Gå til innhold

hva avgjør om det er god OC ram?

leifeinar

Anbefalte innlegg

jeg har enda ikke helt skjønnt dette men OC ( overklokking)ram. hva avgjør om den er bra? jeg har kingston hyperX jeg har HTT på 278. men hva om jeg hadde hatt 800 MHZ ram ? ville de klokka mye lengere enn min 400 mhz? isåfall hvorfor snakker ingen om en slik ram? den er jo bare 2-300 dyrere. og all logikk sier jo at den skal gå mye lenger

og hva er den ultimate OC ramen? uten tanke på HK

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle minnemoduler er sammensatt av en serie chiper, og disse chipene er helt klart den faktoren som i størst grad bestemmer minnets egenskaper. Det finnes hundrevis av minneprodusenter (Corsair, Geil, OCZ, Kingston), men det er ganske få produsenter av chiper. Alle minneprodusenter kjøper chiper fra de få chip-produsentene, og setter dem sammen til minnemoduler.

Winbond BH-5 er slike chiper, og disse kjennetegnes av svært stramme timinger, høyt klokkepotensiale, og høyt spenningskrav. BH-5 er ikke noe jeg anbefaler til noen og enhver, fordi det er ganske få hovedkort som gir høy nok spenning uten modifikasjoner eller tilleggsprodukter (DDR-booster). BH-5-minne appelerer først og fremst til overklokkere.

Andre kjente chiper er Samsung TCCD, som også yter svært bra, og har mer moderate krav til spenning. BH-5 og TCCD finner man i mange DDR1-moduler.

Endret av Bob Ibsen
Lenke til kommentar
Alle minnemoduler er sammensatt av en serie chiper, og disse chipene er helt klart den faktoren som i størst grad bestemmer minnets egenskaper. Det finnes hundrevis av minneprodusenter (Corsair, Geil, OCZ, Kingston), men det er ganske få produsenter av chiper. Alle minneprodusenter kjøper chiper fra de få chip-produsentene, og setter dem sammen til minnemoduler.

Winbond BH-5 er slike chiper, og disse kjennetegnes av svært stramme timinger, høyt klokkepotensiale, og høyt spenningskrav. BH-5 er ikke noe jeg anbefaler til noen og enhver, fordi det er ganske få hovedkort som gir høy nok spenning uten modifikasjoner eller tilleggsprodukter (DDR-booster). BH-5-minne appelerer først og fremst til overklokkere.

Andre kjente chiper er Samsung TCCD, som også yter svært bra, og har mer moderate krav til spenning. BH-5 og TCCD finner man i mange DDR1-moduler.

tusen takk, ble ganske så mye klarere nå :D hvilke ram produsenter benytter seg av BH-5 da? kom gjerne med link til det råeste... regner man må ha et DFI hovedkort for dette?

Lenke til kommentar
tusen takk, ble ganske så mye klarere nå :D hvilke ram produsenter benytter seg av BH-5 da? kom gjerne med link til det råeste... regner man må ha et DFI hovedkort for dette?

Bare hyggelig. BH-5-chipene gikk egentlig ut av produksjon for lenge siden, til overklokkernes store fortvilelse. Men nå er de plutselig tilbake igjen.

Jeg vil legge til at hvis man ikke kan gi minst 3,2 volt, kan man heller gå for TCCD-basert minne. Men BH-5 brikkene (ihvertfall TwinMOS sine) er jo billige, slik at det kan forsvare å legge litt ekstra penger i et hovedkort, eventuelt en DDR Booster, som man kobler til den ene minnesloten, for å få høyere spenning. Denne er dessverre ikke kompatibel med NEO4-serien, som jeg ser i signaturen din.

Liste over kompatible hovedkort

Her er eksempler på BH-5-baserte minnebrikker:

TwinMOS Speed Premium PC3500

OCZ EL PC3200 Gold

Endret av Bob Ibsen
Lenke til kommentar
En annen rambrikke som er utrolig bra er OCZ R-2 , ser at Netshop har fått den inn nå .

http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=3780

Her er en test der denne er med og den hevder seg helt i toppen .

http://www.anandtech.com/memory/showdoc.aspx?i=2386

takk for fin link :D jeg har nå

KINGSTON HYPERX kjører 2,5 3 3 8 2t timings på 9 x 278 hadde jeg tjent noe på og bytte? OCZ R-2 krevde bare 2,9 V jeg kan gi 2,85 med mitt HK

Lenke til kommentar
En annen rambrikke som er utrolig bra er OCZ R-2 , ser at Netshop har fått den inn nå .

http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=3780

Her er en test der denne er med og den hevder seg helt i toppen .

http://www.anandtech.com/memory/showdoc.aspx?i=2386

takk for fin link :D jeg har nå

KINGSTON HYPERX kjører 2,5 3 3 8 2t timings på 9 x 278 hadde jeg tjent noe på og bytte? OCZ R-2 krevde bare 2,9 V jeg kan gi 2,85 med mitt HK

Vel i denne testen er begge brikkene med (din og den jeg linket til) så du han jo sammenligne der .

http://www.anandtech.com/memory/showdoc.aspx?i=2174

Lenke til kommentar
Med fare for å blande meg bort i ting jeg ikke har så veeeeeldig peiling på, kan jo Geil PC3200 Ultra X være et alternativ hvis hovedkortet ditt ikke har muligheter for høyere enn 2,85v.

Joda, de første Geil Ultra-X-brikkene som kom, og bygget på TCCD rev F-chiper, vil være et bra valg.

Eneste problemet er at disse utgavene er blitt skiftet ut med BH-5/UTT-chiper, som følgelig ikke vil være et bra valg om man bare kan gi 2,85 volt. Man kan altså risikere å ikke vite nøyaktig hva man kjøper, med mindre man finner varenumrene.

PC4000-utgavene ser dog ut til å fortsatt ha TCCD.

Ultra-X PC3200 (2-2-2-5) --chip--> Samsung TCCD (old ones), Wibond BH-5\UTT (hand-picked, relabeled) ~ Brainpower PCB

Ultra-X PC4000\PC4400 (2-2-2-5\2,5-3-3-5\2,5-4-4-7 -1T) --chip--> Samsung TCCD (hand-picked, relabeled) ~ Brainpower PCB

Lenke til kommentar
Det som er litt rart er den scoren de greier med de OCZ 3200 rev2 brikkene der.

Jeg har samme brikkene og jeg greier max 275 på 3-4-4-6 jeg kjører greit nokk bare 2.85V men tviler på at det har noe og si.

Jeg tror at Corsair XMS4400C25 er et bedre kjøp OCshoot har testa dem og de greide seg veldig bra.

http://www.ocshoot.no/corsairxms4400c25_1.htm

Corsair XMS4400C25, har disse brikkene, fikk de for en uke siden.

Fsb på 271, Satt brikkene på 1:1 og 2,5-3-3-6 Vips dette på 2,75v. Har ikke testa videre stramming for jeg tror ikke det er mer å hente.

Konge fornøyd!

:thumbup:

Lenke til kommentar
Med fare for å blande meg bort i ting jeg ikke har så veeeeeldig peiling på, kan jo Geil PC3200 Ultra X være et alternativ hvis hovedkortet ditt ikke har muligheter for høyere enn 2,85v.

Joda, de første Geil Ultra-X-brikkene som kom, og bygget på TCCD rev F-chiper, vil være et bra valg.

Eneste problemet er at disse utgavene er blitt skiftet ut med BH-5/UTT-chiper, som følgelig ikke vil være et bra valg om man bare kan gi 2,85 volt. Man kan altså risikere å ikke vite nøyaktig hva man kjøper, med mindre man finner varenumrene.

PC4000-utgavene ser dog ut til å fortsatt ha TCCD.

Ultra-X PC3200 (2-2-2-5) --chip--> Samsung TCCD (old ones), Wibond BH-5\UTT (hand-picked, relabeled) ~ Brainpower PCB

Ultra-X PC4000\PC4400 (2-2-2-5\2,5-3-3-5\2,5-4-4-7 -1T) --chip--> Samsung TCCD (hand-picked, relabeled) ~ Brainpower PCB

Så hvordan skiller man dem fra hverandre?

Dette er brikker jeg har vurdert å kjøpe, enten en enkel 512Mb-brikke, eller et sett med 2 x 512Mb, og vil jo helst ha de TCCD-chiper.

Mitt MSI K8N Neo FSR gir vel maks 2,75v, så BH5 vil vel ikke gi meg særlig glede... :ermm:

Kanskje Corsair XMS4400C25 er et sikrere valg for meg? :hmm:

Lenke til kommentar

leifeinar, de to minnetypene du har linket til (800MHz og 675MHz) er DDR2! Med ditt hovedkort, og alle andre hovedkort til AMD64, kan du kun bruke DDR-minne, eller DDR(1) som man også kaller det, for ikke å forvirre. Foreløpig er det kun Intels Socket 775-hovedkort, med chipset i915 og høyere som har støtte for DDR2.

DDR2 er en nyere RAM-teknologi som er utviklet for å kunne kjøre på høyere hastigheter enn DDR(1), og med lavere spenninger. Det som er en liten ulempe med DDR2, er høyere tilgangstider.

Hvis man tar for seg et eksempel, der man har DDR(1)-minne på 400MHz og en cas latency på cl2, og DDR2-minne på 800MHz, med en cas latency på cl4, vil dette i teorien veie opp for hverandre, og de to minnebrikkene vil ha "lik" ytelse. I praksis er det noe helt annet, for å opppsummere kan du IKKE bruke DDR2-minne til ditt hovedkort.

Hvis du allerede får dine Kingston HyperX-brikker opp i 278MHz, ville jeg vært strålende fornøyd. Når jeg hadde Kingston HyperX var det ikke snakk om noe høyere enn 220MHz, samme hvilke timings og/eller spenninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...