Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer med ustabil maskin etter litt HW bytte.

Anbefalte innlegg

Sliter med en maskin som nesten alltid er ustabil. Maskinen brukes kun til spilling av Counter Strike Source gjennom trådløs reuter med WLAN og iblandt ledning. Kommer litt an på hvilken som fungerer. Maskinen starter ikke alltid opp heller. Man kan høre CPU vifta går, men ingen andre lyder. Hadde problemer før også så jeg skiftet HK, men etter det så ble den bare enda værre. Før jeg byttet hovedkort så fikk jeg ofte et "ping" som viste at strømforsyningen ga for lav spenning. Den registrerte 2.9v mot 3.3v over visse perioder, men det virket som den aldri ga riktig spenning.

Hovedkort: Asus a7v600-x

CPU vifte: Cooler Master Aero7 (på 100% hastighet)

Strømforsyning: Q-tec 400w dual fan Gold

RAM: TwinMOS (sjekket med memtest 0 feil)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvs "sier" den om volten nå? Er meget mulig at problemet ditt ligger i strømforsyningen. Jeg merker meg at det er en Q-tec strømforsyning, de er ikke kjent for å være særlig bra (LES: ubrukelig). Gjør deg og pcn din en tjeneste og kjøp en ny! Feks. denne: Aspire 520W ATX

Lykke til! :thumbup:

Tips: Les ALLTID tester før du kjøper noe til pcn din! Da kan du spare både penger og irritasjon. ;)

Endret av OpusNR1
Lenke til kommentar
Hvs "sier" den om volten nå? Er meget mulig at problemet ditt ligger i strømforsyningen. Jeg merker meg at det er en Q-tec strømforsyning, de er ikke kjent for å være særlig bra (LES: ubrukelig). Gjør deg og pcn din en tjeneste og kjøp en ny! Feks. denne: Aspire 520W ATX

Lykke til!  :thumbup:

Tips: Les ALLTID tester før du kjøper noe til pcn din! Da kan du spare både penger og irritasjon. ;)

Vet det... men den kom med kabinettet og det er ikke min PC. Ellers så har jeg prøvd med min Enermax 460w PSU, men det var kun på det gamle hovedkortet. Ingen forandring der heller. Prøvde også med mine BH-5 HyperX minnebrikker fra Kingston.

Ingen forskjell. Skal prøve med Enermaxen på dette hovedkortet i morgen, men hvorfor startet flere komponenter opp vist strømforsyningen er dårlig? CPU vifta går jo fint så vidt jeg kan høre.

Det var en grunn til at jeg skrev PSUen med i specsene.

Edit: Volten ligger på ca 3v, den skal vel ligge på 3,3v pluss/minus 5% eller?

Endret av xSotte
Lenke til kommentar

Ja PSUen må byttes ut.

Se også litt på denne listen jeg har satt opp:

Sjekkliste for ustabil maskin:

(dette er en generell liste, hopp over det som er uvesentlig)

* Er CPUen varm?

* Er skjermkortet varmt?

* Levérer strømforsyningen nok strøm?

* Er maskinen overklokket?

* Er alle kabler riktig tilkoblet?

* Ser du noen fysiske skader eller kjenner unormal lukt?

* Har du oppdatért drivere og nyeste BIOS?

Om du bruker windows:

* Har du drivere til komponentene?

* Har du antivirus, antispyware og brannmur?

* Er maskinen ryddig? Når ble den sist formatért?

* Har du fjernet cookies og temp.-filer?

Lenke til kommentar
Ja PSUen må byttes ut.

Se også litt på denne listen jeg har satt opp:

Sjekkliste for ustabil maskin:

(dette er en generell liste, hopp over det som er uvesentlig)

* Er CPUen varm?

* Er skjermkortet varmt?

* Levérer strømforsyningen nok strøm?

* Er maskinen overklokket?

* Er alle kabler riktig tilkoblet?

* Ser du noen fysiske skader eller kjenner unormal lukt?

* Har du oppdatért drivere og nyeste BIOS?

Om du bruker windows:

* Har du drivere til komponentene?

* Har du antivirus, antispyware og brannmur?

* Er maskinen ryddig? Når ble den sist formatért?

* Har du fjernet cookies og temp.-filer?

Leste stickien din før jeg postet.

CPU: 40-50 grader load

GPU: Aldri målt, men det er jo ikke akkurat så varmt når man slår på maskinen så fungerer ikke noen ting når den har stått i 1 dag uten å ha vært på.

PSU strøm: Aldri målt, hvorfor skal jeg måle strømen da? Vist spenningen er ok så er strømen også ok så lenge motstanden er det den skal være. I=U/R

Overklokket: Nei, men den var prøvd over 1 time (lenge siden altså før dette)

Har ikke rotet med kablene siden den ble ustabil (ikke jeg i hvertfal)

Fysiske skader? vel ikke som jeg kan se, men når man hører en bror som er så fortvilet at han knuser til maskinen annet hvert sekund så.. hmm. Ingen lukt

Ikke oppgradert BIOS eller drivere.

Bruker Windows XP home edition

AV: nei

Anti spyware Add-aware + spybot

Brannmur: slått av Windows sin, men har 2stk ellers, 1 per reuter. (Netopia reuter +

linksys WLAN)

Maskinen er nylig formatert pga mye feil, men den ble ikke bedre etterpå.

Cookies: vel den blir KUN spillt med. Ingen surfing i det hele tatt. Har andre maskiner til sånt ----> maskin med Linux (se underskrift)

Lenke til kommentar
Du må se inne i maskinen hva det står om watt på strømforsyninga.

Har du lest mitt første innlegg?

Det står en Q-tec 400w Dual fan gold, altså 400w.

Etter at jeg tok i min Enermax 460w PSU så startet den fint opp til den kom til noe feil med bootingen så jeg gikk inn in BIOS. Da jeg skulle sjekke om "primary master" stod på auto så klikket enten maskinen eller bare tastaturet. Ingenting skjer og lysene på tastaturet er borte. Startet opp igjen og det samme skjer igjen. Dette skjedde vel 5 ganger før den til slutt ikke startet opp mer. Det eneste som skjer nå er at skjermen er svart og CPU og GPU viftene går. Ingen spenning til noen av cd-rommene og det virker heller ikke som det er til harddisken.

1 siste ting. Min Enermax har en 20pins + en 4 pins kontakt, men hovedkortet har kun en 20pins kontakt. Hvordan kan dette ha seg? Det har fungert slik over lengre tid da Q-tecen også har 20-4 pins kontakt. Har hatt den PSUen i nesten 2 år nå og nå er den full i støv. Blir nok ny PSU uansett.

Lenke til kommentar
(Ratleto @ 03/06/2005 : 00:56)

Du må se inne i maskinen hva det står om watt på strømforsyninga.

Har du lest mitt første innlegg?

Sorry. Ja. Men jeg tenkte på en annen posting jeg har svart på, også skrev du

PSU strøm: Aldri målt, hvorfor skal jeg måle strømen da? Vist spenningen er ok så er strømen også ok så lenge motstanden er det den skal være. I=U/R

... så da ble det litt rot. :)

Du har prøvd med en annen strømforsyning? På 460W? Og det funker fortsatt ikke?

Hm. Mye støv i maskinen? Rensk opp (men ikke med støvsuger - farlig med statisk elektrisitet fra den). Hvis ikke kan det være så simpelt som at det er IDE-kablene det er noe galt med (dersom du ikke har S-ATA da).

Lenke til kommentar
Du har prøvd med en annen strømforsyning? På 460W? Og det funker fortsatt ikke?

Hm. Mye støv i maskinen? Rensk opp (men ikke med støvsuger - farlig med statisk elektrisitet fra den). Hvis ikke kan det være så simpelt som at det er IDE-kablene det er noe galt med (dersom du ikke har S-ATA da).

ja, en kvalitets PSU fra Enermax 460w. Kostet over 1000kr ny. Til sammenligning kostet Q-tecen 250kr på komplett, men det var ikke der jeg kjøpte den. Den fulgte med mitt gamle Skyhawk kabinett. Den kostet 400kr, men jeg fikk den til 250kr fordi jeg kjøpte de dyreste kabinettet de hadde. Altså Skyhawk PSR..... 1000kr totalt.

Mye støv i maskinen: Nei, men PSU (q-tec) en var full i støv.

Rensk opp: Har byttet PSU.

IDE-kabel: (Ja, bruker det nå) Sjekket denne og den stod ikke riktig, men nå startet den i allefal ikke slik den skal. Kun de to viftene altså CPU og GPU som snurrer.

Lenke til kommentar

Jeg har nå fått liv i maskinen og klarer å komme meg inn i Windows. Men her stopper det så å si. Uansett hva for spill jeg spiller eller prøver å kopiere så kommer det opp error, error, fatal error. Kan det være HK som gjør alt dette? Det er ikke eldre en 2 mnd, men maskinen har aldri fungert skikkelig i det hele tatt siden jeg fikk det. Har jo byttet ALT annet. Kan nevne:

HK

Kabinett

PSU

RAM

CPU-kjøler

Skjermkort

Harddisk

Virkelig ikke så mye mer å bytte utenom CPUen. Men vist denne er ødelagt så skal vel ikke maskinen starte i det hele tatt eller?

Den eneste måten jeg kan ha ødelagt det på så vidt jeg kan komme på må være

statisk el.

Noen som har noen tips? Vist ikke går maskinen rett på bruktmarked salg.

Lenke til kommentar

Tror faktisk CPUen kan ødelagt selv om den starter opp som "vanlig". Prøv å kjør en burn-in test - et program som bruker CPU-kraft 100% så lenge du vil. Dette kan kjøres fra UltimateBootCD, så koble gjerne fra alt som ikke MÅ være koblet til (CPU, litt minne, CD-ROM, tastatur. Koble gjerne fra lydkort og absolutt alt annet).

Og ja, et hovedkort som ikke er 100%, kan gi deg de problemene du har.

Lenke til kommentar
Tror faktisk CPUen kan ødelagt selv om den starter opp som "vanlig". Prøv å kjør en burn-in test - et program som bruker CPU-kraft 100% så lenge du vil. Dette kan kjøres fra UltimateBootCD, så koble gjerne fra alt som ikke MÅ være koblet til (CPU, litt minne, CD-ROM, tastatur. Koble gjerne fra lydkort og absolutt alt annet).

Og ja, et hovedkort som ikke er 100%, kan gi deg de problemene du har.

Her får jeg feil på feil.

Lenke til kommentar
har du formatert etter skifte av psu?  det ligger endel rusk i installasjonen , lese og skrivefeil til disken når q-tec leverte for lav spenning til vcore og vdimm.

Han får feil i programmer startet fra Ultimate Boot CD, så da har ikke harddisken noe å si... Så det er nok CPUen.

Lenke til kommentar

Vel, begynner virkelig å lure nå fordi jeg byttet CPU etterpå også og jeg får samme feil.

Hardhendt med CPUen? vel CPU vifta er litt stor (CoolerMaster Aero7) men ikke noe spesielt stor kraft som måtte til for å få den på plass.

Lenke til kommentar
Vel, begynner virkelig å lure nå fordi jeg byttet CPU etterpå også og jeg får samme feil.

Hardhendt med CPUen? vel CPU vifta er litt stor (CoolerMaster Aero7) men ikke noe spesielt stor kraft som måtte til for å få den på plass.

Da aner jeg virkelig ikke. :hmm:

Hvis det ikke var med Q-tecen du prøvde ny CPU da...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...