Gå til innhold

linux + spill = sant ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva med andre operativsystemer eller arkitekturer da? En fri driver kunne ha blitt portet til en annen plattform om nødvendig.

Man bruker gjerne skjermkort fra nVIDIA på en Mac, men om man kjører Linux på en Mac så får man ikke 3d, siden driveren deres er begrenset til x86.

Lenke til kommentar

Nå begynner off-topic pratet å gå for langt.

*bla tilbake og sjekke hva trådstarter egentlig lurte på*

Det er ikke noen distroer som støtter spill bedre enn andre.

Problemet du støter på er at de fleste spill blir laga for Windows, noe som ikke er så rart siden gamerene holder seg til Windows. Mange av disse spillene kan emuleres med Cedega (google: CVScedega), men det er mer stress å få til enn i windows.

ID lager native linuxspill, så der kan du spille gode titler som Quake, Doom og Unreal Tournament.

Ellers er det mange morsomme gratisspill som blir laga for linux, kvaliteten på disse er dog veldig varierende.

Som en vis mann sa en gang "Du installerer ikke linux for å emulere Windows".

Lenke til kommentar
GNU/Linux støtter da spill. Det er spillene som ikke støtter GNU/Linux ;)

gått sakt. ;)

hvis alle spillere går over til GNU/Linux så vil alle spill bli portet om til GNU/Linux. :D

<no-reading>

Please alle gamer over the world change to GNU/Linux:p

</no-reading>

Jeg er med :D

Så snart jeg er ferdig med å bygge ny PC forsvinner windass :w00t:

Lenke til kommentar

Fint å se at flere ser at det er flere alternativer enn M$ Windows. Og hvis flere spillprodusenter gjør spillene kompatible med GNU/Linux betyr det også at UNIX-brukere også kan få glede av dette, takket være at nVIDIA muliggjør 3D-aksellerasjon på GNU/Linux, FreeBSD og Solaris. Kanskje ATI snart følger etter nVIDIA når det kommer til å tilby bred plattformstøtte...

Lenke til kommentar
Fint å se at flere ser at det er flere alternativer enn M$ Windows. Og hvis flere spillprodusenter gjør spillene kompatible med GNU/Linux betyr det også at UNIX-brukere også kan få glede av dette, takket være at nVIDIA muliggjør 3D-aksellerasjon på GNU/Linux, FreeBSD og Solaris. Kanskje ATI snart følger etter nVIDIA når det kommer til å tilby bred plattformstøtte...

Som sagt er ikke nVidias plattformstøtte allverden...

Der er faktisk ATI's eldre kort med frigitte specs bedre!

Lenke til kommentar
Men så er ikke eldre ATI-kort så godt velegnet for nye spill heller, da. Her snakker vi tross alt om 3D-aksellerasjon for nye kort...

Mitt gamle Radeon 9000 kjørte alle spill perfekt (Doom3 var det eneste spillet som ikke fungerte).

Lenke til kommentar

Det er ikke bare på driversiden ATI har problemer med å matche nvidia under linux. 3D-grafikk i linux er hovedsaklig basert på openGL, mens MSwin har sin directx. Id baserer sine spill på openGL, populære titler som HL2 er basert på directx. Nvidia har vesentlig bedre ytelse enn ATI på openGL, også under MSwin, mens ATI har sin styrke på directx. Cedega sitt opplegg går hovedsaklig ut på å porte directx over til linux, noe som resulterer i redusert ytelse.

På driverutviklingen er det stor konkurranse mellom ATI og nvidia, og ingen av dem vil avsløre hvilke optimaliseringer som ligger i driverne, så noen åpen kildekode der kan vi se lenge etter (det er altså ikke bare lisensspørsmål som skaper problemer). På HPC siden har nvidia monopol, ingen vil finne på å kjøre en arbeidsstasjon med ATI kort, så ATI har heller ikke brukt all verdens ressurser på å utvikle for linux, dessverre. Resultatet er at Doom3 yter bedre i MSwin enn i linux, rett og slett fordi nvidia ikke trenger å "streve" like hardt i linux (ihvertfall er jeg overbevist om at grunnen er ytelsen til nvidia driveren i linux). Det har dog skjedd ting etter at ATI satte sammen et nytt driverutviklingsteam. Bl.a. ble 64-bit drivere for ATI under linux sluppet etter årsskiftet. Jeg har ikke hatt "gleden" av å teste ATI sine drivere selv, men jeg håper de snart begynner å få til ting i linux, konkurranse er sunt!

Lenke til kommentar
Resultatet er at Doom3 yter bedre i MSwin enn i linux, rett og slett fordi nvidia ikke trenger å "streve" like hardt i linux (ihvertfall er jeg overbevist om at grunnen er ytelsen til nvidia driveren i linux).

Det vil jeg absolutt ikke påstå. Jeg har kjørt Doom 3 både i Windows og i GNU/Linux, og jeg synes spillet fløt like bra uansett. Linux-driverne til nVIDIA er meget gode, for ikke å snakke om FreeBSD-driverne. UT2004 flyter som en drøm i GNU/Linux.

Lenke til kommentar

Beklager, men dette er ikke noe å diskutere. Anandtech har testet framerate på diverse senarioer i Doom3 på linux og MSwin. Konlusjonen er klar, ytelsen er klart bedre under MSwin. Men det er likevel ikke så altfor ille, forskjellen ligger i størrelsesorden 10-20% i mange tilfeller, og det er ikke nødvendigvis merkbart når du spiller, med mindre du har skrudd grafikken til maks av hva maskina klarer.

Jeg er helt enig i at driverne er gode, poenget mitt er at de kunne vært enda bedre.

Endret av Del
Lenke til kommentar

Den testen er gammel. De driverne som er brukt der (1.0-6111) er urgamle. Nå har driver 1.0-7664 kommet ut, og disse gir svært god ytelse. Selv FreeBSD har betraktelig nyere drivere (1.0-7174). Vil anta at bildet har endret seg en del siden den testen ble laget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...