heiatufte Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 Heisann! Først of fremst: Jeg er en temmelig ny linux bruker. Jeg har imidlertid allerede samla litt erfaringer, samt formatert og reinstallert 2 ganger alt Holder på å installere Apache, PHP og MySQL. Har hørt om pakker som f.eks. XAMPP, men jeg vil gjerne kompilere og slikt selv, for å lære litt. Bruker denne guiden som ble anbefalt i "den store FAQ tråden". PCen kjører Fedora Core 3 på gnome. Jeg installerer ikke zlib og openssl, selv om det står at jeg skal det i guiden. Installerer httpd-2.0.54 istedet for 2.0.52 som står i guiden. Og PHP versjon 4.3.11 istedet for 4.3.10. httpd ble konfigurert med følgende kommando: ./configure --prefix=/usr/local/apache2 --enable-mods-shared=most --enable-vhost-alias Nå har det seg slik at installasjonen fungerer greit, helt til PHP kommer inn i bildet. I guiden jeg følger står det at jeg bl.a. skal legge til denne linja i httpd.conf: LoadModule php4_module modules/libphp4.so Jeg kan ikke se noen libphp4.so i /usr/local/apache2/modules, men prøver likevel. Da kommer, ikke helt uventet, denne meldingen: [root@localhost bin]# ./apachectl start Syntax error on line 263 of /usr/local/apache2/conf/httpd.conf: Cannot load /usr/local/apache2/modules/libphp4.so into server: /usr/local/apache2/modules/libphp4.so: cannot open shared object file: No such file or directory Hmm. Hva gjør jeg nå? Jeg fikk faktisk dette til under forrige installering. Jeg kan ikke huske å ha gjort noe annerledes. Ble imidlertid nødt til å formatere og reinstallere (alle linux brukere har nok vært gjennom det en gang eller fem), og når jeg gjorde dette på nytt gikk det ikke så bra Hadde satt enormt stor pris på litt hjelp, dersom noen vet hva dette skyldes, eventuelt også hvordan jeg kan fikse det!! Og spør gjerne dersom jeg har utelatt noe dere må vite. Ser frem til å løse problemet idet første svar kommer!! Mvh HeiaTufte Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 Hvorfor installerer du ikke heller Apache og PHP med YUM? Det vil i de fleste tilfeller fungere mye bedre. Til spørsmålet ditt: Kjør dette som root i en konsoll: find -iname libphp4.so* Post resultatet av kommandoen her. Lenke til kommentar
heiatufte Skrevet 2. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2005 Å! Er det mulig? Jaja. Jeg kjørte "yum update" etter installasjon, og den sto og sjaua i 4-5 timer før den ble ferdig. Får ikke noe resultat når jeg søker. Jeg kjører den fra rota, dvs skriver "cd /" først. Kommer bare en ny [root@localhost /] # når den er ferdig... men ellers takk for tipset Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 (endret) virker som om du må legge inn phpmodulen. Dette er for php4, vet ikke om du prøver deg på php5. Finn en pakke eller kompiler og innstaller php, du har sikkert oversett en linje i guiden Endret 2. juni 2005 av Admin'c Lenke til kommentar
heiatufte Skrevet 2. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2005 Installerer (...) og PHP versjon 4.3.11 istedet for 4.3.10. Hvordan legger jeg inn php modulen manuelt, på en annen måte enn å kjøre ./configure, make og make install fra tarballen fra php.net...? Må jeg finne noe lignende dette, men som passer til mitt system? Vet dere om noen brukbare linker isåfall? Google er riktignok min venn, men var ikke så hjelpsom akkurat angående dette det var jo hverken riktig versjon eller linux-distribusjon på noen av de der. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 Må jeg finne noe lignende dette, men som passer til mitt system? Vet dere om noen brukbare linker isåfall? Google er riktignok min venn, men var ikke så hjelpsom akkurat angående dette det var jo hverken riktig versjon eller linux-distribusjon på noen av de der. yum install apache2 php4 Lenke til kommentar
heiatufte Skrevet 2. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2005 yum install apache2 php4 Setting up Install Process Setting up Repos base 100% updates-released 100% Reading repository metadata in from local files base : 100% updates-re : 100% No Match for argument: apache2 No Match for argument: php4 Nothing to do Samme skjer med bare "apache", men bare "php" fungerte. Da installerte den php-pear.i386 og php-4.3.11-2.5.i386 Kommer imidlertid samme feil når jeg kjører ./apachectl start. Må jeg rekonfigurere noe nå som jeg har ny php installasjon? Og hvor ble det installert? Lenke til kommentar
heiatufte Skrevet 2. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2005 Nå prøvde jeg å følge guiden til punkt og prikke for å se om det hjelper. Installerte openssl ferdig, men "cd /usr/local/ssl/bin" og en "./openssl version" gir: ./openssl: error while loading shared libraries: libssl.so.0.9.7: cannot open shared object file: No such file or directory Dette begynner å bli skummelt. Kan det være en sammenheng? Jeg var jo ikke 100% sikker på hva jeg skulle legge til/ikke legge til under installasjonen, kan det være jeg mangler noe som gjør at disse librariene ikke blir installert? Beklager hvis jeg virker masete men jeg sitter her med hauger av spørsmål og ingen svar Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 Burde vel vere mykje enklare, sikrare og greiare å legge det inn med YUM ja. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå