IvE Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 Jeg bare lurte på hvor mye den muntelige delen skal telle på standpunkt karaktere i f.eks. naturfag? Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 Naturfag er et veldig muntlig fag. Men det kommer helt ann på læreren. jeg for eksempel var veldig heldig med læreren. Jeg er dårlig til å finne på svar fort, og jeg må ofte tenke veldig lenge. Derfor er muntlig veldig vanskelig for meg. Men jeg fikk 5 på alle skriftelige prøver i Naturfag, og endte også opp med 5 i standpunkt, selv om jeg sa veldig lite fagrelatert i timene. Lenke til kommentar
|FSK| Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 Selv om det er muntlig, er det vel det prøvene som er det "harde" beviset ved tvil... Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 Jeg ville heller trur at det er motsatt. Hvis læreren er i tvil om hvilken karakter du fortjener, så ser han på muntlig aktivitet. Lenke til kommentar
|FSK| Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 Jo, ja, på så måte. Tenkte bare om en elev f.eks hadde fått 3, kunne han bare vist til prøver med sterkere karakter (jeg snudde det litt på hodet) Lenke til kommentar
Πεισιθάνατος Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 Læreren vår sa at det var et forhold, men jeg husker ikke hva det var. Prøver teller mest, men det muntlige kan dra deg opp en karakter. Får du 4 og 4- på prøvene i løpet av året, tror jeg allikevel det skulle være mulig å komme opp på femmeren. Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 3. juni 2005 Del Skrevet 3. juni 2005 (endret) Jees, utrolig å se at folk ikke har snøring her. Det ENESTE som skal legges til grunn ved vurdering av standpunktkarakter, er den faglige måloppnåelsen i henhold til målene i læreplanen -- hvor godt du kan det læreplanen sier at du skal kunne. For den saks skyld kan du holde dønn kjeft i samtlige timer, om du i det hele tatt gidder å møte opp. Har du hatt prøvene, er det greit -- da har læreren et vurderingsgrunnlag. Hvis læreren føler at det er for tynt, er skolen nødt til å varsle deg pr brev om dette, og det er da opp til dere fells å løse dette. Har du ikke fått varsel, whine til læreren om at du skal ha den karakteren du har fått på prøvene, ellers klager du. De pleier å gi seg da. Hvis ikke er det bare å klage, de har ingenting å slå i bordet med hva muntlig aktivitet angår. Edit: eller du kan la vær å ha prøvene så lenge du prater, eller whatever, egentlig. Poenget er at så lenge du har vist hva du kan, på en eller anna måte, så er det flatt jern. Aktivitets-nivået er imidlertid knekkende likegyldig. Endret 3. juni 2005 av bfisk Lenke til kommentar
IvE Skrevet 4. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2005 Ja men tingen er at jeg liger mellom 2 og 3 på prøver for jeg SUGER hardt på prøver, men liger på 4-5 i muntelig men hun nekter og sette den opp til en 3 enda jeg liger på gjnnom snitt med 2,4 og da mener jeg at hun burde gitt meg en 3. Derfor lurte jeg på om det fantes noe spesifikt tall/prosent på hvor mye det skulle telle!? Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 4. juni 2005 Del Skrevet 4. juni 2005 Åja... Nei, det gjør det dessverre ikke. Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 4. juni 2005 Del Skrevet 4. juni 2005 Tror dessverre ikke det finnes noe tall for hvor mye det skal telle, men så vidt jeg husker skal muntlig kunne telle en del. Jeg ble satt opp én karakter i naturfag på ungdomsskolen på grunn av muntlig deltakelse i timen, i alle fall tror jeg det var sånn. (lenge siden naturfag på ungdomsskolen) Lenke til kommentar
DigitaL BlasteR Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Muntlig aktivitet kan i enkelte tilfeller telle enormt mye. Har hatt samme problem i naturfag der jeg har fått 6- på en prøve og 5/6 på en annen. På grunn av svært lite aktivitet i timene, fikk jeg kun 5 på kortet. Dette er altså snakk om ungdomsskolen. På videregående stilles det enda større krav til gode karakterer. Folk jeg kjenner som går og/eller har gått ut av videregående skole, sier at lærerne nærmest forventer at man er aktiv i timene for å gi en femmer/sekser selv om man gjør det bra på prøvene. Det varierer naturligvis fra lærer til lærer og skole til skole, men i prinsippet skal det være slik. Dermed ser det ut som man kan glemme gode karakter i fag som er muntlige, slik som språkfag, samfunnsfag og muligens også realfag. Muntlig aktivitet kan i noen tilfeller også vippe deg opp en karakter. Skal satse bedre på å uttrykke meg i timene i GK til neste år. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå