Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Korte, pluselige suselyder i øret.

Neptun_

Anbefalte innlegg

Pust og pes. Plutselig dukker det opp en sterk suselyd (av typen enkelte hører når en tv står på, inkl. meg) i øret mitt, som går over etter noen sekunder. Har begynt nylig, og jeg opplever det 5-10-15 ganger daglig. Jeg har også vært utslitt i det siste, er det fortsatt, helt hvit i ansiktet og sånn. Så jeg bare lurer på om de to tingene kan ha noe med hverandre å gjøre. hvis ikke- WTF?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En pipelyd som gjør at den overdøver mye kommer da hos de fleste, men hører du på høy musikk og du får det litt ofte kan det tyde på at du har lyden skadelig høyt på.

Noen er jo så "heldige" at de ble uføre pga det, så greit å passe litt på...

Lenke til kommentar
Jeg hører veldig mye på musikk med headset, men ikke særlig høyt. Har tenkt på det der.. Kanskje bedre å høre gjennom høyttalerne?

Det kommer an på headsettet, det værste som er for ørene er de ørepluggene som følger med minidiskspillere osv. Hvis du har et headsett med litt "rom" går det fint, men høytalere er absolutt best for ørene.

Lenke til kommentar
Det kommer an på headsettet, det værste som er for ørene er de ørepluggene som følger med minidiskspillere osv. Hvis du har et headsett med litt "rom" går det fint, men høytalere er absolutt best for ørene.

Ok, tror høyttalerne skal bli brukt flittig i fremtiden da... ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Pipelydene som forekommer i ørene til folk forsterkes jo mer man tenker på dem. Sykdommen tinnitus er i stor grad en psykisk lidelse. Better keep your mind straight.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Pipelydene som forekommer i ørene til folk forsterkes jo mer man tenker på dem. Sykdommen tinnitus er i stor grad en psykisk lidelse. Better keep your mind straight.

Hvor har du det ifra?

Flere leger som har gått ut i tv og advart mot tinnitus, samt førstehåndserfaring.

Lenke til kommentar

http://216.239.59.104/search?q=cache:Rs3-b...3+tinnius&hl=no

I dag er 17000 nordmenn invalidisert pga. tinnius, dvs. konstant pipetone og støy. Et par hundre tusen sliter med hørselsskader som gir redusert livskvalitet og ikke minst ikke noen særlig artig musikkopplevelse.

Dj'er er spesielt utsatt, for disse skal ikke bare ha en monitor som overdøver hovedanlegget, headsettet skal også overdøve monitoren!

Nok skremsel, alt dette er reelt og det hersker liten tvil om at ørene blir sliten av høy lyd. Derimot har enda ikke forskerne klart å finne et klart bevis på at høy musikk gir hørselsskader. Så vet du det, om du ønsker å gamble og kanskje bli en av den tiendedelen av den norske befolkningen som har skader kan du gjøre det, eller du kan bruke beskyttelse.

Foretrekker å se det svart på hvitt, istedet for personer som sier at de og de gjør det og det.

(argumenterer siden jeg er plaget av det selv)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Problemet er at det er et hav av tilstander som kan forårsake tinnitus, og dermed hjelper ikke den samme behandlingen på alle. I tillegg til de “kroppslige” årsakene som er nevnt i listen under, kan stress, ulykker eller følelsesmessig ubalanse både utløse og forverre tinnitus.

Kognitiv atferdsterapi kan redusere stress og hjelpe pasienten å tilpasse seg øresuset. Psykologer kan bidra til at pasientene flytter fokus bort fra susingen, og på den måten få kontroll over livet.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Du glemte forørvig hele listen over (mange) mulige årsaker.. ;)

http://www.lommelegen.no/art/art568.asp

Derfor jeg refererte til Lommelegen.no i sitatet. Kjedelige greier det der. Merker selv at jo mer jeg tenker på susingen/pipingen i mine ører (når den finner sted) så øker styrken nærmest til det uutholdelige. Heldigvis er jeg ikke veldig plaget med dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...