Gå til innhold

hva avgjør om det er god OC ram?

leifeinar

Anbefalte innlegg

leifeinar, de to minnetypene du har linket til (800MHz og 675MHz) er DDR2! Med ditt hovedkort, og alle andre hovedkort til AMD64, kan du kun bruke DDR-minne, eller DDR(1) som man også kaller det, for ikke å forvirre. Foreløpig er det kun Intels Socket 775-hovedkort, med chipset i915 og høyere som  har støtte for DDR2.

DDR2 er en nyere RAM-teknologi som er utviklet for å kunne kjøre på høyere hastigheter enn DDR(1), og med lavere spenninger. Det som er en liten ulempe med DDR2, er høyere tilgangstider.

Hvis man tar for seg et eksempel, der man har DDR(1)-minne på 400MHz og en cas latency på cl2, og DDR2-minne på 800MHz, med en cas latency på cl4, vil dette i teorien veie opp for hverandre, og de to minnebrikkene vil ha "lik" ytelse. I praksis er det noe helt annet, for å opppsummere kan du IKKE bruke DDR2-minne til ditt hovedkort.

Hvis du allerede får dine Kingston HyperX-brikker opp i 278MHz, ville jeg vært strålende fornøyd. Når jeg hadde Kingston HyperX var det ikke snakk om noe høyere enn 220MHz, samme hvilke timings og/eller spenninger.

amatør jeg ja.... :blush: du forklarte hele forvirringa mi der. tusen takk :p tengte liksom slik at siden alle bærbare kom med ddr2 å gjorde disse det også.

og Snekker`n post et resultat i denne tråden, arti og høre hva du klarer.

når jeg bencher minnet med everest får jeg:

memory read: 7400

memry write: 2240

memory latency: 43 ns

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så hvordan skiller man dem fra hverandre?

Dette er brikker jeg har vurdert å kjøpe, enten en enkel 512Mb-brikke, eller et sett med 2 x 512Mb, og vil jo helst ha de TCCD-chiper.

Mitt MSI K8N Neo FSR gir vel maks 2,75v, så BH5 vil vel ikke gi meg særlig glede... :ermm:

Kanskje Corsair XMS4400C25 er et sikrere valg for meg? :hmm:

Jeg vet ikke om det blir så lett å skille dem, og psdata er vel ikke av dem som gir mest detaljerte opplysninger om produktene sine. Har ikke klart å finne tak i de forskjellige varenumrene, men jeg kan jo foreslå noen andre TCCD-brikker:

Patriot

PQI Turbo

Kingston HyperX

Geil Ultra-X PC4400 vil altså fremdeles ha TCCD, ifølge to nylig oppdaterte lister jeg har sett.

Corsair-brikkene du nevner er jo også et trygt valg. Kan forøvrig ikke finne mange TCCD-brikker med høy rating, men det har vel ikke så veldig stor betydning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...