Gå til innhold

Studere i Sør-Afrika

Even.

Anbefalte innlegg

Har litt lyst til å studere i et litt spennende land og etter å ha lest litt rundt omkring får jeg mer og mer lyst til å studere i Sør-Afrika. Trenger litt info. Tenker på noe innenfor media. Noen bra universitet? Bra studiemiljø? Kostnader? Generelt?

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har litt lyst til å studere i et litt spennende land og etter å ha lest litt rundt omkring får jeg mer og mer lyst til å studere i Sør-Afrika. Trenger litt info. Tenker på noe innenfor media. Noen bra universitet? Bra studiemiljø? Kostnader? Generelt?

På forhånd takk :)

Jeg kan ikke svare på spørsmålet, men generelt vil jeg anbefale deg å se på ANSA sine sider www.ansa.no (evt. ringe dem)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Takker :)

Går det an å ta f.eks 6 mnd eller 1 år i utlandet og resten i Norge ller evt. et annet land?

Litt gammel tråd, men men...

Ja, det skal være fullt mulig.

Studerer du et sted nå, eller har du tenkt å starte i SA først?

Hvis du allerede er student på universitetsnivå er det fullt mulig dere (universitetet altså) har en utvekslingsavtale med SA som du kan benytte deg av. Da er det forholdsvis enkelt å ta 6mnd/1 år ute, så lenge du oppfyller kravene...

Ellers er det litt vanskeligere.

Du bør undersøke hvilket universitet du vil studere ved, velge ut hvilke fag du skal ta, og undersøke hvorvidt universitetet stiller med bolig eller om du må ordne det selv.

Så ta kontakt med lånekassen (evt. gjør dette helt i starten av undersøkelsene) for å se om du vil være støtteberettiget (med mindre du vil/kan finansiere det selv).

Hvis dette viser seg å være greit bør du kontakte det norske universitetet du har tenkt å fortsette studiene dine ved, og høre om de godkjenner universitetet/fagene du har valgt deg ut. For det er veldig kjedelig hvis du bruker 1 år ute, uten at du får godkjent fagene i den norske graden din...

Alternativt kan du legge opp en ren internasjonal grad, hvor du starter ved et uni i SA, og går videre til en av deres samarbeidspartnere/annet uni du kunne tenke deg å studere ved. (Kjenner en som gjorde dette).

Krever litt mer arbeid fra deg da du må undersøke kvalitet og godkjenning mellom flere uni, men gir deg også en helt unik grad som kan bli rangert høyere enn en norsk grad med 1-2 semestre ute.

Lenke til kommentar

flott :)

Vet du om noen universitet som har utvekslingsavtale med SA?

Vurderer kanskje å ta allt i utlandet, men da blir det vel litt problemer med godkjenning i Norge. Tenker da på studier som tannlege, lege og slikt.

Lenke til kommentar
flott :)

Vet du om noen universitet som har utvekslingsavtale med SA?

Vurderer kanskje å ta allt i utlandet, men da blir det vel litt problemer med godkjenning i Norge. Tenker da på studier som tannlege, lege og slikt.

Vel, UiO har disse avtalene med SA...

Hvor gode de er på tannlegeutdanning vet jeg ikke, men så at uio utvikler en avtale for medisin med dette universitetet.

Ellers kan du gå inn på de andre norske universitetene og se hvilke avtaler de lister opp..

Når det gjelder å få godkjent en grad fra utlandet, så kommer det litt an på hva du tenker på. Hvis du har en grad fra utlandet så har du en grad du kan bruke i jobb-sammenheng.

Men hvis du tenker på videre utdanning i Norge (Master), så må du få denne godkjent av et norsk uni, noe som kan være litt problematisk/tungvint hvis du har tatt graden ved et ukjent uni, men ikke umuli.g Dog kan det lønne seg å ha en dialog med saksbehandleren slik at han/hun blir mest mulig innstilt på å hjelp deg...

(Det er en del jobb for dem å undersøke)

Lenke til kommentar

Takk for gode svar :)

ET spm. til: Hvis jeg begynner på Uio eller et annet universitet med utvekslingsavtale med Sør-Afrika, er det slik at jeg nesten er "sikret" plass. Altså at alle som søker utveksling får det? Eller går det på karakterer? (Vet at man må ha gode engelsk kunnskaper, men det har jeg)

Lenke til kommentar
Takk for gode svar :)

ET spm. til: Hvis jeg begynner på Uio eller et annet universitet med utvekslingsavtale med Sør-Afrika, er det slik at jeg nesten er "sikret" plass. Altså at alle som søker utveksling får det? Eller går det på karakterer? (Vet at man må ha gode engelsk kunnskaper, men det har jeg)

Sorry for sent svar, men var en liten tur i utlandet...

Det er som regel et karakterkrav for å kunne være med på utveksling med andre universiteter. På UiO er kravet C hvis annet ikke er spesifisert.

Og selv om du oppfyller kravet, er det ikke sikkert du vil få en plass hvis det er flere andre søkere med gode karakterer.

Engelskkravet varierer litt fra studiested til studiested, men hvis du kan greie en god "tøffel" (TOEFL) test så skulle det ikke være noe stress... I SA mener jeg å huske at det også kan være lurt å ta et språkkurs i Afrikaans på et par uker før studiene begynner...

Du kan lese mer om UiOs avtaler med afrikanske universiteter her...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...