Boralis Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 (endret) Ser mange stiller dette spørsmålet og tenkte jeg kunne dele lit erfaringer der . Jeg har selv hatt/har div typer som feks 3000+, 3200+, og 3500+ av winchester. 3000+ , 32000+ og 3800+ av venice . Jeg må si jeg ikke klarer finne noen forskjeller på disse utenom std klokkefrekvens, og når det gjelder klokking har alle disse havnet mellom 2700 og 2800 kjølt med vann og med ellers samme innstillinger med tanke på bla volt . Når det gjelder temp så ser det ut som at det stemmer ganske bra med at venice faktisk er litt varmere enn winchester . Utifra dette vil nok en 3000+ eller en 3200+ være det beste alternativ, ikke minst med tanke på pris/ytelse . Priser på Venice: 3000+ 1,8 Ghz = 1290 kr = 0,71 pr Mhz 3200+ 2,0 Ghz= 1590 kr = 0,79 -ll- 3500+ 2,2 Ghz = 2295 kr = 1,04 -ll- 3800+ 2,4 Ghz = 3095 kr = 1,29 -ll- Endret 2. juni 2005 av Snekker`n Lenke til kommentar
phax Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 den forbedra minnekontrollern i venice er no det som taler mest for meg hvertfall, siden man har muligheten til og kjøre 4 minnebrikker på 400mhz iforhold til 333mhz på winchester. ellers er vel forskjellen ikke så stor utifra det jeg har skjønt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 den forbedra minnekontrollern i venice er no det som taler mest for meg hvertfall, siden man har muligheten til og kjøre 4 minnebrikker på 400mhz iforhold til 333mhz på winchester. ellers er vel forskjellen ikke så stor utifra det jeg har skjønt. Er dette noe du selv har fått sjekket ut? (Du har ingen info i profilen din om maskinvare)... Eller er dette nok ett eksempel av "heresay"...som spres videre til alle mener det faktisk er slik.. ("Reklamen" sier at Venice skal ha nevnte forbedring).. Jeg savner litt "facts"... stort sett kun den "forhatte Intel-elskeren" Snekker'n som har gitt noe substans av tilbakemeldinger når det gjelder Winchester kontra Venice. Den lille erfaring jeg har av A64 (både S939 og S754) er at det kan se ut som ulike varianter av en modell klokker omtrent likt.. Greit å få slikt bekreftet av en som "Snekker'n".. Konklusjonen må vel derfor bli: Kjøp ett godt HK og den (nest) billigste CPU'en innen en modellserie.. eller? Lenke til kommentar
LilleG Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 3200+ Venice mener jeg da den har multiplier på 10? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 3200+ Venice mener jeg da den har multiplier på 10? Ja? Og? Lenke til kommentar
LilleG Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 3200+ Venice mener jeg da den har multiplier på 10? Ja? Og? ja og? det er den jeg mener man bør velge Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 3200+ Venice mener jeg da den har multiplier på 10? Ja? Og? ja og? det er den jeg mener man bør velge kommer jo litt an på ram da, har man drit god ram kan man jo kjøre 9 x 300 i stedet for 10 x 270 . jeg har erfart at det lønner seg og ha multipier så lav som mulig. holder på venice 3000+ jeg ikke vits og bruke mere penger enn man må hvis man da har overklokker gener da. fin tråd, dette er noe mange lurer på akkurat dette. så et økonomisk oppsett: MSI K8N Neo4-F Kingston HyperX DDR400 1024 MB AMD Athlon 64 3000+ ''Venice'' 3500,- hos netshop. dette drar man opp til 9 x 300 Lenke til kommentar
benz Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 Er det ikke noe med at "Venice" også støtter 4 minnebrikker helt fint, noe som ikke fungerer med "Winchester"? Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 Er det ikke noe med at "Venice" også støtter 4 minnebrikker helt fint, noe som ikke fungerer med "Winchester"? Ja, riktig det. Det har med minnekontrolleren å gjøre Lenke til kommentar
