅ varme skulle ikkje være noe problem.. Regner med det blir ny retur til kompltt.no etter helgen. Lenke til kommentar
Furyfax Skrevet 4. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2005 Har hatt en fin dialgo med komplett angående disse minnebrikkene. Jeg spurte om det er mulig å refundert pengene i stedenfor nye minnebrikker. Er virkelig i tvil i hvilket minne eg skal gå for nå, så derfor vil eg heller ha pengene slik at eg kan tenka på saken. Men komplett svarte med at det skulle de avgjøre, om eg fekk penger eller ny vare. Nårer det jeg har lov til å heve kjøpet? Har allerede levert en ett sett med minne brikker til komplett, nå etter helgen sender jeg disse, så det blir andre gang jeg sender retur på minnebrikkene. Lenke til kommentar
J0lle Skrevet 4. juni 2005 Del Skrevet 4. juni 2005 Har hatt en fin dialgo med komplett angående disse minnebrikkene. Jeg spurte om det er mulig å refundert pengene i stedenfor nye minnebrikker. Er virkelig i tvil i hvilket minne eg skal gå for nå, så derfor vil eg heller ha pengene slik at eg kan tenka på saken. Men komplett svarte med at det skulle de avgjøre, om eg fekk penger eller ny vare.Nårer det jeg har lov til å heve kjøpet? Har allerede levert en ett sett med minne brikker til komplett, nå etter helgen sender jeg disse, så det blir andre gang jeg sender retur på minnebrikkene. Den loven du sikter til er vel hvis butikken ikke kan reparere eller fikse feilen, du sier jo selv at det gikk fint med brikkene en og en, så det er jo tydelig at det ikke er brikkene som er feilen. Iallefall slik jeg ser det så er det enten minnekontrollern i cpu, eller så er det hovedkort som er litt "gay" mht plassering av minnebrikkene jeg har DFI NF3 og jeg må ha en spesiell plassering av mitt minne, ellers blir det bare krøll.. mye snodig her jeg hadde masse feilmeldinger av den typen du hadde i cs:s, fant ut tilslutt at det var lydkortet som er integrert i chipsettet. kjøpte et SB live 24-bit til 185,- på komplett og alt var i skjønneste orden.. hehe Lenke til kommentar
Furyfax Skrevet 5. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2005 Testet igjen memtest i 10 timer inatt. Kjørte maskinen på 6x275=1.65GHZ og fant ingen feil i memtest! Så restarta eg pcen, fremdeles med de 2 brikkene fra komplett. Gjekk inn i bios og trykte på load optimized settings, dvs maskinen blei satt på default instlillinger og minne ble klokket ned til 200MHz 2,5-4-4-8. Så var eg 5 min i windows så restartet pcen plutselig. Så eg har tatt ut minnebrikkene, ogtatt inni min gode gamle Corsair XL3200. Men når eg kom inn i windows så fekk eg denna meldingen etter å ha trykt send feilmelding. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå