*Magnus* Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 hei! siden jeg fikk min nye pc her om dagen, fikk søskenbarnet mitt "gammle" som jeg alltid har spillt på osv osv.. det eneste han brukte fra sin egen gammle pc er: CDROM HDD kabler Lydkort nettverkskort Jeg monterte pc'en hans i hands nye kabinett, og var klar til og starte.. trykket på start knappen og pakket i windows cd'en... da etter den skulle boote fra cd-rommen kom det bare en bluescreen... så skiftet jeg boot device, men uten hell.. prøvde en annen cdrom-- uten hell... skiftet litt på jumperen---uten hell... så tok jeg og "clear CMOS" og startet opp igjen.. da fikk jeg en error om en "IDE bla bla conduction cable bla bla bla" altså noe som ikke stemte med kabelen. så skiftet vi kabel.. men da begynnte pc'en plutselig bare og ule hvert 2sek hele tiden med svart skjerm... så tok jeg "clear cmos" igjen og da kom jeg lengere.. prøvde igjen og boote fra cd'en men fikk bare bluescreen........ hele tiden. Så nå gav jeg opp, og sa at jeg skulle spørre dere om råd.. så.. er det noen som vet hva man kan gjøre for og få pc'en hans opp å gå? ::ABIT NF7-s v2.0 2500+2.34ghz 9800pro 512ddr pc2700 333mhz twinmos 80gb maxtor.. han sa at den gammle pc'en hans ville heller ikke starte opp mere... han tror det var HDD'en som er full av virus elns. så jeg tok den med og skal prøve og formatere den til meg og så levere den tilbake for og sjekke om det funker........ -Takk Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 Hvordan er temperaturen på CPUen? Lenke til kommentar
*Magnus* Skrevet 2. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2005 Hvordan er temperaturen på CPUen? lå på 40-50C vi har samme kabinett... så skal ikke være noe forskjell der.. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 Prøv med en annen harddisk (som ikke er full av virus og lignende) Lenke til kommentar
mr_trout Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 Dersom du prøvde å boote dine gamle komponenter fra hans gamle harddisk med en xp installasjon tilpasset hans gamle komponenter, er det bare å boote fra windows install disk, formatere og installere winxp på nytt. Lenke til kommentar
*Magnus* Skrevet 3. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2005 problemet er at jeg kommer ikke inn på windows for og boote derfra.. klarer heller ikke og komme inn på cd'en etter og har satt first boot device på cdrom, så prøve og boote fra starten.. får bare bluescreen.. tok med meg HDD'en hannes hjem til meg.. funket fint her..... har formatert den nå da, for og så teste igjen. kan det være noe med kablene siden den funket til meg og ikke til han? Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 3. juni 2005 Del Skrevet 3. juni 2005 Det kan være en eller annen form for maskinvarefeil. Jeg hadde nøyaktig samme problem med en maskin for en uke siden. Det var en IBM som jeg skulle formatere og installere på nytt. Maskinen skulle på nettet, så jeg satt inn et nettverkskort som virket i en annen maskin dagen før. Formateringen gikk helt greit, også skulle jeg starte Windows-installasjonen (Windows 98, for Windows2000-en min er oppgradering). Da begynte ting å gå i dass. Diskkontrollen gikk greit, men da maskinen begynte å "laste inn filer som kreves av installasjonsprogrammet" kom det opp melding om at det var en fil som ikke kunne kopieres. Jeg trykket på reset-knappen og startet installasjonen på nytt, men med samme resultat. Så prøvde jeg med Windows 2000 Server, men også det gikk galt. Det kom opp en eller annen merkelig feilmelding. Jeg prøvde flere ganger, men med samme dårlige resultat. Så fant jeg på at jeg skulle plukke ut nettverkskortet igjen, og da gikk installasjonen helt fint. Jeg installerte Windows 98 og oppgraderte til 2000 uten problemer, og maskinen har gått problemfritt siden. Mitt tips er å plukke ut alle unødvendig kort, prøv med et annet skjermkort, annen prosessor, annet minne, kjør med kun en harddisk og en CD-stasjon (koble fra ekstradisker, brennere osv.) til problemet forsvinner. Hvis ingenting hjelper, er det antagelig hovedkortet. Lenke til kommentar
*Magnus* Skrevet 3. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2005 Nå får vi en ny error: "A disk read error ocurred" "press CTRL ALT DEL to restart" hva i ? Er det noe i biosen som er F****t ? eller kan det være noe med HDD'en ? Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 3. juni 2005 Del Skrevet 3. juni 2005 Du kan prøve med Ultimate boot cd. Den inneholder mange verktøy. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå