Gå til innhold

PowerColor Radeon X800 256GDDR3 PCIe. Erfaringer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen som har erfaringer med dette kortet?

Leste en test på fireingsquad.com istad, og kom godt ut. Men hvordan er det med ytelse og støy?

Kjøpte demovare på Komplett. Så ut til å være fin ytelse på det, pluss at det har 1,6ns minnebrikker og kan kjøre på 1200MHz.

På forhånd takk :)

Fredrik

Har selv testet X850XT utgaven av dette og kan tygt si det yter meget godt, i tillegg var det enormt mere støysvakt enn Asus sitt som jeg testet det opp mot.

Ja det var stor forskjell på støyen på disse to .

Lenke til kommentar
Noen som har erfaringer med dette kortet?

Leste en test på fireingsquad.com istad, og kom godt ut. Men hvordan er det med ytelse og støy?

Kjøpte demovare på Komplett. Så ut til å være fin ytelse på det, pluss at det har 1,6ns minnebrikker og kan kjøre på 1200MHz.

På forhånd takk :)

Fredrik

Har selv testet X850XT utgaven av dette og kan tygt si det yter meget godt, i tillegg var det enormt mere støysvakt enn Asus sitt som jeg testet det opp mot.

Ja det var stor forskjell på støyen på disse to .

Nå er jo ikke disse to kortene helt på nivå, men takk alikevel for at du deler det!

Virker på meg som at PowerColor har de roligste kjølerne til gjennomsnittet av ATI-baserte kort på markedet i alle fall...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
betalte du bare 1500,- for det kortet  :dontgetit:

Du må følge med litt på Komplett-Demovarer..istedetfor å bare poste tullprat... :p

Dersom det ikke er borte allerede er det bare å følge linken i ett av mine tidligere innlegg idag(igår) til samme kortet som "fredriku" nå har..

Selv sikret jeg meg ett X800 Pro 256MB til under 2k idag...

..så nå (må)bør jeg avhende ett 9800Pro... :)

Edit:

Fredriku kom meg i forkjøpet...

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Har ikke alle (high-end) Asus-korta en noe "proprietær" løsning mht. viftestyring/tempmåler?

På mitt 6800 "GT" så fungerer ihvertfall "Asus enhanced driver" og "Asus PC-doctor" greit nok (med noen rare bugs av og til sammen med annet "low-level" software).

Vifta starter/går jo "default" på full guffe..dvs. nær 7k.. noe som er helt unødvendig/uholdbart mht. støy.

Med Asus egen software så kan man styre vifta meget bra slik at den til vanlig "tusler" på 1.6k rpm.. dvs. nesten uhørlig.. for så å spinne opp ved behov..

Dette kortet har forøvrig (lik andre Asus kort jeg har hatt) en god kjøler.. slik at temp sjelden kommer mye over 60 grader..selv ved "looping" i 3Dmark..

Det Sapphire-kortet jeg kjøpte forrige uke (X700 Pro PCI-E) har viftestyring "innebygd" i Bios.. Fungerer veldig bra det også...Og det "idler" på lave 38 grader (full load 65 grader max.klokket).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Dro nå en 3DM05 runde, og fikk 4644 poeng.. @ 444/522..

Syns nå ikke det er så værst :)

uten å ha klokket cpu e.l...

Maskinen har heller ikke vært restartet mellom hver test, selvom dette er det mest optimale.. :)

Ikke så værst?

Det er jo dr**bra for å si det pent... :)

Her har du gjort ett meget godt kjøp Fredriku! :thumbup:

(Håper jeg blir like fornøyd med mitt X800Pro). ;)

Lenke til kommentar

Hehe, takk for det :)

Klokker bare opp med ATItool, der jeg laget meg en egen profil rett før jeg skal benche, så går det fint!

Ellers lurer jeg fælt på hvor man kan se tempen der..?

Edit: fant det nu, Idler på 37 grader, men går vel noe ned etterhvert..

Må si meg veldig fornøyd med kortet nå, synd det ikke funker å åpne så det blir 16 pipelines ja! :(

Endret av fredriku
Lenke til kommentar
Hehe, takk for det :)

Klokker bare opp med ATItool, der jeg laget meg en egen profil rett før jeg skal benche, så går det fint!

Ellers lurer jeg fælt på hvor man kan se tempen der..?

Edit: fant det nu, Idler på 37 grader, men går vel noe ned etterhvert..

Må si meg veldig fornøyd med kortet nå, synd det ikke funker å åpne så det blir 16 pipelines ja! :(

trykk settings, så går du til temperature monitoring og krysser av for measure temperature. Sitter selv på et x800xt pe; meget fornøyd.

Lenke til kommentar

fredriku: Har kortet temperatursensor innebygd?

Jeg finner ikke funksjonen i ATItool. Under settings har jeg kun rullegardinvalgene overclocking, artifact scanning, gamma control, startup, 3-d detection, refresh rate fix og miscellaneous.

Lenke til kommentar

Jeg finner ikke funksjonen i ATItool. Under settings har jeg kun rullegardinvalgene overclocking, artifact scanning, gamma control, startup, 3-d detection, refresh rate fix og miscellaneous.

Sikker på at du har en oppdatert versjon av programmet? Alle x800xt-variantene har vel inebygget temperatur-sensor...?

Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke tar helt feil, så må man ha versjon 0.24 av ATI TOOL for å kunne se temperaturen på kortet. Har en Powercolor x800 xl selv. Med 1.6 ns minne, men får ikke klokket minne til mere enn 560 MHz... Så det ligger sikkert en eller annen type sperre i bios på kortet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg ble litt overrasket at selv X700 Pro hadde temp.sensor *og* viftestyring i Bios.

Dette er forøvrig noe kortprodusentene godt kan finne på å legge inn/ta vekk iht. referansedesign..

F.eks. har Sparkle 6600GT ikke temp-sensor, men de fleste? andre 6600GT har det (ihvertfall Leadtek)..

Når det gjelder ATI er det/har det vel vært slik at denne "finessen" har vært reservert XT-utgavene?

Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke tar helt feil, så må man ha versjon 0.24 av ATI TOOL for å kunne se temperaturen på kortet. Har en Powercolor x800 xl selv. Med 1.6 ns minne, men får ikke klokket minne til mere enn 560 MHz... Så det ligger sikkert en eller annen type sperre i bios på kortet.

Det er ikke pga sperre at du ikke får klokket minnet mer. Det klarer rett og slett ikke mer. Jeg har samme 1,6 ns minne og klarer 562 mhz, men jeg tror begrensningen ligger i at kortet ikke har ekstern strømkontakt.

Lenke til kommentar

Det er ikke pga sperre at du ikke får klokket minnet mer. Det klarer rett og slett ikke mer. Jeg har samme 1,6 ns minne og klarer 562 mhz, men jeg tror begrensningen ligger i at kortet ikke har ekstern strømkontakt.

På mitt står det at det er 2,0 NS og det vil ikke stabilisere seg på mer enn 523 ifølge ati-tool i alle fall.

Men nå kjører jeg kun opp hastigheten når jeg skal benche, og litt opp når jeg skal spille.. :p

Ellers er det fint å se andre mer erfaringer.

Tror ATI har blokkert denne funksjonen på disse kortene desverre.

Så det må gå gjennom ATI-tool, eller at man må skifte bios til et som støtter det. Og som kanskje kan gi mer volt til minne/core...

Lenke til kommentar

Der faktiske er en ekstern strøm kontakt på X800 XL... i hverfall på min kort. Tror fortsatt at det er pga bios man ikke klarer å nå 625 MHz. Tviler jo ganske mye på at det finnes en egen bios for kort med 2 ns minne og en for kort med 1.6 ns minne. Da er det en mulighet på at 1.6 ns minne for for lite spenning til å kjøre på full hastighet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Vil bare minne om at trådstarter spurte om X800.. ikke X800 Pro/XL/XT.... som nok har en annen Bios ja... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...