Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med Telenor ADSL og 3com modem/ruter

Anbefalte innlegg

Har vært hos min onkel nå og prøvd å få til Telenor ADSL, men måtte dessverre gi meg uten positivt resultat. Kunne ikke ringe til Telenor kundeservice siden de stengte kl. 20.

Det er en 3com officeconnect ADSL-modem / ruter onkelen min har. Har lagt inn brukernavn, passord, at det er PPPoE som blir brukt og koblet alt opp slik jeg har forstått det skal være (lest i manualen). VPI/VCI har jeg satt til 8/35, dette siden jeg leste at dette er det mest vanlige (har også prøvd med 0/100).

På ruteren lyser SYNC-led. Dette betyr at ruteren har kontakt med sentralen. Online led blinker en og annen gang. Hvis dette lyser har brukernavn/passord blitt godkjent. Det er her en eller annen plass det ser ut til å svikte.

Skal ringe til kundeservice en gang i morgen, men fint hvis noen her har erfaringer med dette og ser hva som er galt. Det er en plass mellom ruter og sentral, da jeg uten problemer får til å konfiguere ruteren gjennom nettverket.

En annen ting er problemer med å oppdatere firmware. Følger man linken på komplett sine sider kommer man til denne siden hos 3com. Har lastet ned 3crwe754g72-x_22Feb2005.exe - firmwaren (ser det kom en ny i dag, kan prøve med den i morgen). Får opp en feilmelding når jeg prøver å laste ned opp til ruteren. Husker ikke den nøyaktige feilmeldingen, men det er noe slikt som feil image size.

Håper på gode løsningsforslag. Data er noe herk når det ikke fungerer som det skal.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Firmwareoppdatering er nødvendig, og husk å resette routeren til fabrikkinstillinger etter oppdatering av firmware. Det er derfor ikke noe poeng å konfigurere før firmwareoppgradering. Du må også pakke ut filen du lastet ned. exe-filen er en selvutpakkende fil, og filen som du laster opp til routeren er inni exe-filen. Husk også encapsulation LLC, hvis du ikke vet dette. Husk også att brukernavnet skal etterfølges av @online.no.

Lenke til kommentar

OK, nå sitter jeg på bredbånd. Bare en hake: Vi bruker et Telenor-modem (speedtouch, lånt av naboen), ikke 3com-ruteren. Har oppdatert firmware på 3com'en og plottet inn alle instillingene. Fortsatt ikke noe nettkontakt. Har tatt bilde av internett-konfigueringen slik at dere kan få se hva jeg har skrevet inn (75/33 fikk jeg opplyst av Telenor i dag).

post-61-1117805414_thumb.jpg

Endret av Nostradamus
Lenke til kommentar

Får tildelt IP-adresse ja. VPI/VCI har jeg fått fra 2 forskjellige personer på telenor sin kundeservice nå, så antar de er rett.

SYNC-led lyser hele tiden, og Online-led blinker en og annen gang (akkurat slik det var før).

Er det mulig å telnete seg inn i modemet (eller komme seg inn på noen annen måte) slik at jeg kan få bekreftet innstillingene?

Edit: Tok "telnet 10.0.0.138" og kom inn i modemet. Er det mulig å finne VPI/VCI her noen plass? Hvis; hvor?

Endret av Nostradamus
Lenke til kommentar

Fikk du med en slik Adsl cd fra telenor? denne er komplett ubruklig... prøv heller å konfigurere maskinen uten denne cd'en (hvis den er brukt, den bare roter alt til)... jore det hos en venn av meg og nå slipper han å taste inn passord og bruker navn og alt det der, skrur på maskina og den er på nett (akkuratt som hos Tele2 som jeg har) :p

Lenke til kommentar

Nå fungerer det. Hva jeg gjorde etter innleggene med bilder? Byttet VPI/VCI til 8/35. Mildt sagt lite glad i Telenor akkurat nå :mad:

Takker til dere som har hjulpet meg. Spesielt takk til sofTest :love:

Da var det videre til neste husstand for å fikse ADSL der :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...