phax Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 Er dette noe du selv har fått sjekket ut?(Du har ingen info i profilen din om maskinvare)... Eller er dette nok ett eksempel av "heresay"...som spres videre til alle mener det faktisk er slik.. ("Reklamen" sier at Venice skal ha nevnte forbedring).. Jeg savner litt "facts"... stort sett kun den "forhatte Intel-elskeren" Snekker'n som har gitt noe substans av tilbakemeldinger når det gjelder Winchester kontra Venice. Den lille erfaring jeg har av A64 (både S939 og S754) er at det kan se ut som ulike varianter av en modell klokker omtrent likt.. Greit å få slikt bekreftet av en som "Snekker'n".. Konklusjonen må vel derfor bli: Kjøp ett godt HK og den (nest) billigste CPU'en innen en modellserie.. eller? ikke testa selv men lest og hørt ja. har en winchester 3000+ selv og 4x 512mb corsair value s som "bare" kjøres på 333mhz. har lest at dette problemet er forbedra på venice kjernen, så da stoler jeg egentlig på det. Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 Har ikke Venice støtte for SSE3? (eller er det SEE3?) Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 Har ikke Venice støtte for SSE3? (eller er det SEE3?) SSE3 ja. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 SSE3 (streaming SIMD extensions, 3. generasjon) er et (relativt) nytt instruksjonssett som skal forbedre ytelsen i applikasjoner som er effektivisert med SSE3. De er da spesialsydde instruksjoner som skal kjøres skikkelig raskt i bestemte situasjoner. AMD-prosessorer tidligere enn Venice kan ikke kjøre SSE3-kode. Intel-prosessorer tidligere enn Prescott kan ikke kjøre SSE3-kode. SSE er Intel sin "greie". Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 SSE3 (streaming SIMD extensions, 3. generasjon) er et (relativt) nytt instruksjonssett som skal forbedre ytelsen i applikasjoner som er effektivisert med SSE3.De er da spesialsydde instruksjoner som skal kjøres skikkelig raskt i bestemte situasjoner. AMD-prosessorer tidligere enn Venice kan ikke kjøre SSE3-kode. Intel-prosessorer tidligere enn Prescott kan ikke kjøre SSE3-kode. SSE er Intel sin "greie". Bra noen har peiling! Lenke til kommentar
Geir M Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 3200+ Venice mener jeg da den har multiplier på 10? Ja? Og? ja og? det er den jeg mener man bør velge kommer jo litt an på ram da, har man drit god ram kan man jo kjøre 9 x 300 i stedet for 10 x 270 . jeg har erfart at det lønner seg og ha multipier så lav som mulig. holder på venice 3000+ jeg ikke vits og bruke mere penger enn man må hvis man da har overklokker gener da. fin tråd, dette er noe mange lurer på akkurat dette. så et økonomisk oppsett: MSI K8N Neo4-F Kingston HyperX DDR400 1024 MB AMD Athlon 64 3000+ ''Venice'' 3500,- hos netshop. dette drar man opp til 9 x 300 Eller MSI K8N Neo4-F Billigere RAM AMD Athlon 64 3200+ ''Venice'' Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 2. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2005 En annen ting jeg har merket med flere av disse cpuène er at de til å begynne med har klokket svært dårlig for så plutselig å "kvikne" til. Et eksempel var min 3500 winchester som ikke rikket seg over 2,4 uansett hva jeg prøvde, men etter en tids normalt bruk testet jeg den igjen uten at noe var forandret på maskinen og da var den villig til å kjøre 2,8 . Lenke til kommentar
LilleG Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 (endret) hm, ja det var rart kanskje cpuen/systemet må kjøre seg inn? (høres kanskje dumt ut) Endret 3. juni 2005 av LilleG Lenke til kommentar
un0kai Skrevet 3. juni 2005 Del Skrevet 3. juni 2005 En annen ting jeg har merket med flere av disse cpuène er at de til å begynne med har klokket svært dårlig for så plutselig å "kvikne" til. Har opplevd dette jeg også, 3000+ winchester fra 2350 til 2600, 3000+ venice fra 2300 til 2900... Merkelig synes jeg, men så lenge de klokker godt bryr jeg meg ikke... LilleG: multiplier har ingen ting å si, minnet i et a64 system kjører alltid på en divider, ergo kan man bruke en annen divider enn 200 uten å tape ytelse.. Den eneste måten multiplier kan ha noe å si er hvis chipsetet ikke klrer å levere høy nok htt, men dette er neppe noe problen med nyere HK, mitt dfi nf4 klarer 400x6 uten problem.. leifeinar: et bedre oppsett vil være 3000+ venice, dfi lp ut ultra-d, 2x twinmos sp pc3500+, koster totalt riktignok noen hundrelapper mer, men vil knuse TCCD minne i de fleste benchmarks, samt man får et mye bedre overklokkings HK.. On topic: er man en overklokker så vil man nesten alltid kunne presse en (billigste modell)3000+ like langt som de dyreste prosessorene med samme kjerne.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå