Gå til innhold

Noen spm ang HD-ready for den som vet :)

Anbefalte innlegg

Er det noe vits i å kjøpe en tv som er HD-ready hvis man skal kjøpe en nå?

Er det ikke fryktelig lenge til det blir ordentlig utbygd??

Hva hvis jeg bestemmer meg for å kjøpe en 42" plasma såkallt "billig" skjerm, må den da være HD-ready for at den skal være kompatibel med Playstation 3 eller en DVD-HD???

Sikkert noen dumme spm, men jeg lurer :)

Bor foreløpig i borettslag og har kabel-tv, hvordan blir bildekvaliteten da??

Takker for alle svar, bilderøret i den gamle boksen ryker snart :D Jippi :)

Hehe :whistle:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hørte noen si det skulle være ferdig bygd ut i 2009 altså om 4 år

Prisene kommer til å falle til da men Xbox 360 og PS3 og DVD-HD krever at du har en skjerm som er HD-Ready.. Hvis jeg ikke husker feil trenger du en boks utenom også.

Billedkvaliteten pr dags dato blir som en vanlig tvsending i stort format :thumbup:

Lenke til kommentar
Er det noe vits i å kjøpe en tv som er HD-ready hvis man skal kjøpe en nå?

Tja, helt bortkastet er det jo ikke. Neste generasjon filmmedier er jo på vei (HD-DVD og/eller Blu-ray), og du nevner jo selv neste generasjon spillkonsoller. Når TV-sendinger kommer i HD vet jeg ikke.

Hva hvis jeg bestemmer meg for å kjøpe en 42" plasma såkallt "billig" skjerm, må den da være HD-ready for at den skal være kompatibel med Playstation 3 eller en DVD-HD???

Nå får du vel ikke en 42" HD-plasma så veldig billig, men du er nok ikke avhengig av en skjerm som er HD-klar for å bruke Xbox 360 eller PS3. De aller, aller fleste TV-er er tross alt vanlige SD-skjermer, og både Sony og Microsoft er nok interessert i å selge flest mulig konsoller. ;)

Edit: @ Breiker:

Hørte noen si det skulle være ferdig bygd ut i 2009 altså om 4 år

Det er ikke det digitale bakkenettet du tenker på kanskje?

Xbox 360 og PS3 krever at du har en skjerm som er HD-Ready.

Det kan jeg ikke i mine villeste fanasier tenke meg.

Endret av Rikky
Lenke til kommentar

Så ikke det siste innlegget der jeg...

Håper noen kan svare meg helt sikkert på om man må ha HD-ready tv for å kjøre PS3 og DVD-HD...

Jeg kan ikke innbille meg at jeg er nødt til å ha HD-ready "bare" for at det kommer tv-sendinger i HD-format.. Det må jo bli lenge til!! Ellers blir vel alle nødt til å bytte ut tvene sine etterhvert da eller?? Dessuten er det foreløpig grisedyrt... :) Kjøper heller en billig plasma nå og bytter den ut når prisene har synki og nettet er oppe.. Da har jo prisene sikkert synki like mye som det jeg gir for en billig plasma i forhold til en som er HD-klar i dag.. Jepp jepp :)

Lenke til kommentar
Jeg kan ikke innbille meg at jeg er nødt til å ha HD-ready "bare" for at det kommer tv-sendinger i HD-format..

Du vil uansett ikke kunne ta inn HDTV med den uten å ha en tuner som støtter HD.

Endret av Rikky
Lenke til kommentar

Som det kom frem i en annen post: "HD-ready" er egentlig bare et tomt begrep og det er ikke sikkert det støtter HDTV oppløsning engang. Mao. kjøper du en TV som er såkalt "HD-ready" er det ikke sikkert du får sett med HDTV oppløsning i det hele tatt. Skal du ha ekte HDTV må du se på selve skjermens/TV oppløsning og denne må være 1920x1080. Kun da får du en fremtidsrettet HDTV.

Lenke til kommentar
Du beskriver 1080i som jeg personlig ikke tror blir en standard her i Norge på TV sendeinger. Derimot tror jeg 720p blir en standard som vil bli benyttet.

Ja, men mange TV'er selges som HDTV til tross for at de ikke engang oppfyller minstestandarden for HDTV oppløsning: 1280x720.

I praksis kunne jeg vel markedsført en skjerm med oppløsning 720x1 som "HD-ready".

Dette ville jo være ren svindel, men dog, folk hadde kjøpt i den tro at de fikk seg en HDTV.

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Hmmm... her fikk jeg jo en del gode svar :) Takk Takk :D

Da blir det nok en qpv42sdl... selv om den fikk 2 i terningkast på dinside.no...

for den støtter jo de fleste format, selv om bildet da blir litt .... hva skal jeg kalle det.. nedkalibrert?? hehe... den støtter ihvertfall 720p. Så da er jo saken grei :)

Eller hva sier dere?? holder lenge for meg den tven :) har en 32" 5o hz nå.. så forskjellen blir garantert stooor :w00t:

Lenke til kommentar

HD-ready er egentlig litt oppskrytt da??

Og hvorfor skal folk egentlig kjøpe dyre HD-tver nå egentlig???

Kjøp heller en billig plasma eller lcd til rundt 10 lapper og ha en ålreit skjerm så lenge.. Om si 4 år så har HD-tvene synki i pris ca 10 lapper.. Og hva har man da hatt igjen for å punge ut med mangfoldige tusen på en gang for å få en HD-ready tv nå??

Jeg bytter heller tv om 4-5 år :yes:

Lenke til kommentar
Da blir det nok en qpv42sdl... selv om den fikk 2 i terningkast på dinside.no...

Den fikk ganske bra kritikk i Lyd & Bilde.

har en 32" 5o hz nå.. så forskjellen blir garantert stooor  :w00t:

Vel, nå har jo faktisk CRT-skjermer bra bildekvalitet, så jeg tror ikke du skal forvente en revolusjon når du kobler opp en ny billigplasma.

Ellers er jeg litt enig med Dahle, det er ikke sånn at hvis skjermen ikke har 1920*1080, så er det ingen vits med HD. 720p er veldig bra, og 1080i er ikke ubetinget bedre. 1080p tror jeg ikke vi ser på laang tid uansett.

Endret av Rikky
Lenke til kommentar
HD-ready er egentlig litt oppskrytt da??

Ja, i mine øyne er det rett og slett et fullstending tomt begrep som kun er egnet til å forvirre og villede kunder. Når tross alt standarden er minimum 1280x720 for HDTV ser jeg ikke grunnen til å kjøpe en TV som ikke engang oppfyller dette.

Som nevnt av andre er det usikkert hvilket av HDTV formatene som etterhvert blir standard av 1280x720 & 1920x1080 & 1920x1080 men fra 1280 til 1920 er det et ganske stort gap som nok vises kvalitetsmessig. Det som er er sikkert er at 1024x768 ikke vil bli noen standard.

Personlig kunne jeg tenke meg å hvertfall ha en TV som støttet 1920x1080 dersom jeg først skulle investere. Er litt dumt dersom man kjøper en dyr TV med lav oppløsning og så senere viser det seg at filmer vil utgis på høyere oppløsning enn det TV'en din har slik at du ikke får utnyttet det til det fulle. Det lureste er nok å vente en stund med å kjøpe da du:

1. Trolig ikke har særlig bruk for høyere TVoppløsning akkurat nå.

2. Får se hvordan ting utvikler seg, samt at prisene faller.

Selv aner jeg ikke hvorfor det lages TV'er med 1024x768 oppløsninger nå, men min teori er at det er billigere å produsere samt at det til kundens ulempe hersker endel forvirring rundt alle de forskjellige formatene/begrepene. Derfor kan produsentene da glatt selge flere produkter til tross for at de ikke oppfyller (kommende) standarder. Etterhvert som prisene på LCD/plasma paneler faller vil produsentene sikkert oppjustere oppløsningene slik at de oppfyller HDTV oppløsning.

Lenke til kommentar
Xbox 360 og PS3 krever at du har en skjerm som er HD-Ready.

Det kan jeg ikke i mine villeste fanasier tenke meg.

hehe.. ups.. glemte å skrive at det krever en HD-ready TV for å kunne få full utnyttelse av grafikken.. hihi.. men det funker på vanlig tv

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...