Lindsay Skrevet 18. juli 2002 Del Skrevet 18. juli 2002 Har som sagt RH 7.2 og venta på 7.3,lasta ned tre imageses som jeg brente.Starta opp som at dette skulle gå greit,omsider fant jeg ut at du måtte lage en oppstartdiskett,og nå har jeg holdt på i flere dager.Jeg får det f ikke til.Har prøvd begge mulighetene men innser at for meg og mange andre er nok linux bare et OS for vidrekommende og bedre.Venter i spenning på RH 107.3 Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 18. juli 2002 Del Skrevet 18. juli 2002 Du gir opp for lett. Prøv Lycoris Linus. Meget lett å legge inn. http://www.lycoris.com Lenke til kommentar
smetho Skrevet 18. juli 2002 Del Skrevet 18. juli 2002 Installasjon av linux er som regel ikke noe problem. De fleste nyere distroer er like lett (lettere?) å installere enn Windows. Konfigurasjonen derimot er verre! nrw1458: Har du lest noe som helst av manualer om installering av RedHat (eller linux generellt?) Klarer maskinen din å boote cder er du langt. Dersom den ikke kan det må du lage en boot-disk for å gjøre denne delen. Dette må gjøres for at du skal komme inn i innstallasjons-programmet...vil si dette ikke er noe verre enn en windows-installasjon på en tom disk... Håper jeg forstod problemet riktig...antar det var dette du sleit med....men uansett, RTFM! Prøv videre! Du klarer det med tid og stunder :smile: [ Denne Melding var redigert av: smetho på 2002-07-18 19:32 ] Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 18. juli 2002 Del Skrevet 18. juli 2002 Quote: Den 2002-07-18 18:24, nre1458 skrev:Har som sagt RH 7.2 og venta på 7.3,lasta ned tre imageses som jeg brente.Starta opp som at dette skulle gå greit,omsider fant jeg ut at du måtte lage en oppstartdiskett,og nå har jeg holdt på i flere dager.Jeg får det f ikke til.Har prøvd begge mulighetene men innser at for meg og mange andre er nok linux bare et OS for vidrekommende og bedre.Venter i spenning på RH 107.3 Litt kjipt å gi opp så lett når du først har lasta ned 3 iso'er da. Alle Linux-distroer jeg vet om kan boote fra cd, så det er isåfall du som har for gammel pc, altså ikke Linux sin feil. Snarere tvert imot, Linux er nemlig veldig snill mot gammel hardware, prøv å legge inn WinXP eller no på denne maskinen så tenker jeg det blir gøy :smile: Som sagt, du må lage bootdisketter til Windows også når man ikke har bios som støtter booting fra cd. Og det er mye kjipere, NT 4.0 og 2000 brukte vel 4 disketter hvis jeg husker riktig, og den brukte utrolig lang tid på loade dem. Eller har du rett og slett glemt å slå på cd-booting i bios'en? Best å sjekke sånt før man begynner å klage på linux. Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 18. juli 2002 Del Skrevet 18. juli 2002 Jeg fikk til både Debian og FreeBSD på første forsøk :razz: *skryte* Lenke til kommentar
smetho Skrevet 18. juli 2002 Del Skrevet 18. juli 2002 Quote: Den 2002-07-18 19:54, Dan Hansen skrev:Jeg fikk til både Debian og FreeBSD på første forsøk :razz: *skryte* Oooo, helten vår :smile: Følte meg go da ja Lenke til kommentar
Lindsay Skrevet 18. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2002 OK. Jeg tar det på nytt. Jeg har et msi266 pro som er ca 1år gammelt og har Redhat 7.2 på denne maskina. Jeg lasta ned distroene for 7.3 De kom som ISO filer Brente de med Adaptec CD Creator 5 Platinum Problemet er at"Jeg får ikke laga en bootdiskett(For plata er ikke bootbar)Dette sto på Redhat sine sider. Det jeg ville fram til var at det er veldig vanskelig når jeg ikke får det til,og jeg har fulgt Manualen. Noen Leser faktisk READ The FUCKING MANUAL Så er det noen som kan hjelpe meg med å lage en bootdisk.For RH7.2 Booter som bare juling fra CD. S Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 18. juli 2002 Del Skrevet 18. juli 2002 ... et lite selverfart tips; det lønner seg veldig å følge med og lese instruksene underveis. Det hele er ganske selvforklarende egentlig. Lenke til kommentar
smetho Skrevet 18. juli 2002 Del Skrevet 18. juli 2002 Har du windows installert? Åpne cd1 fra windows. Let deg frem til mappen dosutils. Her har du blandt annet rawrite.exe. Med dette programmet kan du lage en bootdisk (finnes sikkert noen hjelp-fil for dette på cden eller nettet). Eller så finnes også RawWrite for Windows på cden. Dette er et litt lettere program med windows-gui som gjør samme jobben. Regner med du skal bruke imaget (som ligger i image-katalogen) som heter boot. Dette er for vanlige "ide-maskiner". Finnes også andre imager for mer "uvanlig" harware. Les readme-fila i samme katalog. Sånn, dette burde få deg inn i installasjonsprogrammet... Regigert noen skrivefeil :smile: Vanliga det... Håper dette hjalp. :smile: Lykke til... [ Denne Melding var redigert av: smetho på 2002-07-18 20:10 ] Lenke til kommentar
tom^ Skrevet 18. juli 2002 Del Skrevet 18. juli 2002 Hei ! For å lage boot diskett kan du gjøre følgende. Last ned boot.img fra sunsite.uio.no/linux/Redhat/redhat/7.3/en/os/i386/images . Så starter du cmd.exe, skriver rawrite, så får du instruksjoner underveis hvordan du lager disketten. Har du ikke rawrite så ligger den på sunsite.uio.no/linux/Redhat/redhat/7.3/en/os/i386/dosutils . Håper du kommer litt lenger da :smile: Lenke til kommentar
Lindsay Skrevet 18. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2002 Quote: Den 2002-07-18 20:09, tom^ skrev:Hei !For å lage boot diskett kan du gjøre følgende.Last ned boot.img fra sunsite.uio.no/linux/Redhat/redhat/7.3/en/os/i386/images .Så starter du cmd.exe, skriver rawrite, så får du instruksjoner underveis hvordan du lager disketten.Har du ikke rawrite så ligger den på sunsite.uio.no/linux/Redhat/redhat/7.3/en/os/i386/dosutils .Håper du kommer litt lenger da :smile: Det kaller jeg god service det er dette problemet som jeg plages litt med.Skal gå dit med en gang. Takker så mye Tom Lenke til kommentar
smetho Skrevet 18. juli 2002 Del Skrevet 18. juli 2002 De samme filene er de jeg nevnte som ligger på cden....:smile: Lenke til kommentar
klingtai Skrevet 18. juli 2002 Del Skrevet 18. juli 2002 Bare en attpåslenger, som kan være litt lurt, men du har vel sikkert gjort det allerede. Print ut manualene - gjerne annet relevant materiale også!!!! Bare den lille tingen å ha dette fremfor seg, kan hjelpe noe forferdelig. Lenke til kommentar
Lindsay Skrevet 19. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2002 Problemet er løst Det var den forbanna GRUB som skapte problemet.Den er vel ikke noe værre enn ntloader ,men når en ikke har den samme kunskapen i linux så blir det jo værre å finne ut av RH 7.3 er oppe å går. Takker for alle innlegg som jeg fikk og har fått tak i flere bøker om linux og kommandoer som jeg forhåpentligvis trenger. Lenke til kommentar
smetho Skrevet 19. juli 2002 Del Skrevet 19. juli 2002 Med andre ord er du 18 år foran planen....ikke verst det Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 21. juli 2002 Del Skrevet 21. juli 2002 Problemet med linux er ikke selve installasjonen. Selvsagt har jeg vel hatt problemer med installasjonen, men alle distroer jeg har prøvd har jeg greid å installere. Den distoren jeg har hatt størst problemer med å installere er Debian på en 486. Som sagt er det mest konfigurasjonen av linux som er problemet. Hadde all konfigurasjonen vært sentralisert med retningslinjer hadde det vært mye enklere. Slikt som det er nå, er mestepartn av konfigureringen gjort ved å editere en haug med tekstfiler, dette kan være vanskelig for Ole Nordmann. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå